Får hovslagar-student sko själv?

Tossa90

Trådstartare
Är det någon som vet om en som håller på och utbildar sig till hovslagare, får sko häst själv utan utbildad hovslagare bredvid?

Är det någon som vet om en som håller på och utbildar sig till hovslagare, får sko häst själv utan utbildad hovslagare bredvid?
Får enligt vad menar du?
Lagen?
Vem som helst får väl teoretiskt sett slå på en sko.

Frågan är väl snarare om personen har ansvarsförsäkring? Vilket kanske inte så många studenter har.

Allmänt så finns det inga regler om att hovslagare måste vara utbildade.

Jag har tidigare använt mig av en outbildad hovslagare som också skodde de andra hästarna i byn, men sedan jag flyttade för något år sedan har jag nu en utbildad hovslagare. När min hovslagare har haft fullt upp har han ibland låtit brorsonen verka mina två hästar istället för att komma ut själv. Brorsonen håller på att gå sin hovslagarutbildning nu, och min hovslagare ser ju nästa gång att det ser rätt ut då. De jobbar alltså i samma företag, och jag räknar med att de pratar med varandra om hästarna.

Ingen kan förbjuda det men skolorna står i regel inte bakom och rekommenderar inte att man skor utanför skoltid. Men många gör det ändå

Tack för svar :)
Jag får höra med tänkt hovslagarstudent om hen har ansvarsförsäkring. Vill inte ha skoningen svart, ifall något skulle gå fel 🧐🙂.
kan de räcka med att få faktura? det funkar väl som kvitto?
swish borde bli svart om man inte får något på papper ?

:)

Vem som helst får sko en häst. Hovslagare får vem som helst också kalla sig. Det är ingen skyddad titel. Det är djurägaren som har ansvaret för att den hen anlitar skor hästen på ett för individen bra sätt.

Att man som djurägare betalar kontant, med swish eller faktura spelar ingen roll. Det är om hovslagaren betalar in momsen på summan som avgör om hen skor svart eller inte.

Tack för svar :)
Jag får höra med tänkt hovslagarstudent om hen har ansvarsförsäkring. Vill inte ha skoningen svart, ifall något skulle gå fel 🧐🙂.
kan de räcka med att få faktura? det funkar väl som kvitto?
swish borde bli svart om man inte får något på papper ?

:)
Jag hade kollat med skolan först om jag var du. Om inte annat kan du få lite referenser

Jag kan ha fel, men från vad jag hört så måste en hovslagare inte vara godkänd för att ha en ansvarsförsäkring och den försäkringen är ett skydd för hovslagaren, inte häst och ägare. Din hästförsäkring är den som träder in om hästen skadas, inte hovslagarens ansvarsförsäkring.

Jag kan ha fel, men från vad jag hört så måste en hovslagare inte vara godkänd för att ha en ansvarsförsäkring och den försäkringen är ett skydd för hovslagaren, inte häst och ägare. Din hästförsäkring är den som träder in om hästen skadas, inte hovslagarens ansvarsförsäkring.

okej 🤔 tack för info

Tror att dem som går sista året brukar sko privat som jobb, dock brukar dem vara tydliga med att informera att dem går sista året och inte är färdigutbildade ännu.

Ansvarsförsäkring är ju skydd för företagaren vid eventuella tvister och så.
Brukar täcka saker som skadeståndskrav för att de haft sönder saker, juridisk hjälp vid tvist osv.Jagvär nästan helt säker på att min hade sin ansvarsförsäkring redan innan h*n var helt färdigutbildad. Men jag kan inte säga det 100% säkert.
Men det är väl bra om hovslagaren har det tycker jag? Jag vet då i alla fall inte om det kan uppstå tvister med höstens försäkringsbolag om felaktig behandling utförts av hovslagaren?

Ansvarsförsäkring är ju skydd för företagaren vid eventuella tvister och så.
Brukar täcka saker som skadeståndskrav för att de haft sönder saker, juridisk hjälp vid tvist osv.Jagvär nästan helt säker på att min hade sin ansvarsförsäkring redan innan h*n var helt färdigutbildad. Men jag kan inte säga det 100% säkert.
Men det är väl bra om hovslagaren har det tycker jag? Jag vet då i alla fall inte om det kan uppstå tvister med höstens försäkringsbolag om felaktig behandling utförts av hovslagaren?
Ja som jag sa så är det för hovslagarens skull och inte för häst och ägare. Det är inte obligatoriskt och jag tror inte man behöver vara godkänd utan det räcker med att du jobbar som hovslagare.

Det är heller inget krav att vara medlem i hovslagarföreningen som många tror, det är många godkända hovslagare som inte är medlemmar.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 064
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
720
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
554
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama