Får hon tillräckligt med mat??

J

Juliae

För en och en halv vecka sedan tog jag hem mitt arabsto från betet eftersom hon inte kunde stå kvar där. I stallet jag har henne inhyrd i går de i en stor hage med MYCKET magert bete. Vi pratar alltså om ett grässtårn så korta att de fem hästar som går där får gnaga för att få tag i det.

De står inne om nätterna (mellan 11 och 8 ungefär) och får då en giva hö morgon och kväll + kraftfoder.
Nu sen jag tog hem min häst har jag fått åka dit mitt på dagen( vid 3-4) och låta henne beta mellan 20-40 min eller gett henne en giva hö efter att jag ridit.
Men detta är för mig inte en långsiktig lösning eftersom jag har mycket annat som måste göras mitt på dagen.

Därför undrar jag om det räcker för dem att gå på deta magra bete på dagarna och sen få hö +kraft morgon och kväll?

Ingen av hästarna är på något sätt mager. Men jag vet ju att hästar är småätare och vill ha mat 3-5 ggr dag!
I det vilda äter de ju lite hela tiden.

Tacksam för svar!
/Julia

Sv: Får hon tillräckligt med mat??

Därför undrar jag om det räcker för dem att gå på deta magra bete på dagarna och sen få hö +kraft morgon och kväll?

Hur har ni det på vintern då?

Nu behöver de ju dessutom inte äta för att hålla värmen.

Kan ni inte hjälpas åt på något sätt om det behövs och sänga ut
en tuss på fm/em?

Jodå på vinter får de 3ggr/dag (morgon, middag, kväll) hade helst sett att de var fler, men jag kan inte påverka det särskilt mycket eftersom jag är ensam som inackordering hos henne (De andra fyra hästarna är hennes).
Och de verkar tycka det är prima att låta hästrana få mat bara morgon och kväll!

Då är det ju inget du kan göra mer än att ta in och fodra själv.

Du får se till att din har mkt att äta på kvällen/natten.

Jo jag vet. Men jag har ju sommarlov nu och måste åka bort mitt på dagen ibland. Och om några veckor börjar jag skolan och kan itne komma dit mitt på dagen alls. Och som grädden på moset blev jag trampad igår och går nu på kryckor. Vilken betyder att jag måste få någon av mina föräldrar/farföräldrar får åka upp och gå ut och låta henne beta.
Jag har försökt hitta en annan stallplats men icke... :confused:

Om hästen får fri tillgång på hö på natten och dessutom en ordentlig giva kraftfoder borde den kanske klara sig på magert bete under dagen. Inte en perfekt lösning kanske men den dör nog inte, magen är ju aldrig helt tom när den har lite att gnaga på. Jag skulle kanske lägga fram det till stallägaren snart och säga; nu när gräset börjar ta slut helt ska vi väl börja med lunchfodringarna igen eller något och hoppas på att hon håller med. men så länge går det nog som det är.

Sen kan man ju lägga in kvistar och granris/ små björkar i hagarna om ägaren tycker det är ok, så har de nåt att pyssla med under dagen och hålla igang magen lite.

Om de får ordentligt med mat morgon och kväll samt har gräs att gå och plocka i sig av hela dagen så tycker jag att det räcket. Det viktiga är ju att hästens mage får i sig fibrer och det får den även om betet är magert i hagen. Magen blir inte tom.

Jag stödfodrar mina beteshästar med hö, och några med kraftfoder, två gånger om dagen. De går förvisso ute hela dygnet, men betet är magert och de får antagligen kämpa för att hitta gott gräs. Men de är runda och goa och verkar klara sig alldeles utmärkt ändå. Som bigganl skrev så får de ju i sig det de behöver för att hålla magen igång.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 803
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka