Får en bo i vilket hus som helst?

Det handlar inte bara om utrymningsvägar utom om eldning inomhus, felkopplad el och rökkanaler som kan innebära rökförgiftning. Människor som hamnar utanför samhället och slumförvaltare som tjänar svarta pengar på detta!

Eldning inomhus i obesiktade eldstäder. Check!
Felkopplad el så som väldigt slarvigt gjort. Check!
Icke godkända rökkanaler. Check!
Hamnat lite utanför samhället. Check!

Dock tjänar jag inga grova svarta pengar annars hade jag rivit rucklet för länge sen och byggt nytt men med en liten sjukpension tar det tid att få ihop kapital och då gäller det att vara påhittig och finna lösningar som kanske inte är alldeles vanliga men jag kan försäkra att jag har stenkoll på alla bristerna och kan hantera dom utan risk för liv och lem.

Får och får.. "man får inte"...

Men vad har vissa för val? Hemlösa tex...
Det där är problemet i Lilla landet Mellanmjölk där myndigheterna utgår från att befolkningen är efterblivna och inte kan ta eget ansvar eller besitter kunskap inom dom områden dom jobbar / jobbat med. Jag hatar innerligt all sådan form av byråkrati, byråkratin inom tex. byggnadsnämnden är inte till för folket utan enbart för statskassan annars skulle inte bygglov vara så hiskeligt dyrt. Jag har två val, antingen söka bygglov med allt vad det innebär av kontrollanter, byggansvariga, kvalitetsansvariga, arkitekter mm. mm. och så är pengarna slut och jag hamnar på bar backe eller bygga och skita i myndigheterna och jag kan ärligt säga att valet är väldigt lätt.

Det där är problemet i Lilla landet Mellanmjölk där myndigheterna utgår från att befolkningen är efterblivna och inte kan ta eget ansvar eller besitter kunskap inom dom områden dom jobbar / jobbat med. Jag hatar innerligt all sådan form av byråkrati, byråkratin inom tex. byggnadsnämnden är inte till för folket utan enbart för statskassan annars skulle inte bygglov vara så hiskeligt dyrt. Jag har två val, antingen söka bygglov med allt vad det innebär av kontrollanter, byggansvariga, kvalitetsansvariga, arkitekter mm. mm. och så är pengarna slut och jag hamnar på bar backe eller bygga och skita i myndigheterna och jag kan ärligt säga att valet är väldigt lätt.
Men det är väl ingen som vill åt dig! Jag tänker då sannerligen inte på en enskild person i sitt eget hus när jag tycker det är viktigt med utrymningsvägar och brandskydd i fastigheter som hyrs ut där personer bor 20 stycken i tre rum...

Men det är väl ingen som vill åt dig! Jag tänker då sannerligen inte på en enskild person i sitt eget hus när jag tycker det är viktigt med utrymningsvägar och brandskydd i fastigheter som hyrs ut där personer bor 20 stycken i tre rum...
Alla vill åt mig precis hela tiden,,,,ja inte mig utan min kunskap om det mesta. :cool:

Jag förstår precis vad du menar, det finns många skrupelfria hyresvärdar som bara bryr sig om maximal avkastning och skiter i resten inkl. fastighetens skötsel av det mest basala.

Det jag menade var att eftersom jag äger stället så bestämmer jag vad som ska ske här och ve den myndighetsperson som sätter sin fot här, sotaren försökte för över 30 år sen komma här och spela världsmästare och polis, han kom aldrig tillbaks. :devil:
Så länge jag får vara ifred och jag inte stör någon så tillåter jag ingen att komma här och försöka bestämma över mitt liv MEN kom gärna på besök, kaffe bjuder jag på och jag är inte farlig. :)

Jag är inte för att storebror lägger sig i. Men vissa saker är rätt vettiga ändå. De flesta för att inte säga alla hus interagerar med omvärlden via el, vatten, avlopp och sopor. Till det kommer en del säkerhetsaspekter.
Idag när jag är frisk klarar jag själv att hålla värme etc. Men vad händer den dag jag inte klarar det längre. Då måste jag eller samhället köpa den tjänsten åt mig. Och då vill det till att mitt hus är kompatibelt både rent praktiskt och säkerhetsmässigt..
Sedan ställer väl försäkringsbolagen vissa krav för att de ska åta sig försäkringar och i förlängningen banker för att bevilja att använda fastigheten som säkerhet
Så lite får man nog tyvärr anpassa både sig själv och sitt hus.

Jag är inte för att storebror lägger sig i. Men vissa saker är rätt vettiga ändå. De flesta för att inte säga alla hus interagerar med omvärlden via el, vatten, avlopp och sopor. Till det kommer en del säkerhetsaspekter.
Idag när jag är frisk klarar jag själv att hålla värme etc. Men vad händer den dag jag inte klarar det längre. Då måste jag eller samhället köpa den tjänsten åt mig. Och då vill det till att mitt hus är kompatibelt både rent praktiskt och säkerhetsmässigt..
Sedan ställer väl försäkringsbolagen vissa krav för att de ska åta sig försäkringar och i förlängningen banker för att bevilja att använda fastigheten som säkerhet
Så lite får man nog tyvärr anpassa både sig själv och sitt hus.
Naturligtvis ser man ju till att uppvärmning, vatten och avloppsfrågan m.fl. basala behov kan kompletteras om behov uppstår längre fram. Försäkra är inget krav när man äger fastigheten till 100%.

Att det blir otillåtet pga. brandsäkerhetssynpunkt är för att det saknas utrymningsvägar, det måste finnas en "bakdörr" som aldrig får blockeras

I bostäder i markplan med max 15 m till utrymningsväg som leder direkt till säker plats (det fria), som är lätt överblickbara och som är avsedda för högst 30 personer räcker det med en utrymningsväg.

Naturligtvis ser man ju till att uppvärmning, vatten och avloppsfrågan m.fl. basala behov kan kompletteras om behov uppstår längre fram. Försäkra är inget krav när man äger fastigheten till 100%.
Det var därför jag nämnde bank + försäkring i samma andetag ;)
Men som sagt avlopp måste godkännas, sophämtning med och den dag hemtjänsten kommer som ska vara ok

De som upphandlat det boendet har uppenbarligen inte ställt kravet att boendet ska klara gällande lagstiftning. Undrar om tillsynsmyndigheterna ställt krav på åtgärder nu?
Det står i artikeln att det där var en nödlösning och att man vill avveckla det boendet. Och det gäller nog fler flyktingboenden, om jag har fattat rätt.

Men att väldigt trista företagare har undkommit vettig kontroll från myndigheters sida och vunnit upphandlingar när det gäller att ordna flyktingboenden, är ju inte direkt ett argument för att man ska få hyra ut vad som helst som bostad. Dessa boenden är väl också tänkta som rätt tillfälliga lösningar, även om det hela sedan drar ut på tiden av olika skäl.

Detta är vad svenska staten tillåter flyktingar att bo i, så jag skulle nog vilja säga att svenska lagar och regler är väldigt tänjbara:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barnens-boende-en-bilhall-med-vaggloss
(artikel från oktober 2017)
Det var väl en nödlösning, då inga andra alternativ fanns att tillgå. Och vägglössen kom nog inte från bilarna utan...
Men det är en bra illustration till att Sverige överskridit gränsen vad som är acceptabelt i mottagande. Plocka in gäster, ja det ska omedelbart upphöra då gästrummen är fulla.
Det gäller på familjenivå och det gäller på nationell nivå.
Men jag ska inte klaga..det tar tid att ändra kurs på en kryssningsbåt. Och riksdagen har ju den senaste tiden visat att man inser det ohållbara i den tidigare politiken.

De som upphandlat det boendet har uppenbarligen inte ställt kravet att boendet ska klara gällande lagstiftning. Undrar om tillsynsmyndigheterna ställt krav på åtgärder nu?
Nä, det verkar vara planerat ett tag till. (Ledsen petruska men din "nödlösning" ser ut att vara en långdragen nödlösning, denna typ av boende (bilhall, förråd, industrilokal, kommersiell fatighet nämns i andra artiklar)är ett av många i den kommunen dessutom.
"Problemet finns i fler kommuner. Fortfarande väntar 6 000 av de totalt 23 600 personer som i år anvisats enligt lag på att få flytta till sin kommun. Och i Jönköping kommer boendet i bilhallen vara kvar ett bra tag till enligt kommunalrådet Andreas Sturesson."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6814493
(Publicerat 6 nov 2017)

Nu var detta inte tänkt att dra igång debatt om flyktingfrågan, tråden handlar ju om boende. Det var också anledningen till att jag la in artikeln, för jag tycker nog att det är en ganska trist dubbelmoral att låta människor bo så, samtidigt som andra typer av bostäder som faktiska svenska medborgare ansöker om tillstånd för, avslås och görs gällande som just industrilokal, utanför stadsplanerat område, ej lämpligt för boende etc etc - om alternativ jag tror många med mig skulle säga "waow" om....

Nä, det verkar vara planerat ett tag till. (Ledsen petruska men din "nödlösning" ser ut att vara en långdragen nödlösning, denna typ av boende (bilhall, förråd, industrilokal, kommersiell fatighet nämns i andra artiklar)är ett av många i den kommunen dessutom.
"Problemet finns i fler kommuner. Fortfarande väntar 6 000 av de totalt 23 600 personer som i år anvisats enligt lag på att få flytta till sin kommun. Och i Jönköping kommer boendet i bilhallen vara kvar ett bra tag till enligt kommunalrådet Andreas Sturesson."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6814493
(Publicerat 6 nov 2017)

Nu var detta inte tänkt att dra igång debatt om flyktingfrågan, tråden handlar ju om boende. Det var också anledningen till att jag la in artikeln, för jag tycker nog att det är en ganska trist dubbelmoral att låta människor bo så, samtidigt som andra typer av bostäder som faktiska svenska medborgare ansöker om tillstånd för, avslås.
Jag vet att nödlösningen har blivit långdragen, i det fallet framgår det ju av artikeln och att det finns andra exempel på usla flyktingboenden framgår ju av tex radionyheterna ibland.

Men jag skulle alltså säga att problemet i det fallet handlar om de usla flyktingboendena, jämte bristande ansvar från både politikers och entreprenörers sida. Att dessa boenden är så usla, är inget argument för att det ska bli tillåtet att hyra ut butikslokaler som bostad eller att bosätta sig utan fungerande avloppslösningar och annat som nämns i tråden.

Jag vet att nödlösningen har blivit långdragen, i det fallet framgår det ju av artikeln och att det finns andra exempel på usla flyktingboenden framgår ju av tex radionyheterna ibland.

Men jag skulle alltså säga att problemet i det fallet handlar om de usla flyktingboendena, jämte bristande ansvar från både politikers och entreprenörers sida. Att dessa boenden är så usla, är inget argument för att det ska bli tillåtet att hyra ut butikslokaler som bostad eller att bosätta sig utan fungerande avloppslösningar och annat som nämns i tråden.
Men det är väl ingen som påstått att man inte ska ha fungerande avfallsystem - avloppsystem? Förresten är det inte förbjudet att slå ut slaskhinken på gräsmattan eller pinka i buskarna och ett utedass-torrdass kan fungera mycket bra utan att det blir en sanitär olägenhet.

Märk väl att jag pratar om landsbygd utanför stadsplanelagt område nu.

Det jag säger är att svenska lagar och regler är tänjbara, beroende på syfte och situation - och vem som beslutar.

Men det är väl ingen som påstått att man inte ska ha fungerande avfallsystem - avloppsystem? Förresten är det inte förbjudet att slå ut slaskhinken på gräsmattan eller pinka i buskarna och ett utedass-torrdass kan fungera mycket bra utan att det blir en sanitär olägenhet.

Märk väl att jag pratar om landsbygd utanför stadsplanelagt område nu.
Nej, och jag är helt ointresserad av hur du bor. Den här tråden handlar väl egentligen inte om dig, fullt så mycket som du verkar vilja göra det till.

Det jag säger är att svenska lagar och regler är tänjbara, beroende på syfte och situation - och vem som beslutar.
Jag är ingen expert på den aktuella lagstiftningen, men jag skulle ju gissa att de här helt olika sakerna - flyktingmottaganden vid en internationell kris respektive kommuners detaljplaner respektive vad som alls får hyras ut som bostad respektive säkert fler fall som jag inte kommer på nu - också regleras av helt olika lagrum, snarare än är väldigt tänjbara. Tror jag. Tex är ju också häkten och fängelser bostäder av en typ som i många andra sammanhang än frihetsberövande straff, nog skulle ifrågasättas.

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
606
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·
Hemmet Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre...
2
Svar
22
· Visningar
1 705
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama