Sv: Får inte hämta min häst
Kan någon råda?
Jag har en häst utlånad på foder. Fodervärden kan inte ha den kvar och är extremt otrevlig plus tar inte hand om hästen.
Ska ta hem den imorgon då jag inte anser att den sköts som den ska (dvs rätt att bryta kontraktet med omedelbar verkan). Då har inte FV betalt sin stallägare hela hyran så SÄ vill hålla kvar MIN häst tills hyran är betald, enligt kontrakt mellan dem.
Inte kan väl stallägaren har rätt att hålla kvar MIN häst utan hon får kräva FV på pengar på annat sätt och hur gör jag om de vägrar lämna ut hästen imorgon?
Detta är min fina tävlingshäst.
Näeh! Detta verkar ju helt galet! Jag som stallägare begriper inte heller vad stallägaren vinner på att hålla kvar någons häst, särskilt inte tredje parts häst som säger sig vara villig att hämta hästen omedelbums!!??
Jag hade blivit själaglad att bli av med hästen med den beskrivningen av fodervärden.
Kanske det är så att stallägaren tror i sin naivitet att denne skulle ha rätt att sälja hästen för att få tillbaka hyrespengarna. Men riktigt så fungerar inte världen (det hade ju varit mycket lämpligt för en stallägare att kunna sälja hyresgästernas hästar till höger och vänster så fort de inte betalade hyran).
Jag tror att stallägaren är okunnig och bara väldigt ledsen och upprörd över hyresgästens beteende. Det får man förstå, du borde också ha kollat upp fodervärden ordentligt i början, tagit referenser och så samt hållit regelbunden kontakt med denne så hade nog en sådan här situation kunnat undvikas. Så liiiiiite ditt ansvar är det också. Men det är enbart ur ett moraliskt perspektiv. Enligt lagen så har du all rätt på din sida att hämta hästen och stallägaren får driva fallet vidare mot fodervärden via KFM om denne känner sig manad att göra det. Men du kan inte bli inblandad i den tvisten såsom jag ser det.
Håller tummarna för att allt löser sig till det bästa.
Det absolut bästa är att uppträda trevligt, varken du eller stallägaren är ju den skyldige, ni har båda råkat ut för en oseriös person som inte kan betala för sig. Därför är mitt råd att agera professionellt i situationen, be om ursäkt till stallägaren (å din barnsliga och omogna fodervärds vägnar som uppenbarligen är för feg och ouppfostrad för att göra det själv), men förklara sedan vänligt men bestämt att även du är oskyldig i denna härva och det enda du vill är att hämta din häst som fodervärden försökt pantsätta utan tillstånd. Förklara också att tyvärr kan stallägaren inte ta din häst som pant då fodervärden inte haft rätt att pantsätta din häst överhuvudtaget. Upplys också om att du i så fall kommer att gå via KFM för att få ut din häst vilket kan ställa till betydligt mer obehag för stallägaren.
Om stallägaren fortfarande inte begriper tycker jag att du ringer ut polisen så får de assistera dig.
Lycka till nu! Berätta hemskt gärna hur det gick!