Får bara till sällskap?

Winni

Trådstartare
Jag har tillgång till lite ängsmarker som jag vill fortsätta sköta så fint som mina 2 gamla ponnyn gjorde i många år. Fick tyvärr ta bort dem förra sommaren när den ena blev hastigt sjuk och den andra fick följa med (29 år och tandproblem) :cry: Hade gärna skaffat någon ponny igen men jag klarar dem inte fysiskt själv nu längre efter en nackskada och min sambo är inte speciellt road av hästar.

Men i alla fall, på hösten förra året och nu under sommaren har jag fått låna hästar till bete av en kompis. Men de betar ju inte så "fint" som mina ponnisar. Det var nästan inte någon synlig stig efter dem alls och gräsytan var jämt och fint betad, så massor med olika ängsväxter blev gynnade. Fick alltid beröm både för ponnyna och betes markerna. De här har trampad ned massor, gjort breda riktigt nedtrampade gångvägar och så äter de så att det blir grästussar kvar. Älskar att ha hästarna här, pussa mule och fixa med dem :love: men jag vill bevara de fina ängsmarkerna.

Har fått lite vinkar om att får skulle vara jättebra just på de här markerna, men jag vill varken ha slaktdjur eller lamm. Kan man ha ett par, tre stycken bara för betet och så till sällskap förstås? Är lite road av Roslagsfår. Läste lite om dem för något år sedan (i en dagstidning) och de verkade riktigt bra tyckte jag.

Men ni som kan får, vad tror du om min idé?

Senast ändrad:
Sv: Får bara till sällskap?

Finns det ingen som har får här :( ?
Jag tänkte t.ex att tackor kanske mår fysiskt dåligt eller blir "knepiga" i största allmänhet av att gå ett helt liv utan några lamm eller att inte få gå i en stor social flock? Annat att tänka på? Bättre och sämre rasval? Eller en dålig idé överhuvudtaget :crazy:

Kommer de överens kan du väl ha dem där. Kan hända att hästarna jagar fåren. Största problemet är stängslet... Fårstaket är direkt olämpligt till hästar

Jag har får och en shettis tillsammans och de trivs väldigt bra ihop. Du kan ju skaffa en liten flock med utslagstackor, dvs tackor som har gjort sitt som mammor men som kan få några behagliga år som pensionärer (kolla bara att tänderna inte är paj!). Vad det gäller stängsel kan du satsa på el med 3-4 trådar. Se bara till att inte skaffa "rymmarfår"! Lycka till!

Fåren mår inte dåligt av att inte få lamm, däremot kan de ha lite annat bus för sig när de inte är upptagna av barnskötsel, ex rymma... :angel:

Kanske är 3 får i minsta laget, 5 vore bättre... Men det kan absolut gå med bara 3 också. Testa! och köp ett par till om de inte verkar nöjda med en liten flock...

Får är jättemysiga och lättsamma och betar fint så det låter väl som en bra idé att skaffa några får :)

Tack alla för svaren! En shettis går med de stora hästarna nu och henne skulle jag gärna ha gå här nästa år igen :love: Hon är helt lugn och sköter sig själv, inte alls beroende av de andra hästarna. Men hon är 28 år nu, så man vet aldrig hur det blir till nästa år. Men sedan är det ägaren som får bestämma vilka av hästarna de har som de vill ha på bete hos mig också, tycker jag. Jag tar inte något betalt, vill bara ha markerna skötta och ha trevliga människor och hästar omkring mig. Och det är de här.

Men annars kan jag tänka mig att enbart ha får också. Då blir det enklare med inhägnaden med. Men som sagt jag är inte speciellt road av livliga tackor som dessutom drar från hagen :eek: :D Därför är jag inne på någon ras som man vet är "frisk", relativt lugn och trevlig att hålla på med. Förslag... någon?

Funderar på att försöka låna några först, för att se hur det funkar. Men jag vet inte om fårägare är pigga på sånt :confused:

Får på vintern, måste de alltid vara installade? Räcker det om de har tillgång till ligghall (typ utebox) som är ordentligt ströad och torr, med fri tillgång till hö? Vatten från hink/balja som jag ser till är isfri, ungefär som jag hade till mina ponnisar.

Det funkar bra med ligghall à la hästlösdrift. 1,4 m2 per vuxen tacka är minimåttet, men större är förstås bra.

Angående tips på ras så är Shropshire-får otroligt söta. Nu ska jag inte säga alltför mycket om hur dem är i temperamentet, eftersom att det var flera år sedan min familj hade får, men jag tyckte att dem var mycket mer harmoniska och trevliga än de andra pälsfåren vi hade.

Den rasen ska jag googla lite på, verkar helt klart intressant :) De är bra om de är lugna och dessutom söta ;) eftersom det går lite folk i området. Mina ponnisar blev ofta dragplåster till hagarna för att de var så gulliga och älskade människor.

Anna_ Tack för måtten, ska räkna på antal får som går att ha då.

Fler tips på raser eller så :laugh:

Klart du kan.
Sen är faktiskt inte heller hästar sällan det bästa för att vårda hagmarker utan just får eller kor. Får håller dessutom sly och buskar undan. Hästar betar för kort.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar