Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror det finns en hel del restriktioner runt kontorslokaler. Campingstugor bor många i. Tveksamt om du kan göra om ett vedskjul till hyreshus.Får en hyra en gammal kontorslokal och bo i? Eller en campingstuga? Eller inreda ett vedskjul till hyreshus?
Ja, man får ha adress till en camping. Men många har Kvira som adress.Jo, men får man ha fast adress på camping?
Hur vet en vad som är ok att hyra att bo i? Finns det något fastighetsregister?
Så är det, liksom att bygga om och bygga till för så länge ingen har nåt ont av det så lär ingen myndighet få reda på det heller. Lite annorlunda blir det om det finns barn med i familjen men som vuxen kan ingen hindra att man bor i en jordkällare.Går att ha "brevlåda" på en adress och bo på annan ort.
Bo och bo - en kan ju "övernatta" på kontoret.
Finns väl krav på byggnader vad gäller brandskydd och utrymning mm, står i pbl och bfs - sen vad kommunen har klassat byggnaden för.
Men om någon hänger upp en hängmatta i vedboden så är det väl först när någon har nåt ont av det som det blir väsen.
Alldeles nyligen så inträffade en tragedi i en villa som var ombyggd till tre lägenheter - jag är näst intill 100% övertygad om att det inte var helt okej med avseende på tex brandskyddet som visade sig vara katastrofalt
Att det blir otillåtet pga. brandsäkerhetssynpunkt är för att det saknas utrymningsvägar, det måste finnas en "bakdörr" som aldrig får blockeras. Att människor bor illegalt i utrymmen som gjorts om till bostäder kan ha en förklaring, det kan vara så enkelt som att antingen där eller på gatan / under en sten i skogen och så länge människor inte far illa så finns det ingen anledning till att anmäla nåt man inte vet något om men det är ju vanligt att anmäla anonymt och sen sätta sina medmänniskor i klistret på ett eller annat vis. Undrar vad som driver vissa att anmäla, hade dom bara trasiga leksaker som barn eller mår dom bättre när dom får sina medmänniskor att må sämre?Man får inte bo i en kontorslokal eller industrilokal eller vedskjul/garage. Stadsbyggnadskontoret och miljökontoret i din kommun har delat tillsynsansvar. Enligt PBL kan det ibland ändå vara tillåtet, det beror på vad detaljplanen säger (och är det en äldre detaljplan kan de vara luddiga -det kan stå blandad bebyggelse och industri/kontor) men det kan ändå vara otillåtet ur brandsynpunkt (räddningstjänsten gör bedömningen), miljöbalkens lagstiftning (dåligt ur hälsosynpunkt). Hyr du ut är det alltid du som hyresvärd som är skyldig att säkerställa människors hälsa. Man kan få tillfälligt bygglov för bostad i en detaljplan som strider mot bostadsbebyggelse, men då ska bygglovssökanden först visa att lokalerna är lämpliga som bostäder och man får max 5 år, kan förlängas två ggr (totalt max 15 år).
Vet man om illegala boenden och att människor riskerar att fara illa (de vet exempelvis inte om att de bor i ett illegalt boende) så kan man anonymt tipsa miljökontoret i sin kommun.
Fast inte om det handlar om djur och barn som far illa! Då önskar jag att folk lägger sig i faktiskt.*Gå din väg och heligt vandra, sköt dig själv och skit i andra.*
Där håller jag fullständigt med dig, barn och djur och vissa vuxna som står på ett barns nivå pga. utvecklingsstörning har inget val men en frisk fungerande vuxen människa har ett val.Fast inte om det handlar om djur och barn som far illa! Då önskar jag att folk lägger sig i faktiskt.
Det gäller att sparka ner dom man kan på absoluta botten vet du, undrar om dom som anmäl anonymt ens funderat på konsekvenserna för den det drabbar, eller också är man bara genuint genomelak typ "vän av ordning". Det skulle vara förbjudet att anmäla anonymt när det gäller vuxna människor som inte är utvecklingsstörda.Märkligt att folk får bo på gatan i Sverige, men inte i ett skjul som ger skydd mot väder och vind..
Man får inte bo i en kontorslokal eller industrilokal eller vedskjul/garage. Stadsbyggnadskontoret och miljökontoret i din kommun har delat tillsynsansvar. Enligt PBL kan det ibland ändå vara tillåtet, det beror på vad detaljplanen säger (och är det en äldre detaljplan kan de vara luddiga -det kan stå blandad bebyggelse och industri/kontor) men det kan ändå vara otillåtet ur brandsynpunkt (räddningstjänsten gör bedömningen), miljöbalkens lagstiftning (dåligt ur hälsosynpunkt). Hyr du ut är det alltid du som hyresvärd som är skyldig att säkerställa människors hälsa. Man kan få tillfälligt bygglov för bostad i en detaljplan som strider mot bostadsbebyggelse, men då ska bygglovssökanden först visa att lokalerna är lämpliga som bostäder och man får max 5 år, kan förlängas två ggr (totalt max 15 år).
Vet man om illegala boenden och att människor riskerar att fara illa (de vet exempelvis inte om att de bor i ett illegalt boende) så kan man anonymt tipsa miljökontoret i sin kommun.
Det gäller att sparka ner dom man kan på absoluta botten vet du, undrar om dom som anmäl anonymt ens funderat på konsekvenserna för den det drabbar, eller också är man bara genuint genomelak typ "vän av ordning". Det skulle vara förbjudet att anmäla anonymt när det gäller vuxna människor som inte är utvecklingsstörda.
Du har rätt i att jag äger stället och hyra ut finns inte på kartan, jag klarar av alla brister medans jag löser det hela men att dela bristerna med andra, nä nån måtta på galenskapen får det vara.Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle ta ifrån dig ditt boende, som jag antar att du äger, så länge det inte utgör en sanitär olägenhet för någon annan. Men jag tycker att det är bra att du inte får hyra ut det till sju desperata studenter!
Det behöver inte handla om husets utformning utan om hur detaljplanen är lagd. Står det kontorslokaler är det inte för bostadsändamål hur fint hus du än bygger.Det kanske verkar som min fråga är rörig men jag har en sådan hjärna.
Har börjat fundera över en massa olika boendeformer och inser att det verkar finnas ett regelverk men begriper mig inte på det riktigt.
Till exempel den gamla skola som var till salu här för ett tag sedan som var tvungen att klassas om till bostad om någon skulle bo där.
Och det stora boningshuset för ensamkommande ungdomar som byggdes om med utrymningsvägar i varenda rum på övervåningen (bra tycker jag). Men när dom sen slussas ut som vuxna får dom bo i ett liknande hus utan utrymningsvägar.
Och hur företag hyr hus för tillfälliga arbetare där det tidigare varit kontorslokaler där det inte ens finns en brandtrappa ner från andra våning.
Och mitt vedskjul....tja där vill ingen bo men det har bara blivit en uppsamlingsplats för skräp nu när vi har annat vedförråd och då funderade jag på om det skulle gå att göra om till enkel logi för spartanska campare. Lär aldrig realiseras men är kul att fundera på.