Får en veterinär göra såhär? **UPPDATERING**

Rea

Trådstartare
NEJ FÖR DET FÅR DOM INTE :bow: !

Ansvarsnämnden gör följande bedömnig.
"Komplikationer är något som kan inträffa vid alla behandlingar men måste antingen föranleda den behandlande veterinären att själv vidta åtgärder för att avvärja dem eller, om det inte är möjligt, remittera patienten vidare. Av handlingarna i ärendet framgår att komplikationer uppstod vid behandlingen av hästen.
Varken när behandlingen av förstoppningskoliken visade sig inte kunna fullföljas eller när hematomet fortsatte att växa och sonden därför
inte heller gick att föra ner remitterades hästen vidare.
Här gör sig djurskydsaspekten också starkt gällande eftersom ett växande hematom utgör en
stor risk för kvävning. L.A (veterinären) har heller inte åkt tillbaka till hästen för att kontrollera dess tillstånd.
Att hästen, som är ett betesdjur, åt när
L.A. lämnade stallet är inte i sig något tecken på att den var återställd. Avslutningsvis anser ansvarsnämnden att L.A. tog en onödig risk genom att
använda den typ av kanyl han gjorde vid den aktuella injektionen.
L.A. kan inte undgå en erinran"

BESLUT

"Med stöd av 10§ (1994:844) om behörighet att utöva veterinäryrket tilldelar ansvarsnämnden L.A.
en disciplinär påföljd i form av erinran för att han har åsidosatt sina plikter i den veterinära yrkesutövningen."
Slut citat

För er som inte vet vad detta gäller så finns tråden här!

Sv: Får en veterinär göra såhär? **UPPDATERING**

:bow:

Det måste kännas skönt, även fast situationen som sådan ju är för hemsk. Jag tycker verkligen synd om dig :(

Men, grattis i alla fall! :)

Din häst får du ju inte tillbaka men det är skönt att du åtminstonne vann!

Skönt att du vann :bump: :banana: :bump:

Kollektivsvar!

Det är verkligen vad man kan kalla för en "bitter-ljuv seger" :crazy: .
Som du säger Alazzi, hästen får jag inte tillbaka men jag fick bekräftat det jag VISSTE. Han gjorde fel och fast han inte medgett det så har han fått reda på det nu. Mitt i allt elände så känns det "rättvist" att Charltons död kanske har blivit till något positivt trots allt. Ett bevis på att den lilla människan kan vinna som du så riktigt säger Thina.
Förhoppningsvis gör inte veterinären om samma sak MEN skulle liknande inträffa så lär han ju remittera till djursjukhuset eller liknande.

Sitter här med foton på totton ifråga och jag bara lipar, av lättnad. För jag lovade att driva det till slutet, att hans sista timmar i livet fyllda av smärta inte skulle ha varit förgäves, att NÅGON skulle dra lärdom av hans historia.

Gråt! Nu är det äntligen över och du kan gå vidare!

Jag säger som jag sade 683 gånger i telefonen: Det är helt fantastiskt! :bump:

Och som jag svarade i telefonen 683 gånger : jag veeeeeet :banana: :bump: :rofl: :) :eek: :D :bump: :bow: . Är så jäkla glad att inte ens en katastrof skulle få mig på dåligt humör ;) .

:bow: :bow: :bow:

Jag är glad att du fick rätt, men ledsen att situationen öht uppstod.

Immer

:bump: Grattis :bump:
Kommer ihåg din tråd och rös när jag läste den
Men att det var så länge sedan :eek: och inte fått rätt förräns nu :confused: MEN är glad att du vann :banana:

Stort grattis!!
Har tänkt på din förra tråd lite nu och då.. så himla skönt att du fick rätt :bow:

mysko skrev:
:bump: Grattis :bump:
Kommer ihåg din tråd och rös när jag läste den
Men att det var så länge sedan :eek: och inte fått rätt förräns nu :confused: MEN är glad att du vann :banana:

Ja det har tagit tid men jag skulle tro att dom haft fullt upp och kanske är i behov av fler resurser. Ekonomi kan ställa till det för de flesta instanser och jag antar att även denna får vända och vrida på slantarna och sammanträda mer sällan än vad de egentligen skulle vilja och behöva.

Jag är tacksam att de finns för som jag sa i min förra tråd, sånt här måste utredas lika mycket för att fria veterinären från misstanke som för att ge djurägare rätt :bow:

Vad skönt att det är över och väldigt starkt av dig att stå på dig.
Rätt ska vara rätt och nu har du fått upprättelse även om sorgen över den förlorade hästen inte blir mindre.

Jag tror att många inte orkar genomgå processen som en anmälan innebär oavsett inom vilket yrkesområde det gäller och därför låter många bli.

Som sagt starkt av dig. Grattis!

Stort GRATTIS. Har följt din tråd och är glad för din skull att du fick rätt. Du får inte tillbaka din häst, men du har sett till att vet förhoppningsvis inte kan orsaka ännu en tragedi.

Det var starkt gjort att kämpa för din sak. :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka