Får ej upp i vikt.

A

aþena

Hej

Har en unghäst, 5 år. Hon är en islandshäst, lättare typ.
De är så att hon går inte upp i vikt! Vad jag än gör... :crazy:

Hon äter mycket hö (nästan obegränsat), 15 dl krafft groov, 5 dl betfor, 5 dl korn och så får hon även havre de dagar hon rids.
Är det för lite? Eller kan de slå tvärtom; Att de inte går upp i vikt för att de äter för mycket?

Hon har även gått på "boll" förra vintern, men gick inte upp i vikt då heller.. Och hon är regelbundet avmaskad...

Är det någon som har förslag på vad jag kan göra??
Kan det vara så att hon inte trivs i stallet? Eller har hon brist på nått? Eller är hon bara en sådan typ?? :crazy:

Tacksam för svar, snarast :) //Frida
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Du kan ha ett jättedåligt värde på ditt hö.
Så att hon har proteinbrist eller energibrist.
Hästen kan ha tandproblem, det är vanligt med tandfällningsproblem i den åldern.
Hon kan ha B-vitaminbrist eller Selen och E-vitaminbrist.

Får hon något mineral med selen och E-vitamin i?
Och när är hon avmaskad sist?

Om en häst inte är sjuk, så skall man kunna få ett synligt resultat av en uppfodring på två veckor.
Jag brukar få det att synas redan på en vecka.
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Vet du vad ditt hö innehåller? Om det är dåligt med protein blir det ju inte bättre av att hon äter mycket av det.
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Jag har ingen aning vad mitt hö innehåller, har ej analyserat.
Jag skulle ej tro att hon har tandproblem, hon äter som vanligt - upp allt. Men tar inte åt sig "fettet".

B-vitamin får hon. Ska på granngården imorgon, ska då kolla upp om de har någon specell kraft man kan mata henne med, så hon får upp. Finns det nått ni kan föreslå?

Tror det var kring oktober vi avmaskade häsarna sist.
Kanske man måste göra det igen?? Fast, det borde väl inte behövas?



Hon verkar inte sjuk, är pigg och glad. Helt normal. Men hennes mage vill inte bli rundare. Hon är ju av den lättare typen. Men är ändå lite orolig över hennes vikt... Men vi får kämpa viadre, snart borde vi ju komma på nått sätt att öka vikten på, hon måste ju ha nått att bygga muskler av.

Lusern, är det bra? Var en i stallet som sa det.
Soja kanske också funkar?

/Frida
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Men hjälp. Analysera höt istället för att trycka i hästen avmaskningsmedel!
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Det är i.of.s. lämpligt att avmaska unghästarna i februari om man har ett högt smitt-tryck.
Man jag trior inte att det är mask som är din hästs problem.

Det finns inte en möjlighet att råda dig utan en analys på höet.
Hästar är inte skapade för att äta fett och hö innehåller i princip inget fett.

Någonting fattas din häst, men vad är det bara en analys som kan berätta.
Risken är annars att du trattar i något som hästen redan får för mycket av.

Men jag skall ändå ge dig en ledtråd.

Är det någon annan häst i stallet som äter av samma hö?
Ser den fin ut i hullet?
Vad får den att äta och hur mycket väger den?

Sedan så räknar du efter att din häst får lika mycket mat/100kg som den hästen.
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Tyvärr är det ingen annan i stallet som äter av samma hö, vi alla köper varsitt...

Men snart ska vi byta stall och byta hö (eftersom höt ingår i hyran), de är massor av hästar som äter av det höet. Och det är analyserat. Dem hästarna är fina i hullet..
Så jag hoppas det blir bättre då. :smirk:

Nå kan ju hålla tummarna ? :idea:

//Frida
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Jag har vägt mitt korn och Kraft Nya Groov och enligt mina mått får din häst ca 1,2 kg groov och ca 250 g korn, nu skrev du inte om det är nya goov eller "gamla" du ger, proteinvärdena skiljer ju en del mellan dessa. Som fler här skrivit så behöver du en höanalys. Men fram till du byter stall så skulle jag rekomendera att ge lucern, gärna hack. Men som sagt, du har fortfarande inte en aning om vad som felas i foderstaten eftersom du inte vet hur mycket energi och protein hästen får nu, även mineraler är bra att veta. Många ger ju inte mineraler när de ger Kraft, efter egna erfarenheter så tycker jag att de behöver det ändå. Skriv gärna ner höanalysen här när du flyttat till nya stallet. Lycka till!
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Det är nya kraft groov jag har.

Var idag till stallet och kollade upp deras analys, såhär ser den ut;
41 g Prot
8,1 mj energi
Ca 5,4 g/kg
P 1,3 g/kg

Jaa.. Nu får ni hjälpa mig här ;) Jag har ingen aning vad de där betyder eller hur man räkna ut allt. :crazy:

Så, någon som kanske kan hjälpa??
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Hej!
jag har inte en unghäst, men jag fick upp min i vikt av KraftGrov och Lusern.Märktes på kort tid att han gick upp i vikt.Hade Kornkross åxå.började försiktigt med 2dllusern,ca.4-5dagar, å sen ökade för varje dag.men ta det på 2veckor upp till 1kg.det är väl det minsta man ska ge.
nu ger jag 1liter/dag
hoppas det ordnar sej...
mvh milla
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Får ej upp i vikt.

Jag vet inte , men de står 41 g SMB Prot..

Haha, jaa.. Som sagt är jag ingen höjdare på detta :D
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Då är det smältbart. Smb = smältbart.
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Då så borde det räcka med samma mängd kraftfoder som nu och så minst 4kg av det nya höet.
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Ja, inte skulle jag rekomendera att bara ge 4 kg hö sedan. Bättre att ta bort lite kraftfoder och ge mer hö. 4 kg hö är på tok för lite att ge en islänning på ett helt dygn. Jag har inte suttit och räknat något åt dig. Men jag opponerar mig bara för höets mängd. Någon annan kanske orkar räkna åt dig en bättre foderstat med mer än bara 4 kg om dagen.
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Jag ger mina hästar 8 kg hösilage av relativt bra kvalité (33 smrp, 60 ts) och 1 kg Krafft hackad strå.

När jag hade vanligt hö fick de 6 kg (45 smpr).

4 kg tycker jag är på tok för lite. Går de i en stor hage med matnyttigt vintertid att leta efter kan jag gå ner till 5 kg men inte 4 kg. Det är ju rent svältkost!

En tidigare häst magrade fast han fick massor med hö o kraftfoder - det var fel på tänderna och en inflammation i munnen. Veterinär hade kollat då hästen bodde norröver men inte sett felet, en utbildad tandläkare med kompetens behövdes för att se vad som var fel.
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Instämmer med Balderum. Islandshästen tillhör den hästtyp som är de allra bästa grovfoderomvandlarna. De kan tillgodogöra sig näringen i grovfoder bättre än genomsnittet av hästar. En orsak till detta kan vara att de har en längre grovtarm – där fibrer bearbetas- och en mindre volym på mage och tunntarm där lättlösliga ämnen tas upp än ädlare likstora hästar. Det ideala är därför om de kan få all näring i grovfoder. Med ett så bra hö som dit du flyttar (om värdena avser per kg foder) skulle jag satsa på fri tillgång och begränsa bara om hon blir förtjock.
 
Sv: Får ej upp i vikt.

gejsa skrev:
4 kg hö är på tok för lite att ge en islänning på ett helt dygn.
Jag har hö med ungefär samma värden.
Till det så ger jag 0,8kg pellets koncentrat och 0,4kg luzern.
Jag har halmade ligghallar ute, så det finns att tugga på.
Hästarna har på denna diet muskler så att de är platta på ryggarna och tyvärr alldeles för mycket underhudsfett.
Jag brukar trösta mig med att de i alla fall inte fryser.

Det jag menade var att det på den kraftfoderstaten skall räcka med 4kg hö för att hästen skall gå upp i vikt.
Vilket borde bevisa att höet nu är helkass.

Men under en uppfodringsfas så borde hästen nog ha upp till 6kg hö och bibehållen kraftfodergiva.
Sedan så kan man sänka både hö och kraftfoder.

Men ett hö på 41g smbpr och 8,1MJ är inte ett hö att fodra med enbart.
Det innehåller för litet protein för det.

Det blir nog bra om några här tar och räknar.
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Det höet har en för låg protein/energi-kvot för att ges som enda foder på fri tillgång.
Kvoten blir ju bara runt 5.
 
Sv: Får ej upp i vikt.

Balderum skrev:
Jag ger mina hästar 8 kg hösilage av relativt bra kvalité (33 smrp, 60 ts) och 1 kg Krafft hackad strå.

När jag hade vanligt hö fick de 6 kg (45 smpr).

4 kg tycker jag är på tok för lite. Går de i en stor hage med matnyttigt vintertid att leta efter kan jag gå ner till 5 kg men inte 4 kg. Det är ju rent svältkost!

En tidigare häst magrade fast han fick massor med hö o kraftfoder - det var fel på tänderna och en inflammation i munnen. Veterinär hade kollat då hästen bodde norröver men inte sett felet, en utbildad tandläkare med kompetens behövdes för att se vad som var fel.

Opps! Nu sitter ni och svarar mig precis som om det var jag som rekomenderade 4 kg hö per dag. Det var det absolut inte . :eek:
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 924
Senast: Habina
·
Kropp & Själ För 1 år sen ganska precis opererade jag bort en stooor hjärntumör. Vid inskrivandet vägde jag nästan 63kg. Efter 2 mån började jag...
Svar
7
· Visningar
1 072
Senast: tanten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 301
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp