Får en bo i vilket hus som helst?

Luff

Trådstartare
Får en hyra en gammal kontorslokal och bo i? Eller en campingstuga? Eller inreda ett vedskjul till hyreshus?

Får en hyra en gammal kontorslokal och bo i? Eller en campingstuga? Eller inreda ett vedskjul till hyreshus?
Jag tror det finns en hel del restriktioner runt kontorslokaler. Campingstugor bor många i. Tveksamt om du kan göra om ett vedskjul till hyreshus.

Alldeles nyligen så inträffade en tragedi i en villa som var ombyggd till tre lägenheter - jag är näst intill 100% övertygad om att det inte var helt okej med avseende på tex brandskyddet som visade sig vara katastrofalt :cry:

Jo, men får man ha fast adress på camping?
Hur vet en vad som är ok att hyra att bo i? Finns det något fastighetsregister?

Fast adress på camping tror jag är okej. Du får väl ha fast adress på hotell också, men det drar nog iväg i pengar.

Företagsbyggnader är jag tveksam om.

Går att ha "brevlåda" på en adress och bo på annan ort.
Bo och bo - en kan ju "övernatta" på kontoret.
Finns väl krav på byggnader vad gäller brandskydd och utrymning mm, står i pbl och bfs - sen vad kommunen har klassat byggnaden för.
Men om någon hänger upp en hängmatta i vedboden så är det väl först när någon har nåt ont av det som det blir väsen.

Går att ha "brevlåda" på en adress och bo på annan ort.
Bo och bo - en kan ju "övernatta" på kontoret.
Finns väl krav på byggnader vad gäller brandskydd och utrymning mm, står i pbl och bfs - sen vad kommunen har klassat byggnaden för.
Men om någon hänger upp en hängmatta i vedboden så är det väl först när någon har nåt ont av det som det blir väsen.
Så är det, liksom att bygga om och bygga till för så länge ingen har nåt ont av det så lär ingen myndighet få reda på det heller. Lite annorlunda blir det om det finns barn med i familjen men som vuxen kan ingen hindra att man bor i en jordkällare.

Jag vet flera som bor på en skrotgård men är skrivna i närliggande samhället och ägaren med familj bor i industrifastigheten tillsammans med några av arbetarna, delar av fastigheten är ombyggd till lägenheter utan bygglov så det ingen myndighet vet osv.

• Gilla
Reactions: ptr
Man får inte bo i en kontorslokal eller industrilokal eller vedskjul/garage. Stadsbyggnadskontoret och miljökontoret i din kommun har delat tillsynsansvar. Enligt PBL kan det ibland ändå vara tillåtet, det beror på vad detaljplanen säger (och är det en äldre detaljplan kan de vara luddiga -det kan stå blandad bebyggelse och industri/kontor) men det kan ändå vara otillåtet ur brandsynpunkt (räddningstjänsten gör bedömningen), miljöbalkens lagstiftning (dåligt ur hälsosynpunkt). Hyr du ut är det alltid du som hyresvärd som är skyldig att säkerställa människors hälsa. Man kan få tillfälligt bygglov för bostad i en detaljplan som strider mot bostadsbebyggelse, men då ska bygglovssökanden först visa att lokalerna är lämpliga som bostäder och man får max 5 år, kan förlängas två ggr (totalt max 15 år).

Vet man om illegala boenden och att människor riskerar att fara illa (de vet exempelvis inte om att de bor i ett illegalt boende) så kan man anonymt tipsa miljökontoret i sin kommun.

Alldeles nyligen så inträffade en tragedi i en villa som var ombyggd till tre lägenheter - jag är näst intill 100% övertygad om att det inte var helt okej med avseende på tex brandskyddet som visade sig vara katastrofalt :cry:

Usch ja :cry: Hoppas det blir konsekvenser för husets ägare, man ska inte få strunta i människors liv.

Man får inte bo i en kontorslokal eller industrilokal eller vedskjul/garage. Stadsbyggnadskontoret och miljökontoret i din kommun har delat tillsynsansvar. Enligt PBL kan det ibland ändå vara tillåtet, det beror på vad detaljplanen säger (och är det en äldre detaljplan kan de vara luddiga -det kan stå blandad bebyggelse och industri/kontor) men det kan ändå vara otillåtet ur brandsynpunkt (räddningstjänsten gör bedömningen), miljöbalkens lagstiftning (dåligt ur hälsosynpunkt). Hyr du ut är det alltid du som hyresvärd som är skyldig att säkerställa människors hälsa. Man kan få tillfälligt bygglov för bostad i en detaljplan som strider mot bostadsbebyggelse, men då ska bygglovssökanden först visa att lokalerna är lämpliga som bostäder och man får max 5 år, kan förlängas två ggr (totalt max 15 år).

Vet man om illegala boenden och att människor riskerar att fara illa (de vet exempelvis inte om att de bor i ett illegalt boende) så kan man anonymt tipsa miljökontoret i sin kommun.
Att det blir otillåtet pga. brandsäkerhetssynpunkt är för att det saknas utrymningsvägar, det måste finnas en "bakdörr" som aldrig får blockeras. Att människor bor illegalt i utrymmen som gjorts om till bostäder kan ha en förklaring, det kan vara så enkelt som att antingen där eller på gatan / under en sten i skogen och så länge människor inte far illa så finns det ingen anledning till att anmäla nåt man inte vet något om men det är ju vanligt att anmäla anonymt och sen sätta sina medmänniskor i klistret på ett eller annat vis. Undrar vad som driver vissa att anmäla, hade dom bara trasiga leksaker som barn eller mår dom bättre när dom får sina medmänniskor att må sämre?

Mitt ruckel kan klassas som utdömd bostad då det förekommer mögel i halva kåken och den är vattenskadad och taket snart trillar in i den delen. Toan funkar men saknar värme och dusch finns i källaren men duschen värms upp av en byggfläkt när det är dags att duscha. Lösningen blir att flytta till en fd. fryscontainer med tillbyggnad, riva kåken och bygga upp den på nytt. Vad jag vet så finns det ingen som ens är det minsta intresserad av att anmäla mig men gud nåde den som gör det och jag får reda på det, då har dom en ovän för livet.

*Gå din väg och heligt vandra, sköt dig själv och skit i andra.*

Märkligt att folk får bo på gatan i Sverige, men inte i ett skjul som ger skydd mot väder och vind..
Det gäller att sparka ner dom man kan på absoluta botten vet du, undrar om dom som anmäl anonymt ens funderat på konsekvenserna för den det drabbar, eller också är man bara genuint genomelak typ "vän av ordning". Det skulle vara förbjudet att anmäla anonymt när det gäller vuxna människor som inte är utvecklingsstörda.

Fast detta gäller väl inte småhus utanför detaljplanlagt område, eller redan befintliga småhus inom detaljplanlagt område? Nog får du bo i ett skjul, eller låta en familjemedlem bo i friggeboden, eller använda källarrum som sovrum, om du äger en ett småhus. Däremot får du inte hyra ut skjulet, friggeboden eller källarrummet som permanent boende. Och även om man vill bo i ett naket cementrör på egen tomt ute på vischan behöver man ha en godkänd avloppslösning och ofta även sophämtning.

Det kanske verkar som min fråga är rörig men jag har en sådan hjärna.
Har börjat fundera över en massa olika boendeformer och inser att det verkar finnas ett regelverk men begriper mig inte på det riktigt.

Till exempel den gamla skola som var till salu här för ett tag sedan som var tvungen att klassas om till bostad om någon skulle bo där.
Och det stora boningshuset för ensamkommande ungdomar som byggdes om med utrymningsvägar i varenda rum på övervåningen (bra tycker jag). Men när dom sen slussas ut som vuxna får dom bo i ett liknande hus utan utrymningsvägar.
Och hur företag hyr hus för tillfälliga arbetare där det tidigare varit kontorslokaler där det inte ens finns en brandtrappa ner från andra våning.

Och mitt vedskjul....tja där vill ingen bo men det har bara blivit en uppsamlingsplats för skräp nu när vi har annat vedförråd och då funderade jag på om det skulle gå att göra om till enkel logi för spartanska campare. Lär aldrig realiseras men är kul att fundera på.

Det gäller att sparka ner dom man kan på absoluta botten vet du, undrar om dom som anmäl anonymt ens funderat på konsekvenserna för den det drabbar, eller också är man bara genuint genomelak typ "vän av ordning". Det skulle vara förbjudet att anmäla anonymt när det gäller vuxna människor som inte är utvecklingsstörda.

Fast även vuxna människor kan fastna i olämpliga boenden, och det finns skrupelfria hyresvärdar som gör stora pengar på människor som inte har något val, som t ex gästarbetare, papperslösa, tiggare och människor som lever i eller nära hemlöshet. I Uppsala har vi haft problem med folk som har proppat sina lägenheter fulla med inneboende. Det har lett till att ventilationen överbelastats när dubbelt eller tredubbelt så många som det är tänkt duschar och lagar mat, och så har lägenheterna möglat sönder. Många lägenheter har drabbats av vägglusangrepp. Det är varken bra för husen eller deras invånare. Och du får lätt plats med 7-8 personer i en källare till ett småhus, som ofta har små fönster och bara en uppgång. Det behövs ingen stor brand för att alla ska dö - en glödande fimp i en soffa eller madrass räcker. De regler vi har kommer från en tid när en stor del av Sveriges arbetare var i händerna på den sortens hyresvärdar. Vi ska inte ha det så igen, tycker jag.

Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle ta ifrån dig ditt boende, som jag antar att du äger, så länge det inte utgör en sanitär olägenhet för någon annan. Men jag tycker att det är bra att du inte får hyra ut det till sju desperata studenter! :)

Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle ta ifrån dig ditt boende, som jag antar att du äger, så länge det inte utgör en sanitär olägenhet för någon annan. Men jag tycker att det är bra att du inte får hyra ut det till sju desperata studenter! :)
Du har rätt i att jag äger stället och hyra ut finns inte på kartan, jag klarar av alla brister medans jag löser det hela men att dela bristerna med andra, nä nån måtta på galenskapen får det vara.

Vill man läsa om ett Sverige som för länge sen är borta (tack och lov) och boendefrågorna så rekommenderar jag Lortsverige av Lubbe Nordström. Finns att läsa på nätet. :)

@MacGyver Ofta handlar det om desperata människor som inte vet om sina rättigheter, betalar ockerhyror för boende de blir sjuka av och kan dö av (brandsäkerhet), blir utnyttjade och ibland indragna i såväl svarta pengar som illegala verksamheter. Det handlar inte bara om utrymningsvägar utom om eldning inomhus, felkopplad el och rökkanaler som kan innebära rökförgiftning. Människor som hamnar utanför samhället och slumförvaltare som tjänar svarta pengar på detta!

Det kanske verkar som min fråga är rörig men jag har en sådan hjärna.
Har börjat fundera över en massa olika boendeformer och inser att det verkar finnas ett regelverk men begriper mig inte på det riktigt.

Till exempel den gamla skola som var till salu här för ett tag sedan som var tvungen att klassas om till bostad om någon skulle bo där.
Och det stora boningshuset för ensamkommande ungdomar som byggdes om med utrymningsvägar i varenda rum på övervåningen (bra tycker jag). Men när dom sen slussas ut som vuxna får dom bo i ett liknande hus utan utrymningsvägar.
Och hur företag hyr hus för tillfälliga arbetare där det tidigare varit kontorslokaler där det inte ens finns en brandtrappa ner från andra våning.

Och mitt vedskjul....tja där vill ingen bo men det har bara blivit en uppsamlingsplats för skräp nu när vi har annat vedförråd och då funderade jag på om det skulle gå att göra om till enkel logi för spartanska campare. Lär aldrig realiseras men är kul att fundera på.
Det behöver inte handla om husets utformning utan om hur detaljplanen är lagd. Står det kontorslokaler är det inte för bostadsändamål hur fint hus du än bygger.

Det kan stå i detaljplanen hur många hus som får byggas och hur de får användas osv. Börja med att läsa detaljplanen.

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
606
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·
Hemmet Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre...
2
Svar
22
· Visningar
1 705
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur