Får hon bete sig så?

Acses

Trådstartare
Jag var på MVC idag, skulle egentligen träffat en läkare men när jag kom dit visade det sig att denne inte var där. Så istället fick jag träffa en barnmorska, "min" BM är på semester så jag fick träffa en ny. Låter bra, tänkte jag.

Anledningen till besöket var för att de ville kolla upp mig - eller rättare sagt min mage. Jag har enorma smärtor när jag sitter ned, har fått förklarat att detta beror på att bebisen trycker emot gallan och magmunnen inte kan stängas, eller något :crazy: jag förstod ärligt talat inte men jag hade hoppats på att få mer klarhet i detta idag.

Kvinnan jag träffar börjar med att vara riktigt otrevlig. Hon kommenterade min övervikt (har max 5 trivselkilo - och själv var hon ingen atlet heller så jag förstår inte poängen) hon mätte magen och genomgick samma kontroll jag redan gjort en gång tidigare denna vecka. Hon kommenterade också att min mage var för stor? :confused: Sedan lyssnade hon på bebisens hjärta och säger:

- Jamen, det här var ju inte så bra!
Frågar vad som är fel, vilket hon inte vill förklara, bebisens hjärtrytm är enligt henne inte okej men sedan vill hon inte tala mer om det. (för några dagar sedan så gjorde jag samma kontroll och då tyckte de att allting såg superfint ut)

Sedan frågar jag henne om smärtan i magen, alltså den egentliga anledningen till besöket, då mummlar hon bara att jag får välja att stå eller ligga istället för att sitta.

That's it liksom. Jag gick gråtandes därifrån med fler frågor än när jag kom. Och nu är jag så klart orolig över allt hon såg som så negativt. Är förvirrad och förtvivlad över hennes bemötande mot mig och vet inte riktigt hur jag ska tackla det här.

Min sambo ringde våran privatläkare istället och bokade en tid under dagen. En jättebra läkare som b.la var med när jag och min bror föddes, känner att jag skulle ha mer förtroende för hans bedömmning men samtidigt blir jag orolig för att jag faktiskt överreagerar. Kvinnan idag kanske behandlade mig så för att jag faktiskt är pjoskig? Så nu vet jag inte om jag vågar träffa våran läkare och helt enkelt avvakta till nästa tid på MVC med min egen barnmorska, eller om jag ska ta det som hon sa idag allvarligt och verkligen kolla upp hjärtljudet.

Dessutom är jag ju fortfarande nyfiken på att veta vad det är som gör att jag får så fruktansvärt ont när jag sitter ned. (tro det eller ej jag står framför datorn för jag fixar inte att sitta, det gör ont)

Hur skulle ni gjort?
 
Sv: Får hon bete sig så?

Tycker du ska gå till din läkare ifall det lugnar dig.
Annars kommer du nog bara att gå & oroa dig (kanske helt i onödan pga den "trevliga" BM.)
 
Sv: Får hon bete sig så?

Avfärda den där tanten som PMShäxa :mad: och glöm allt hon sa. Gå till din privatläkare istället som du har förtroende för och fråga allt du vill veta. Klart du har rätt få svar på dina funderingar. Det sista man vill som gravid måste ju vara att oroa sig... Har du ont så har du ju ONT.
 
Sv: Får hon bete sig så?

Strunta i den bm:an, gå inte till henne nåt mer. Följ ditt hjärta,jag har inga barn (tyvärr) men jag kan tänka mig att det är superviktigt att det känns bra med den man går till.

Lycka till! :)
 
Sv: Får hon bete sig så?

Avfärda den där tanten som PMShäxa :mad: och glöm allt hon sa. Gå till din privatläkare istället som du har förtroende för och fråga allt du vill veta. Klart du har rätt få svar på dina funderingar. Det sista man vill som gravid måste ju vara att oroa sig... Har du ont så har du ju ONT.

Näe, och det sista jag behöver just nu är mer oro över huvudet. Blev uppsagd från jobbet i maj och lyckades med nöd och näppe få behålla a-kassan trotts att jag vägrade ta ett jobb 25 mil bort. (egentligen något jag skiter i, a-kassan hade de kunnat ta ifrån mig så mycket pengar rör det sig inte om) men nu har jag ams och livs i arslet med blåslampa för att fixa ett nytt jobb. Skulle vara skönt att ha en läkare i ryggen som kan stödja mig i att deras krav är orimliga just nu.

Dessutom förstår jag inte varför "min" BM skulle boka in mig på läkartid om det inte var något som hon ansågs bör tittas över, smärtan alltså. Och som jag upplevde det hade kvinnan idag inte en aning om varför jag var där övht. :crazy:

Usch... jag blir bara så ledsen.
 
Sv: Får hon bete sig så?

Ja, det handlar ju om mitt och mitt barns välmående! Jag har kommit bra överens med min BM men denna kvinna jag träffade idag lyckades verkligen slå omkull mig.

Varför väljer man ett sådant jobb om man inte kan bemöta de blivande mammorna?
 
Sv: Får hon bete sig så?

Skriv ett brev till klinikchefen och berätta om din upplevelse. Eller ring. Annars kanske hon fortsätter att vara otrevlig mot andra efter dig...Så där är det inte ok att vara!!!
 
Sv: Får hon bete sig så?

Har funderat på att göra det, känns inte shysst att andra ska behöva stöta på ett sådant beteende.
 
Sv: Får hon bete sig så?

Skriv ett brev till klinikchefen och berätta om din upplevelse. Eller ring. Annars kanske hon fortsätter att vara otrevlig mot andra efter dig...Så där är det inte ok att vara!!!

JA! Precis!
Vi klagar för lite...

Jag har ett par gånger gått till chefer och berättat. En gång när min då 7-åriga dotter låstes in i ett värmeskåp av sin hjälplärare för att hon sa att hon frös!

En annan gång till en klinikchef när en veterinär betett sig extremt illa mot oss och dessutom spontant ERKÄNDE det dagen efter när jag var där med en annan häst. Han kom fram och "förklarade sig"...... Vi förlorade mycket pengar på det dåliga morgonhumöret.

Eg handlar det inte om att "klaga". Man kan bara lugnt och sakligt berätta om vad som hände och hur man upplevde det.
 
Sv: Får hon bete sig så?

KL
Vaddå nojig?! Är man gravid så har man rätt till att vara hur nojig, löjlig, dum och nervös man vill! Man är ju inte sitt vanliga jag när man är hormonbomb och trött. Dessutom är ju hela kroppen och huvudet så fulla av tankar och frågor att man inte behöver ännu en sak att oroa sig över och det borde en BM veta. Fy på henne! Ge henne en mental spark i röven, och gå till en annan.

/Hästmänniska, något gravid.
 
Sv: Får hon bete sig så?

Det är klart att du ska gå till din läkare och kolla upp hjärtljudet om du nu mött en så urklantig barnmorska. Och ställa alla dina frågor där.

Sen ska du också ringa till din MV och säga som det är och hur du blev bemött. Att du nu sitter här med oro och frågor och fortfarande lika ont som förut och att du undrar vad som hände och vad man tänker göra nu. Nåt gick fel idag, men för att det ska kunna rättas till behöver du ju låta folk veta det. Att säga ifrån hjälper ju även den barnmorska som var otrevlig, i längden.
 
Sv: Får hon bete sig så?

Den barnmorskan (eller vad man nu kan kalle henne) skall obönhörligen rapporteras!!
Sätt dit kärringen så det visslar om det!
 
Sv: Får hon bete sig så?

Gå till läkaren du har mer förtroende för!

Sådär får man fanimej inte bete sej, rapportera detta om BM! Som gravid är man ju som en bergodalbana i hormoner o humör och att behandlas på det viset är ju oacceptabelt, hoppas du orkar gå vidare med det o "sätt dit" häxan!
Men gå först till den andre läkaren så du blir lugnad o får veta orsaken till at du får så ont på ett lugnt o sakligt sätt!
 
Sv: Får hon bete sig så?

men nu har jag ams och livs i arslet med blåslampa för att fixa ett nytt jobb. Skulle vara skönt att ha en läkare i ryggen som kan stödja mig i att deras krav är orimliga just nu
.

Konstigt. Vi bor i samma kommun och har därmed samma AF och jag upplever det tvärtom... Känner ingen som helst press från dom. Tvärtom. De känns frånvarande och jag har väldigt lite kontakt med dom (ny handlingsplan typ 2ggr om året bara och sen kontakt via telefon eller mail nån gång ibland).
Och jag har vart arbetslös sedan juni-05, efter att ha slutat studera och sagt upp mig själv från min fasta anställning på f d hemkommunen 20mil bort (pga stor vantrivsel på det jobbet OCH sambon fick ett bra jobb här i stan), med ett uppehåll på ett halvår från stämplingen då jag fick starta-eget bidrag för att försöka försörja mig på eget men lyckades inte och började stämpla igen i sep -06. Har en timanställning sedan jan-06 men ibland går det många veckor emellan utan jobb.

I övrigt - skrämmande bm du fått träffa! Klaga på det!
 
Sv: Får hon bete sig så?

Även jag bor i samma kommun.
Jag blev arbetslös i april då min föräldraledighet tog slut.
Eller jag fick ett tim vik och sa att jag skulle få jobba 75% under sommaren.
Ändå fick jag gå flera möten och ringa varannan vecka för att berätta hur det går med jobbsökandet.
Gick till slut till en annan tant på AF och hon ändrade min handlingsplan till att jag ska meddela dem när det blir nån ändring.

Så det verkar bero på vem man går till.
 
Sv: Får hon bete sig så?

Du behöver nog inte oroa dig ,för om det var något "riktigt" fel skulle hon givetvis skickat dig vidare...
tycker du ska be din pojkvän att ringa ner o fråga vad hon mena o vadför hon sakt/gjort som hon gjort(hon vet väl vadför du kom).
 
Sv: Får hon bete sig så?

Du behöver nog inte oroa dig ,för om det var något "riktigt" fel skulle hon givetvis skickat dig vidare...
tycker du ska be din pojkvän att ringa ner o fråga vad hon mena o vadför hon sakt/gjort som hon gjort(hon vet väl vadför du kom).
Du har aldrig varit gravid, va?

Bemötandet hos barnmorskan är superviktigt och jag förstår verkligen ts reaktion!
Jag har själv stött på barnmorskan from hell och hon skällde dessutom öppet ut mig inne på sköterskans rum, för att jag inte ville prata med henne direkt om orsaken till att jag bett att få byta BM. Jag hade angett orsaken till att personkemin inte stämde...
Henne anmälde jag, på uppmaning av den chockade sköterskan som bevittnade det hela, till klinikchefen, för att de skulle veta om hur illa hon betett sig.

Jag hoppas att du fått en ny undersökning nu och fått veta vad det var som inte var helt normalt med hjärtljuden och varför du inte kan sitta!
 
Sv: Får hon bete sig så?

Du har aldrig varit gravid, va?

Bemötandet hos barnmorskan är superviktigt och jag förstår verkligen ts reaktion!
Jag har själv stött på barnmorskan from hell och hon skällde dessutom öppet ut mig inne på sköterskans rum, för att jag inte ville prata med henne direkt om orsaken till att jag bett att få byta BM. Jag hade angett orsaken till att personkemin inte stämde...
Henne anmälde jag, på uppmaning av den chockade sköterskan som bevittnade det hela, till klinikchefen, för att de skulle veta om hur illa hon betett sig.

Jag hoppas att du fått en ny undersökning nu och fått veta vad det var som inte var helt normalt med hjärtljuden och varför du inte kan sitta!

Nä,jag har fel kön o har inga barn ännu.
men givetvis var det fel av barnorskan men om det var något fel skulle hon nog skickats vidare el fått reda på felet va i alla fall.
(jag menar absolut inget illa)
hade min flickvän kommit hem o berättat samma sak för mig skulle jag ringt ner på en gång.
 
Sv: Får hon bete sig så?

Men varför i hela fridens namn ska POJKVÄNNEN ringa då???

Det handlar inte bara om att något kan vara fel, det handlar om att när man jobbar med gravida kvinnor med svallande hormoner, så MÅSTE man ha en viss finkänslighet, som nämnda barnmorska uppenbarligen inte hade...
 

Liknande trådar

Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 672
Senast: Hyacinth
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 315
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 316
Senast: Tramptass
·
M
Gravid - 1år Är egentligen inte helt ny på buke, men skriver under nytt nick då det fortfarande är lite hemligt ;) Jag och killen var på andra...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
7 388
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp