Får era hundar pussa er i ansikatet?

Lena Furberg

Trådstartare
Ja, får era hundar pussas eller tycker ni det är äckligt och ohygieniskt? ÄR det ohygieniskt??
Min hund vill väldigt gärna pussas, framförallt får lillmatte många tröstpussar när det behövs. Han är mycket mån om sin lillmatte och kommer som ett skott för att trösta om hon gnäller lite. Lillmatte tycker det är gulligt och rart, men jag har ju hört talas om bakterier från hundbajs som kan överföras via deras saliv och orsaka blindhet (!!!) om man får bacillusken i ögonen! Kan det stämma??
Själv vill jag inte bli pussad på munnen direkt, men annars har jag absolut ingen bacillskräck.
Picture068.jpg

Sv: Får era hundar pussa er i ansikatet?

Nej, jag tycker det är ohyggligt obehagligt med hundar i ansiktet. Det har faktiskt sällan varit ett problem, jag kan inte ens minnas sist nån av hundarna skulle ha försökt. Kanske för att jag så tydlig med att jag ogillar det.

Vissa små hundar får :p Jag vill inte gärna ha stora hundar i ansiktet som har så stora tungor att de täcker halva mig.
Med mina hundar har jag aldrig behövt fundera på det. Tanten slickar aldrig på någon annan än sig själv, unga dåren slickar bara på mina armar. Faktiskt riktigt trevligt att det inte är mer än så.

"Ansikatet"?? Ansiktet ska det ju stå!!

:rofl:

Mina får i regel inte pussas mig i ansiktet, men det är främst för att jag tycker att det är äckligt att bli blöt i ansiktet inte för basiluskernas skull.. En hund med försiktiga, dutta-med-tungan-pussar går iof an:)

Jag har hört att hundar är renare än vad vi är i munnen och att det på 10 min ska vara "renat" efter typ slick i rumpan och liknande.. Om det ligger nån sanning alls i detta har jag inte den blekaste om.. Men fortsätter gärna att tro så för att inte bli alltför äcklad i framtiden:D

Jag gillar inte att hundar slickar på mig överhuvudtaget men Knasen vill så gärna pussas så han får slicka lite på örat. Inte annars, det är bara för jag inte gillar det, jag tvättar inte händerna innan jag äter efter att ha varit i stallet så baciller är jag inte rädd för :p

Andra hundar får absolut inte slicka mig i ansiktet, och min egna är inte den typen av hund. Han kan pussas på öronen och nagga mig på armarna när vi gosar och det är en okey nivå:p

Barn brukar han dock tvätta grundligt i ansiktet om han får chansen:o

Ja jag anser att det är äckligt och vill inte ha pussar i ansiktet. Däremot så får dottern sin beskärda del av pussar ( hon ber om det ). Jag säger i från om jag sitter där, men det är inte alltid man hinner med när dom hånglar loss :D

Här pussar både chihuahuan och amstaffen mig i ansiktet :o Pojkvännen tycker dock det är äckligt och har gjort det klart för dom..så honom pussar dom inte.. :p Chihuahuan älskar att pussas på munnen oxå..så det händer väl då o då att jag får en kyss av honom haha.. Chihuahuan brukar även ofta pussa mina småsyskon på 3 och 5 år, det tycker dom är jättemysigt :p Men alla runt omkring mig tycker det är jätteäckligt och snackar om bakterier hit o dit....men jag har hittills inte dött av hundpussar :D
För övrigt så har jag aldrig haft bacillskräck så tvättar inte heller händerna innan jag äter (efter jag rört hundarna alltså), så enligt mina nära o kära är jag rätt så äcklig av mig I guess :angel:

Har hört nånstans att hundar har renare mun än vi, att deras saliv renar munnen från bakterier på 10-15 min (eller nåt sånt), sen om det stämmer vet jag inte men jag brukar tänka så iaf :D

Till frågan så får mina hundar ge mig enstaka pussar i ansiktet men min yngsta har som passion i livet att pussas och man behöver nästan snorkel och cyklop för att kunna vara i närheten av henne, brukar få markera och visa när jag tycker att det räcker. Som sagt, nån puss är ok men vill gärna kunna andas också ;)

Det där att hundar blir rena i munnen fort har jag också hört, men har ingen aning om ifall det stämmer. Kl* Jag tycker inte hundpussar är så mysiga dock :) Men att det skulle vara några risker med det tror jag inte, såvida man inte är allergisk mot hundsaliv. Och finns risken är den nog försvinnande liten.

Ja hon får pussa oss i ansiktet. Kanske inte direkt efter hon ätit något snuskigt men annars har jag inga direkta problem med det.

KL
Ja, det får han om än inte på munnen. Vi sover dessutom kind mot kind, så han snorar mig rätt frekvent rätt upp i nyllet. Det gör mig inte ett smack. Har jag inte dött än, så lär jag inte göra det heller. Om det fanns dvärgbandmask här skulle jag kanske tänka lite annorlunda, men det gör det inte. Min hund är dessutom inte den äckelälskande typen, dvs. han äter inte hundbajs, fågellik och annat. En kaninlort eller två kan dock slinka ner :)

jag tycker det är obehagligt att bli slickad, så mina kan, på nåder, få ge mig en slick på hakan... att jag och lilltjejen hälsar på varandra med att hon tar försiktigt tag om ett antal fingrar är en heeeeelt annan sak :D min kille däremot gillar slickningarna, ständigt på programmet varje kväll står en örontvätt, en hund vid vardera öra *ryser av obehag* bacill-biten bryr jag mig inte om ett spår, har delat glass och klubbor med hundar ett antal gånger, och blir nyst på med jämna mellanrum, och jag lever fortfarande :)

Absolut inte. Tycker det är fruktansvärt äckligt :crazy: Dessutom är jag allergisk mot hund och-kattsaliv. Har dock lärt min hund att pussas "franskt" för lite kärlek vill man ju ha ;)

Hemma hos oss har vi pusskalas varje dag:D
Inte rädd för vare sig bakterier eller blöta hundtungor, och vi har 4 hundar;)

Jag har inget emot hundpussar :D

Dessutom är jag galen i nosar av alla former och brukar ta tag runt på både mina hundar och katter och ge dom en riktigt mittpåpuss så ofta jag kan :love:

Har aldrig hört talas om några "blindhetsbakterier" - tvärtom verkar det som om hundarnas munnar är friska och fina!

Hos mig är alla hundar välkomna att pussas så mycket de vill! Med vissa undantag och tidsbegränsningar ifall de ätit något riktigt sunkigt innan, som döda råttor och liknande. ^^
Shiban uppmuntras lite extra eftersom All kontakt är Bra kontakt med den lilltösen! Särskilt fjäskande pussar runt öron och hals.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka