får en domare göra så här?

megasus

Trådstartare
läste en tråd angående om en domare får utesluta en ryttare om denne är för lång, och kom då att tänka på detta.. för några år sedan var det en B-ponnyryttare som jag känner som fick en kommentar längst ner på dressyrprotokollet typ "du är alldeles för stor för din ponny" och nåt mer som jag inte riktigt kommer ihåg.. Domaren sa ingenting alls till varken ryttaren eller föräldrarna, utan bara den där kommentaren... FÅR en domare göra så? Bara skriva så, men inte prata alls med ryttaren ifråga eller så?? :confused:

Sv: får en domare göra så här?

nja jag vet inte...självklart ska de kunna säga till om ryttaren är för stor, och även kunna stänga av eller så om det är extremt, men jag tycker nog att man isåfall kan prata med ryttaren ifråga och säga det till den själv och inte bara skriva på dressyrprotokollet.... tycker jag iaf... :crazy:

Ja för där nere på dressyrprotokollet bedöms allmänt intryck. Själv har jag fått kommentaren sätt på dig ett hårnät (under hatten) så ser det elegantare ut, nu hade mitt hårband precis åkt av innan jag red in på banan men det kunde ju inte domaren veta.

För att säkert kunna prata med ryttaren måste ju domaren i princip göra det innan ryttaren lämnat banan. DET om något tror jag en liten unge skulle uppleva som ett riktigt påhopp.

Även om ponnyn var kvar på tävlingsklassen efter att klassen var avslutad är det väl inte säkert att domaren känner ingen ryttaren, än mindre föräldrarna? Man kan möjligen tycka att domaren kunde skrivit att hon ville ha ett enskilt samtal efter klassen, men hur skulle familjen ha upplevt den väntan? Om föräldrar eller ryttare ville diskutera har väl de möjlighet till detta efter klassen?

Vad skulle domaren gjort i stället? Skickat ut ungen från banan direkt eller struntat i problemet?

Det går undan när det döms och det är nog omöjligt för domaren att ha koll på vilket ekipage och sedan hitta dem på tävlingsplatsen efteråt.

Det är viktigt att någon talar om att ekipaget är oproportionerligt - om inte dom själva förstår det så borde deras tränare ha reagerat....Om domaren nöjer sig med en kommentar ska dom vara glada att det inte blev uteslutning.
Det ska inte vara stora ryttare på små ponnyer./T_B

nej jag har egentligen aldrig reagerat speciellt mycket över det, utan tyckte det var helt okej att domaren gjorde så eftersom ryttaren ifråga var lite för stor också, men så skrev Ylva här på buke detta som är nedan angående om en domare får utesluta ett ekipage om hon anser att det är oproportionerligt och det var då jag började undra om det isåfall var okej att domaren gjorde som hon gjorde...För jag tycker nog att antingen är ekipaget "godkännt" och då behöver domaren inte säga nånting, eller så är ryttaren för stor och då ska man få en riktig varning. Inte något mitt emellan alltså...

Inte domaren ensam. Domaren, överdomaren och tävlingsveterinären (om det finns) ska samråda. Om de är överens om att ryttaren är för stor för ponnyn (oavsett om det är längden, bredden eller vikten som gör att ekipaget är oproportionerligt) så skall ryttaren OCH målsman (samtidigt) meddelas. De skall också få veta att denna varning rapporteras till förbundet (med kopia till ryttarens distrikt). Förbundet har sedan tre månader på sig att fatta beslut (om avstängning eller inte).

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30