Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns någon tråd om det ngnstans också.Någon som har tips på bra fantasyböcker? Gärna med "starka" kvinnliga karaktärer, men huvudpersonen behöver nödvändigtvis inte vara kvinna, bara det inte är alltför sunkig kvinnosyn Gillar det mesta i fantasyväg så rekommendera på!
(Blev lite inspirerad av Läslovstråden )
Jag försökte söka i forumet men kunde inte hitta någon tråd, jag sökte kanske för dåligt!Finns någon tråd om det ngnstans också.
Vad som helst av Elizabeth Moon, en del av Mercedes Lackey, Naomi Novik Uprooted.
Fast jag tror du kan ta nästan vad som helst från Hugo eller Nebula awards och hitta bra kvinnoskildringar. Jag har inte stött på några hemska på evigheter. Å andra sidan kanske jag inte väljer de böckerna.
Robert Jordan tycker jag nog inte är så bra när det gäller kvinnor.Terry Goodkinds serie om Richard och Kahlan - har varit fast i den i flera år....
Robin Hobbs trilogier om "the fool", "the liveships" osv...
Robert Jordan också, men de är lite jobbigare att läsa - lite fööör många karaktärer att hålla reda på
Robert Jordans Wheel of time har jag försökt att läsa, men jag vet inte, uppfattade det som det var ganska trist kvinnosyn i dom :PTerry Goodkinds serie om Richard och Kahlan - har varit fast i den i flera år....
Robin Hobbs trilogier om "the fool", "the liveships" osv...
Robert Jordan också, men de är lite jobbigare att läsa - lite fööör många karaktärer att hålla reda på
Jag vet inte riktigt vad du menar med "trist kvinnosyn", och det var ett tag sedan jag läste RJ så det kan ju vara saker jag missat eller inte kommer ihåg, men du får gärna ge exempel på vad du menar med sämre respektive bättre kvinnosyn!Robert Jordans Wheel of time har jag försökt att läsa, men jag vet inte, uppfattade det som det var ganska trist kvinnosyn i dom :P
De andra ska jag kolla upp!
Ge exempel, är du snäll! Läser sista/senaste Richard o Kahlan-historien just nu...Goodkind är rejält sunkig och stereotypisk runt kvinnorna också. Jag har ingenting emot sånt i böckerna jag läser, men den har verkligen inte åldrats särskilt väl.
Sambon läser ALLT i fantasyväg i stort sett, så Joe Abercrombies böcker finns i bokhyllan därhemma, ska kolla närmre på de böckerna! (Det är som ett halvt bibliotek, vet inte vart jag ska börja!)Goodkind är rejält sunkig och stereotypisk runt kvinnorna också. Jag har ingenting emot sånt i böckerna jag läser, men den har verkligen inte åldrats särskilt väl.
Joe Abercrombie och Peter V brett är fina! Särskilt om man gillar rätt grå, gritty fantasy. =)
Ge exempel, är du snäll! Läser sista/senaste Richard o Kahlan-historien just nu...
Jag vet inte riktigt vad du menar med "trist kvinnosyn", och det var ett tag sedan jag läste RJ så det kan ju vara saker jag missat eller inte kommer ihåg, men du får gärna ge exempel på vad du menar med sämre respektive bättre kvinnosyn!
Sambon läser ALLT i fantasyväg i stort sett, så Joe Abercrombies böcker finns i bokhyllan därhemma, ska kolla närmre på de böckerna! (Det är som ett halvt bibliotek, vet inte vart jag ska börja!)
Det är inte "rena" kvinnohistorier jag söker, bara bra, vettig fantasyJag vet inte riktigt vad du menar med "trist kvinnosyn", och det var ett tag sedan jag läste RJ så det kan ju vara saker jag missat eller inte kommer ihåg, men du får gärna ge exempel på vad du menar med sämre respektive bättre kvinnosyn!
RH och TG har jag läst mer nyligen, och båda har ju blandat kvinnliga och manliga karaktärer som så att säga är viktiga för historien och som agerar självständigt och starkt. Sedan utspelar sig framförallt RH's historier i en värld där synen på kvinnan är "gammaldags", dvs unga kvinnor värderas efter sitt utseende, riskerar att giftas bort mot sin vilja etc, så detta är ett problem för de kvinnliga karaktärerna. Men det skildras också ingående hur de tycker att detta ÄR ett problem, hur de tar sig runt problemen, går emot konventionerna etc. Så framförallt Robin Hobb kanske om det är kvinnohistorier du söker!
Joe Abercrombie (har jag inte läst så mycket av) men om du vill ha med kvinnor i böckerna så läs de senare. (vet inte vart jag fick det ifrån men han verkade komma på att han missade kvinnor i första böckerna, inte att han skrev dem dåligt utan att han lite glömde att ha med. Hört men inte sett det.) Best Served Cold! om du hittar den i hyllan! ooooh!Sambon läser ALLT i fantasyväg i stort sett, så Joe Abercrombies böcker finns i bokhyllan därhemma, ska kolla närmre på de böckerna! (Det är som ett halvt bibliotek, vet inte vart jag ska börja!)
Åh, det låter bra!First Law böckerna är suveräna! Och Scott Lynch - "the gentleman bastards' serien är riktigt bra! Dialogen särskilt, och världen intressant. Känns riktigt genomtänkt och färdig.