Får ej i broddar i hästskon

Diamant

Trådstartare
Hej.
Idag skulle jag sätta broddar på mina hästar dem har gått med sina skor i cirka 4 veckor fick i broddar bak runt om förutom på fram på insida på båda hovarna. Jag har försökt gjort rent innan å sedan använt en gängtapp men broddarna fäster inte de bara snurrar när jag försöker sätta fast dem.
Har ni några tips på hur jag kan få i dem två sista broddarna? Finns det några mirakelmetoder?

Jag svor över broddarna iår. Tyckte att jag gängade snett och förstörde hålen så ville inte prova mer. Ringde in mekarhjälp så en höll hoven och den andra koncentrerade sig på att hitta gängor och rensa dem rakt... :)

1, tar gängtappen och får du in den hela vägen?

2, är det rätt storlek på broddhål-gängtapp-brodd? (tänk på att även gängtappar kan bli lite slitna och de blir då 'för små')

/Elo... som av nån anledning hade en, EN, travarbrodd bland de vanliga och blev lika vansinning varje gång.

Tack alla för tips å råd, vi var två som försökte en som höll i hoven och den andra försökte rensa gänga och brodda.

Gängtappen köpte jag ny idag på hööks så den är inte sliten. Provat med olika broddar i hålen men får inte in dem .
Funderar på att åka till Biltema och köpa nya gängtappar så kanske dem får fäste bättre?

men broddarna fäster inte de bara snurrar när jag försöker sätta fast dem.

Hur menar du att de bara snurrar? För mig låter det som att hålen är för stora och brodden då inte fäster.

Men du kanske menar att de aldrig ens kommer i hålet? Lyckas man bara få den att hitta gängan lite grann, så brukar det ändå gå bra att jobba ner den om man har en bra hylsnyckel (enklare att få kraft än med bara en insexnyckel, t ex).

Hej.
Idag skulle jag sätta broddar på mina hästar dem har gått med sina skor i cirka 4 veckor fick i broddar bak runt om förutom på fram på insida på båda hovarna. Jag har försökt gjort rent innan å sedan använt en gängtapp men broddarna fäster inte de bara snurrar när jag försöker sätta fast dem.
Har ni några tips på hur jag kan få i dem två sista broddarna? Finns det några mirakelmetoder?
Låter som att hålen antingen blivit för stora/missformade eller så är gängorna förstörda. Ibland kan det hjälpa att vira nån mjuk tejp (gängtejp?) runt brodden innan man provar igen men det funkar inte alltid.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 219
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025