Får inte in från hagen..

LaMaya

Trådstartare
Jag behöver hjälp!

Sitter just nu med ett monster till 5 åring, han har varit gratis mer än en gång denna månad och värre verkar det bli. Till saken är den att han har sedan de bytte från sommarhagarna till vinterhagarna blivit svår att ta in. I början var det bara enkel envishet som efter lite smackningar och påtryckningar fungerade, men tillslut gick inte det heller. Tog då till morötter att lockade med då han tvärnitar, det fungerade i 4 dagar och sedan stod han bara och glodde. Blev efter det irriterad på hans sätt att vara och tog med spö ut eftersom jag tycker det är larvigheter han håller på med, och detta reagerade han på (behöver aldrig använda spöt utan bara visa att jag har med det). Men nu går inte det heller, idag gick han 4 steg. Smackade på - hände inget, lockade med morötter - hände inget, visade spöt - hände inget, la till spöt på täcket och får då en reaktion. Han springer framåt och sedan tvärvänder mot sina kompisar. Får tag i honom och försöker igen och det säger det Poff så är hästen borta med grimskaftet mellan benen. Springer runt några varv i hagen innan jag får tag på honom, försöker igen men inget händer. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra nu så idag fick han var kvar ute. Nu kan jag förstå då vi fått snö idag att han är sprallig men inte annars, detta har hållt på i nu snart 3 veckor.

Vad skulle ni ha gjort? Låta honom vara i hagen de timmar de är ute och ta ridningen när de kommer in, antar att det är hans 5 års trotts som är igång. Eller ska jag fortsätta att kämpa på, i så fall har ni tips? Har aldrig haft dessa problem tidigare och gänget han går med har han gått med i snart 2 år.

Sv: Får inte in från hagen..

Jag skulle tränsat honom i hagen, så han inte kan slita sig. Sedan hade jag kämpat på tills han gav sig. Haft med spö när han inte gått fram.

Han testar säkert och jag skulle aldrig ge mig! :devil:

Valla honom! Flytta på honom tills han inte vill gå /springa undan längre. Första gången får du bereda dig på att det kan ta ett par timmar, men om du inte ger dig då så kan du ha löst problemet.

PS jag kan ta honom om han är jättegratis ;)

man använder ju tryck och eftergift. Sätt tryck på honom ta tag i griskaftet när du står framför honom, hål kvar trycket tils han tar ett steg fram släpp då genast efter! du kan säkert få stå och dra ett bra tag men till slut kommer han vilja komma bort från trycket, backar han så håller du bara kvar samma tryck

tillslut kommer han förstå att han slipper trycket om han följer med

att använda lockmedel är bara dumt!!

Senast ändrad:

Jag har varit med om ett liknande problem med en 10-åring, som blev stilla som en stenstod när han skulle ut ur hagen. anledningen var troligen att ett av stona brunstade och det stog 2 vallacker i hagen bredvid så han ville inte lämna stoet obevakat.
att muta hästen med morötter tycker jag du ska försöka undvika. försök istället svänga hästen så att den inte får stå stilla, gör volter, flytta bogarna m.m om hästen inte gör som du vill ge den mer jobb, det ska vara enkelt att följa dig, gör han inte det får han jobba hårdare. hästar väljer i allmänhet det minst jobbiga allternativet.

tryck och eftergift funkar bra på många hästar, dock ej på 10-åringen som som bara stod och glodde på en och vägrade gå framåt. Du får helt ekelt prova dig fram och se vad som passar på just din häst. Men att han ska kunna följa med dig ut ur hagen när du vill tycker jag är en självklarhet. Är du bara konsekvent kommer han snart att inse att han inte kan styra över dig. dock får du räkna med att du kommer att behöva gott om tid de första gångerna innan han inser det

lycka till

Ställ honom i en mindre hage! Med bara en kompis som man tar
in samtidigt. Sopa till honom om han inte går! Träns är bra
så att du inte tappar honom. Lina kan också vara bra.
Ge dig inte om du så skall hålla på hela natten!

Jag tycker som ngn sa - använd träns så han inte kan slita sig och så du får en inverkan. Ha med spö så du kan påverka bogarna och böja honom med annat än råstyrka också.

sen tycker jag i.o.f att du inte behöver provocera fram det heller - det behövs ju inte att du konstant tar in honom före de andra bara för att lösa denna knuten som trots allt tycks vara tillfällig, men självklart ska det funka de gånger du SKA och VILL rida dagtid.

jag tycker inte det är ett problem att ge morot när hästen gör som du vill, dvs går framåt - det förstärker det positiva. däremot ska den reagera för dina hjälper primärt, inte enbart godiset.

rent allmänt är det även värt att fundera över vad som kan ha hänt på senaste tiden som orsakar detta. jag ser att du skrivit att det är samma flock. men har det hänt ngt med rangordningen? eller med rutiner runt hästarna? Något är det ju som orsakar att hästen helt tydligt nu förknippar hagvistelsen som ngt viktigare än att följa med matte in. visst kan det vara en fas - fast jag köper inte riktigt att hästar är som människor och bara har en "trotsfas" osv - orsaken grundar sig i annat.

man använder ju tryck och eftergift. Sätt tryck på honom ta tag i griskaftet när du står framför honom, hål kvar trycket tils han tar ett steg fram släpp då genast efter! du kan säkert få stå och dra ett bra tag men till slut kommer han vilja komma bort från trycket, backar han så håller du bara kvar samma tryck

tillslut kommer han förstå att han slipper trycket om han följer med

Det där har jag kört med hur många gånger som helst men det hjälper inte. Han tar något steg framåt jag ger eftergift, och så håller vi på. Sen när han tycker jag varit tillräckligt besvälig så vänder han runt vid min eftergift och går tillbaka därifrån vi kom (ganska smart häst det här om jag får uttrycka det själv :crazy:). Går att överlista honom en gång men sen vet han ungefär vad som väntar vid nästa tillfälle och där utanmanar han sitt öde väldigt ofta.

Ställ honom i en mindre hage! Med bara en kompis som man tar
in samtidigt. Sopa till honom om han inte går! Träns är bra
så att du inte tappar honom. Lina kan också vara bra.
Ge dig inte om du så skall hålla på hela natten!

Hur menar du att man löser problemet om man tar med kompisen in jämt? då blir ju hästen aldrig exponerad för problemet den reagerar för?

Ställ honom i en mindre hage! Med bara en kompis som man tar in samtidigt. Sopa till honom om han inte går!

Det där är inget alternativ jag ens skulle fundera över, stor hage med kompisar är ett måste för mig. Problemet vi sitter med är att han vägrar röra sig, och när han väl gör det är det åt fel håll. Den här hästen är ett ganska stort ensamdjur, att vara själv ute är inga problem och han bryr sig inte om sina kompisar mer än när det är bus på gång. Så att ta bort dem och släppa i mindre hage känns helt fel utväg i det problem vi har. Sen att sopa till den här hästen skulle bara förvärra situationen, jag vill ju få tag på honom sen längre fram.

Senast ändrad:

rent allmänt är det även värt att fundera över vad som kan ha hänt på senaste tiden som orsakar detta. jag ser att du skrivit att det är samma flock. men har det hänt ngt med rangordningen? eller med rutiner runt hästarna? Något är det ju som orsakar att hästen helt tydligt nu förknippar hagvistelsen som ngt viktigare än att följa med matte in. visst kan det vara en fas - fast jag köper inte riktigt att hästar är som människor och bara har en "trotsfas" osv - orsaken grundar sig i annat.

När jag tänker efter har det faktiskt hänt en del som jag inte tänkt på. Två av hästarna som nu går i hagen har under några månader varit borta och gått i grannhagar pg. att den ena varit sjuk. Och de har nu kommit ut igen så det har väl rört till i grytan. Nu är det väl ca 1 vecka sen men det tar väl sin tid då de flesta är rätt unga. Så det kan ju helt klart vara en anledning till hans betéende.

Har faktiskt inte tänkt på att de kommit ut igen då de alltid varit runt omkring, sen står han i grannboxen med en av dem som varit borta. Men det låter mer logiskt när jag tänker efter. Hästen är ju väldigt snäll och arbetsvillig annars. Visade inga som helst problem idag då jag plockade in honom med dem andra vid intag.

Min femåring var likadan i somras. OMÖJLIG att få in. Rusade först runt som en idiot i hagen och sen var det tvärstopp. Slutade många gånger med att bi fick putta in henne i stallet.
Provade även med spö. Smälla till på rumpan när hon inte gick och så fort hon gick ge en massa beröm och ta bort spöt. Någon blandning av det och att vi helt enkelt tog med den andra hästen. Och då var det inga problem. Fick träna med henne att gå först och se att han kom efter. Låta henne stå själv i hagen emellanåt tills hon var lugn och då släppa ut den andra. Ja helt enkelt vänja bort hennes beroende att vara med honom hela tiden!
Nu har jag världens snällaste lilla tjej som står helt blickstilla i boxen, kommer fram i hagen och följer med utan protester. Visst kan hon busa lite ibland och springa iväg eller inte vilja gå men då räcker det med att smacka på henne lite så går hon.

Varför tror du att han inte vill komma ut och arbeta med dig?
Hästar gör inte saker för att jävlas.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar