Får inte hämta min häst

Narcissa

Trådstartare
Kan någon råda?

Jag har en häst utlånad på foder. Fodervärden kan inte ha den kvar och är extremt otrevlig plus tar inte hand om hästen.
Ska ta hem den imorgon då jag inte anser att den sköts som den ska (dvs rätt att bryta kontraktet med omedelbar verkan). Då har inte FV betalt sin stallägare hela hyran så SÄ vill hålla kvar MIN häst tills hyran är betald, enligt kontrakt mellan dem.

Inte kan väl stallägaren har rätt att hålla kvar MIN häst utan hon får kräva FV på pengar på annat sätt och hur gör jag om de vägrar lämna ut hästen imorgon?

Detta är min fina tävlingshäst.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Vill du ta risken så kan det vara smart att du betalar stallhyran till stallägaren.
Sen kan du ju prova få tillbaka det från fodervärden.

Hellre risken att förlora lite pengar, än att låta hästen gå kvar, och bli illa omskött.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Tror väl inte att stallägaren skulle ha rätt till det..hon har avtalat med fodervärden rätten om att behålla dennes häst om ingen hyra betalas..men det är ju inte fodervärdens häst så därmed blir det ju ohållbart.
Vad ska hon göra med hästen liksom? Att pantsätta tredje parts egendom lär ju knappast vara lagligt det heller..och det kommer kosta massor för stallägaren ju för att hålla hästen då denne blir ansvarig för uppehälle, foder, strö, hov och veterinärvård..dvs allt.
Hm, otroligt krånglig situation skulle jag vilja påstå, för lite.

Jag hade pratat m stallägaren om läget och att du också sitter i en taskig sits pga fodervärden..sen kontaktat polis om inte stallägaren går med på att du får hämta och att denne stallägare får jaga rätt person ist, dvs fodervärden. Som stallägare hade jag beklagat mig och lämnat igen hästen pronto och krävt pengarna från personen som hyrde platsen, i värsta fall dra ett streck och inse att man ibland råkar ut för puckon och är det inga större summor kanske man får blunda då det kan vara otroligt krävande att få igen

Ett sista altnernativ, betala det f-värden är skyldig och hämta hästen som en enkel utväg att slippa beblanda sig i vad fv skapat för onödig situation
 
Senast ändrad:
Sv: Får inte hämta min häst

Tja, vill och vill. Det är helt klart det enklaste sättet. Jag tror faktiskt stallägaren kan ha rätt att behålla hästen till skulden är reglerad.
 
Sv: Får inte hämta min häst

*kl*

Tja, vill och vill. Det är helt klart det enklaste sättet.

Lite så tänker jag nog också.

Jag skulle vara rätt tjurig o känna att jag ville blåvägra MEN jag förlorar på det själv. Jag får inte hem min häst.

Lite pest eller kolera.

Vad säger polisen?
 
Sv: Får inte hämta min häst

Vad har stallägaren sagt?

Jag skulle försöka motivera det som så att det kommer att kosta denne ännu mer att hästen hålls kvar i "förvaring" än att du hämtar hästen som är hästens ägare så får hon leta fatt på hyran hos den som hyrt platsen

Tycker verkligen stallägaren detta är rimligt? Altså just att behålla någon annans ägodel som inte ens är hyrestagare..Inte ett dugg smart enligt mig iaf och den största förloraren kan faktiskt bli stallägaren här, kostnadsmässigt är vad jag tror

Hur mycket är fv skyldig?
 
Senast ändrad:
Sv: Får inte hämta min häst

Enligt polisen har hon inte rätt att behålla min häst utan då är det egenmäktigt förfarande så då vet vi det. :)

Lämnar de inte ut hästen imorgon så ska jag ringa in till dem igen så tar de en anmälan och hjälper till att ta tillbaka hästen.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Skönt! :)

Tänkte nästan samma sak då det för mig låter helt knäppt att behålla annans egendom, speciellt som denna situation när det blir tredje part som knappt är inblandad.

Kommer du att kontakta stallägaren idag eller imorgon?
Hoppas denne inte tänker krångla utan att du kan ta dig dit på egen hand utan krångel då det alltid är att föredra att kunna göra upp sinsemellan utan att behöva blanda in polis eller annat
 
Sv: Får inte hämta min häst

¨Jag har meddelat stallägaren om allt ovh vilken tid vi kommer hämta imorgon.
 
Sv: Får inte hämta min häst

Precis som Inte_Ung skrev så är det Kronofogden du ska vända dig till. Om du inte får hämta hästen imorgon så skicka in en ansökan om handräckning och ansök om interimistiskt förfarande eftersom hästen far illa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 528
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 453
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej på er! Jag har en liten hypotetisk fråga. Jag har lite funderingar på att ev låna ut min ena häst på långtidsfoder då jag inte...
Svar
16
· Visningar
4 276
Senast: axel
·
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Sansko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vd
  • Hiss och diss del 5
  • Väder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp