Fantasyböcker

Thrillie

Trådstartare
Någon som har tips på bra fantasyböcker? Gärna med "starka" kvinnliga karaktärer, men huvudpersonen behöver nödvändigtvis inte vara kvinna, bara det inte är alltför sunkig kvinnosyn :p Gillar det mesta i fantasyväg så rekommendera på!
(Blev lite inspirerad av Läslovstråden ;))

Någon som har tips på bra fantasyböcker? Gärna med "starka" kvinnliga karaktärer, men huvudpersonen behöver nödvändigtvis inte vara kvinna, bara det inte är alltför sunkig kvinnosyn :p Gillar det mesta i fantasyväg så rekommendera på!
(Blev lite inspirerad av Läslovstråden ;))
Finns någon tråd om det ngnstans också.

Vad som helst av Elizabeth Moon, en del av Mercedes Lackey, Naomi Novik Uprooted.
P.C Hodgell.

Fast jag tror du kan ta nästan vad som helst från Hugo eller Nebula awards på senare år och hitta bra kvinnoskildringar. Av kvinnliga eller manliga författare, med kvinnliga eller manliga huvudpersoner. Jag har inte stött på några hemska på evigheter. Å andra sidan kanske jag inte väljer de böckerna. Men det finns till och med en protestorganisation Sad puppies som är förbannade över att det är så mycket bra kvinnor, färgade huvudpersoner med valfri sexualitet på listorna numera.

http://www.thehugoawards.org/
https://www.goodreads.com/award/show/23-nebula-award

Terry Goodkinds serie om Richard och Kahlan - har varit fast i den i flera år....
Robin Hobbs trilogier om "the fool", "the liveships" osv...
Robert Jordan också, men de är lite jobbigare att läsa - lite fööör många karaktärer att hålla reda på

Finns någon tråd om det ngnstans också.

Vad som helst av Elizabeth Moon, en del av Mercedes Lackey, Naomi Novik Uprooted.

Fast jag tror du kan ta nästan vad som helst från Hugo eller Nebula awards och hitta bra kvinnoskildringar. Jag har inte stött på några hemska på evigheter. Å andra sidan kanske jag inte väljer de böckerna.
Jag försökte söka i forumet men kunde inte hitta någon tråd, jag sökte kanske för dåligt!
Ja precis, där kan man ju alltid kika efter vilka böcker man själv verkar tycka är intressanta :)

Terry Goodkinds serie om Richard och Kahlan - har varit fast i den i flera år....
Robin Hobbs trilogier om "the fool", "the liveships" osv...
Robert Jordan också, men de är lite jobbigare att läsa - lite fööör många karaktärer att hålla reda på
Robert Jordans Wheel of time har jag försökt att läsa, men jag vet inte, uppfattade det som det var ganska trist kvinnosyn i dom :P
De andra ska jag kolla upp! :)

Jag älskar Tamora Pierces böcker även om de kanske egentligen är skrivna för yngre läsare (huvudpersonerna är ibland så unga som 10-11 men "växer upp" under bokseriernas gång).

The Song of the Lioness:
Alanna - The First Adventure
In the Hand of the Goddess
The Woman Who Rides Like a Man
Lioness Rampant

The Immortals:
Wild Magic
Wolf-Speaker
Emperor Mage
The Realms of the Gods

Dessa två serier hör till Tortall-världen och har till viss del samma karaktärer, finns även på svenska, sedan har jag även läst en separat serie Circle of Magic / The Circle Opens som har 4 böcker i varje men de finns inte på svenska.

Goodkind är rejält sunkig och stereotypisk runt kvinnorna också. Jag har ingenting emot sånt i böckerna jag läser, men den har verkligen inte åldrats särskilt väl.

Joe Abercrombie och Peter V brett är fina! Särskilt om man gillar rätt grå, gritty fantasy. =)

Robert Jordans Wheel of time har jag försökt att läsa, men jag vet inte, uppfattade det som det var ganska trist kvinnosyn i dom :P
De andra ska jag kolla upp! :)
Jag vet inte riktigt vad du menar med "trist kvinnosyn", och det var ett tag sedan jag läste RJ så det kan ju vara saker jag missat eller inte kommer ihåg, men du får gärna ge exempel på vad du menar med sämre respektive bättre kvinnosyn!

RH och TG har jag läst mer nyligen, och båda har ju blandat kvinnliga och manliga karaktärer som så att säga är viktiga för historien och som agerar självständigt och starkt. Sedan utspelar sig framförallt RH's historier i en värld där synen på kvinnan är "gammaldags", dvs unga kvinnor värderas efter sitt utseende, riskerar att giftas bort mot sin vilja etc, så detta är ett problem för de kvinnliga karaktärerna. Men det skildras också ingående hur de tycker att detta ÄR ett problem, hur de tar sig runt problemen, går emot konventionerna etc. Så framförallt Robin Hobb kanske om det är kvinnohistorier du söker!

Goodkind är rejält sunkig och stereotypisk runt kvinnorna också. Jag har ingenting emot sånt i böckerna jag läser, men den har verkligen inte åldrats särskilt väl.
Ge exempel, är du snäll! Läser sista/senaste Richard o Kahlan-historien just nu...

Instämmer med @Diskurs och @Badger samt lägger till Elora Danan-böckerna av Chris Claremont och George Lucas, Neil Gaiman, Riverside-serien av Ellen Kushner, Guy Gavriel Kay, Tir Alainn-böckerna av Anne Bishop, Mark Del Franco, Empire-böckerna av Raymond E Feist och Janny Wurtz samt givetvis Sir Terry Pratchett. Kolla på Katharine Kerrs SF också, inte bara fantasyn.

The Green Rider av Kristen Britain, började bra men har ballat ur lite men går att läsa.

Eddings och Jordan går helt bort pga skittråkiga böcker och kass kvinnosyn.

SF-bokhandeln har många bra tips och recensioner på sin hemsida.

Joe Abercrombie och Peter V brett är fina! Särskilt om man gillar rätt grå, gritty fantasy. =)
Sambon läser ALLT i fantasyväg i stort sett, så Joe Abercrombies böcker finns i bokhyllan därhemma, ska kolla närmre på de böckerna! (Det är som ett halvt bibliotek, vet inte vart jag ska börja!)

• Gilla
Reactions: Sel
Ge exempel, är du snäll! Läser sista/senaste Richard o Kahlan-historien just nu...

Åh, jag vet inte. Det genomsyrar väl hela serien egentligen. Den enda kvinnliga karaktären som inte sexualiseras och då och då behöver en stark karl som räddar henne är draken. ^^

Men jag tyckte om den när jag först läste serien. Antagonisterna särskilt.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "trist kvinnosyn", och det var ett tag sedan jag läste RJ så det kan ju vara saker jag missat eller inte kommer ihåg, men du får gärna ge exempel på vad du menar med sämre respektive bättre kvinnosyn!

Det är svårt att ge exakta exempel när det är så länge sedan man läste dem. Men han är även hyggligt välkänd för sådär kvinnoskildring. Fast det är en vanlig och stor debatt eftersom han gjort kvinnorna väldigt mäktiga om än med ganska grund personlighet och annorlunda än män.

Andra har skrivit om det
https://www.google.se/#q=sexism+in+wheel+of+time tillräckligt för att fylla en google sida.

Sambon läser ALLT i fantasyväg i stort sett, så Joe Abercrombies böcker finns i bokhyllan därhemma, ska kolla närmre på de böckerna! (Det är som ett halvt bibliotek, vet inte vart jag ska börja!)

First Law böckerna är suveräna! Och Scott Lynch - "the gentleman bastards' serien är riktigt bra! Dialogen särskilt, och världen intressant. Känns riktigt genomtänkt och färdig.

RH och TG har jag läst mer nyligen, och båda har ju blandat kvinnliga och manliga karaktärer som så att säga är viktiga för historien och som agerar självständigt och starkt. Sedan utspelar sig framförallt RH's historier i en värld där synen på kvinnan är "gammaldags", dvs unga kvinnor värderas efter sitt utseende, riskerar att giftas bort mot sin vilja etc, så detta är ett problem för de kvinnliga karaktärerna. Men det skildras också ingående hur de tycker att detta ÄR ett problem, hur de tar sig runt problemen, går emot konventionerna etc. Så framförallt Robin Hobb kanske om det är kvinnohistorier du söker!
Det är inte "rena" kvinnohistorier jag söker, bara bra, vettig fantasy :)

Jag tyckte kvinnorna i wheel of time var såna tråkiga karaktärer, kändes mest som de var bihang till männen och att männen mest tyckte kvinnorna var jobbiga. Vet inte hur jag ska förklara men det var känslan jag fick :P

Joe Abercrombie (har jag inte läst så mycket av) men om du vill ha med kvinnor i böckerna så läs de senare. (vet inte vart jag fick det ifrån men han verkade komma på att han missade kvinnor i första böckerna, inte att han skrev dem dåligt utan att han lite glömde att ha med. Hört men inte sett det.) Best Served Cold! om du hittar den i hyllan! ooooh!

First Law böckerna är suveräna! Och Scott Lynch - "the gentleman bastards' serien är riktigt bra! Dialogen särskilt, och världen intressant. Känns riktigt genomtänkt och färdig.
Åh, det låter bra! :)
Känns som jag har en hel del böcker att kolla upp nu, kommer inte vara sysslolös om kvällarna i alla fall :rofl:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
615
Senast: Åsa A
·
Relationer Julen kommer snabbare än jag vill och nu börjar jag leta efter bra presenter. Tidigare har jag gett bort upplevelser, mat och...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: alazzi
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
947
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Jag behöver någon bra näring till växterna utomhus. Främst i växthuset, där det växer bland annat paprikor och tomater som gillar att...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 285
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar