Får int upp hullet

J

juliaR

Hej.
Köpte ett varmblod i september. Hon var mycket mager när jag köpte henne. Hon får 3 kg hö/höensilage 4 ggr dagligen. Jag gav henne fibergi när hon kom, men hon klarade inte av havren. Hon behöver inte energi utav fodret, det har hon tillräckligt. Eftersom hon är 5år och väldigt stressad. Så jag testade havrefrimusli. Funkade ok. Men hon la inte riktigt på sig. Fick i stället för mycket energi när jag ökade. Nu går hon utan foder med bara hö. Men känner att jag behöver nått mer för att få upp hullet. Har använt olja med det verkade funka, men tillsamans med muslin gav det för mycket energi. Har fått tips om "lucern". Men när man läser om det står det att det är energi givande. Och det är inte riktigt vad jag vill ha.

Gärna lite tips tack :)

Sv: Får int upp hullet

Först se till att hästens tänder är OK och sedan kolla om hon har mask.
12 kg hösilage är inte speciellt mycket.

Finns det analys på hösilaget? utan det är det svårt att råda öht.

Om hästen är ok och du har bra värden på hösilaget skulle jag ge fri tillgång på hösilage till att börja med och sedan ge proteinfoder utöver det om hästen inte tog sig.

Energi som du nämner funkar inte riktigt som du beskriver.Lusern är ett grovfoder och grovfoder dämpar oftas stressade hästar.

Enklast är ju att öka upp hö/hösilage givan jag ger mitt varmblod 16 kg hösilage och 2 kg groov alfa.Har tidigare även fodrat m lucern och krafft 125.

Ja och tänk på att du ska ge minst 1kg för att få effekt. Lusern är som ett utomordentligt bra hö och ger man mindre än 1kg blir det inte så stor skillnad... ¨Man brukar ju sällan öka på hö-mängd med 0,25kg elelr 0,5kg...

Fortsätt med olja. Och ÖKA hösilaget! Hjälper inte dessa åtgärder så är det nog så att kvoten i erat hösilage är väldigt lågt... då behövs antingen flera kilo lusern och/eller starkare proteinfodermedel.

Har denna häst travtränats?
Har den varit stressad/pressad hårt där?
Många löp hästar är stressade och det tar ett tag innan stressen sjunker.

Vad har du för värden på höet spelar in.
Om den har mask osv.

Annars ge henne så mycket hö den vill äta pluss lucern/olja.
Funkar dte inte så prova Soja, men läs om det först.
Man ska vara lite försiktigt med invänjning osv.

Ja, hon är travtränad. Hon blev väll först ridhäst för kanske ca. 1 år sedan. Tror hon har pressats väldigt hårt tilloch med blivit illa behanlad finns en del som tyder på det. Stressen har blivit mycket bättre, men så fort jag ger henne något som är för enegrigivande är man tillbaks på ruta ett.

Hon är avmaskad regelbundet det senaste jag kunnat ta reda på. Men sen finns det ju mask som inte försvinner utav det som måste kollas. Funkar inte detta så ska jag kolla upp henne. Men hon har endå blivit lite bättre sen jag fick henne så känns inte som det är mask.

Har fått tips om ett fodet som heter Hestekraft (danskt) som jag ska testa nu. Innehåller lucern, sojaböner med mera. Sulle funka bra för unghästar som har svårt med hullet. Detta skulle jag blanda med kornkross. Så får ge det ett tag och se hur detta funkar.

Tack!

Vad har du för värden på ditt grovfoder? Har du ingen analys så skicka in det så att du vet vad hon får i sig, det kostar 200 kr+moms att få veta energi och protein, 250 kr+moms så får du protein, energi och mineralinnehåll hos agrilab.
Det är ingen ide att ge kraftfoder innan du vet vad ditt hö innehåller för hästen kanske bara behöver mer protein och ger du då bara mer energi så får hon proteinbrist.

12 kg är väldigt lite för ett varmblod, dubbla mängden så blir det säkert skillnad. Men som sagt, vet du inte innehållet i ditt grovfoder så ta reda på det först innan du köper dyrt kraftfoder som kanske är helt i onödan.

Hallå! alla fodertipsen samt att kolla mask känns rätt. Men som du beskriver din häst, är det också viktigt att hon kan ta upp maten på rätt sätt. Om du ska ge kraftfoder så se till att hon ätit strå-foder först, så att hon "tuggat igång magen" . Många hästar är också känsliga mot för höga värden av stärkelse, vilket kan ge magont, och att de drar in buken. Har en sådan häst du beskriver, och hon får mat 6 ggr /dag, varav två mål kraftfoder, då hon fortfarande tävlar. Dem ger jag en timme efter höet.

Vi har tagit bort allt "havrefritt" färdig-foder (som hon fick då hon "blev" het på havre) pga för mycket korn och majs, och ger henne Krafft groov SPC. Den mår hon toppen av tillammans med betfor, extra kli, och a-fil en gång i veckan. För den skull inte sagt att det passar just din häst. Men ändrade fodervanor samt "rätt" foder till rätt häst är lika viktigt som mängden.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Jag har köpt en ny häst och är väldigt exalterad men är något förvirrad över fodret. Jag börjar alltid att ge samma foder som...
Svar
5
· Visningar
3 758
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 102
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar