Fantasipriser på hopphästar

L

Legacy

Vad är det som håller på att hända med den Svenska marknaden? De begärda priserna på hästarna har stigit något enorm de senaste åren, i alla fall om man tittar på de största salusajterna. Däremot har inte kvaliten höjts, utan snarare försämrats. Idag tack vare internet går det ju att få se videoklipp innan man åker långt för att se en häst. Och jag måste säga att det är skrämmande dåligt. Många begär allt från 100.000 och uppåt för hästar som är efter i utbildningen, inte tävlade pga diverse ursäkter, men framförallt inte har den kvaliten som de borde ha för de pengar som de begär. Nu undrar jag om dessa privata personer verkligen får sålt sina hästar? Eller sätter de bara ut sina annonser på skojs skull för att se om någon nappar på deras "fantastiska" superhäst!(obs ironi). Ibland undrar jag verkligen hur folk tänker. Hästhandlarna verkar vara det bättre stället att handla häst på idag, de vet vanligtvis vad de har för häst och sätter pris därefter.

Sv: Fantasipriser på hopphästar

Håller med. exempel: ponny som stått i 1 år för 75 000. Drömhästen har inget pris, antar jag:crazy:. Och en 6-årig ponny, helt oridbar, för 125 000.

Jag tycker priserna går neråt och tycker det är skrämande hur folk kan sälja visa hästar så billigt. 1-åringar med bra stam för 35000-40000 kr samt många lovande unghästar som säljs för under 100 000

Fattar inte hur uppfödarna kan överleva när de säljer sina hästar så billigt.

håller med både de som tycker att det säljs för dyrt o för billigt.

Ingen linjär matematisk linje , förhållande, mellan en fin unghäst o en dålig ponny. Dvs en bra unghäst kostar lika mkt som en färdigutbildad 2 år äldre häst. jag kommer utnyttja detta faktum o sälja dyrt efter Falsterbo men förstår egentligen ej prisättningen i Sverige.

Verkar vara ett mer logisk förhållande på priser på hästar i tyskland...pris efter utbildning...o kapacitet.

vissa går plus och vissa går minus medan vissa går plus/minus noll.

Ibland ser man fina hästar som säljs billigt, man får nästan lägga band på sej för att inte köpa ;)
Medan vissa hästar är rent ut sagt usla o ändå begär dom massa pengar.

kommer aldrig förstå prissättningen.

Håller helt med dig. Vet inte heler hur många gångar jag har sett en fin unghäst med bra stam för ett väldigt bra pris, då går tankarna på en till häst :angel:

visst finns de många som har överpris på hästarna, men också många som nästan skänksbort.

Alla som säljer vill ha ut så mkt pengar som helst, och tro de eller ej men de finns ju faktiskt vissa som betalar vad som helst också, även för skräp.

hellre för dyra hästar än för billiga, blir så ledsen när jag se 1 åringar säljas för under 50, en ettåring med stam ska KOSTA. En ordentlig och seriös uppfödare ska få betalt för sina hästar.

Så känner jag med. Ska inte köpa fler hästar just nu men tittar alltid för skojs skull på annonser och jag tycker priserna har gått ner. Verkar finnas många lovande unghästar mellan 2-4 år med bra stam för under 50 000 kr. Det är nästan skamligt billigt.

Jag tycker de svenska hästarna är billiga allihop, o då jämför jag med vad de kostar här hemma i finland. Min tävlingshäst som vi har nu hämtade vi från Sverige. Inklusive alla provridningar och hem hämtning blev de ändå minst 30% billigare, om man jämför med vad en häst på samma nivå skulle kosta här!

Jag tycker priserna går neråt och tycker det är skrämande hur folk kan sälja visa hästar så billigt. 1-åringar med bra stam för 35000-40000 kr samt många lovande unghästar som säljs för under 100 000

Du får gärna berätta hur du hittar de hästarna! :)

3500-5000 euro är ett ganska normalt pris på en välstammad fölunge i Tyskland och övriga EU, varför får de inte kosta det i Sverige?. Visserligen föder vi oftast upp i mindre skala i Sverige och det kan vara svårare att få kostnadstäckning. Men det är få fölungar som verkligen lever upp till sin härstamning.

Men uppfödaren behöver kanske platsen och det kostar att hålla flera unghästar också. Då finns inget val, man måste sätta ett lägre pris. Det är ju marknaden som sätter priset, som tur är.

Kan hålla med i viss utsträckning. Uppfödare som fött upp en fin häst måste dock få betalt för den enligt min mening. Det kostar att betäcka och föda upp en häst, utbilda den osv. Så för en sådan häst skulle jag vara villig att betala en del om den har bra stam mm. Fördelen är ju att man då vet mer om hästen, mammans tävlingsresultat.

Men sedan håller jag med dig om att vissa tror att de kan få hur mycket som helst för sin "stjärnhäst" som knappt är tävlad men hoppar hus och rör sig med såååå snygga gångarter, har enorm kapacitet och välriden på backen.... många gånger är det bara bullshit i mina ögon. MEn kanske är jag som har för höga krav på hur hästen skall vara riden:confused:

Min häst är så mycket mer välriden och välhoppande än flertalet andra man provridit... varför inte vara ärlig när man skriver annons. Skriv om hästen är het/stark/egen vilja/kräver rut ryttare osv, det finns ju oftast en häst för alla ryttare. Är särskilt trist när man åkt långt för att titta på en häst och man undrar om det är samma häst som stod beskriven i annonsen:grin:

Har sett många unghästar i den prisklassen ute på annons på internet. Söker man så hittar man nog ett och annat guldkorn.

Men varför föder man upp hästar om man måste nästan ge bort dem för att man inte har plats? Vissa uppfödare föder ju mest upp som en ren Hobby men de som har de som jobb måste ju kunna försörja sig. Jag tycker i allfall det är väldigt tråkigt att se fina lovande unghästar säljas alldeles för billigt. Här säljs de flesta avkommor när de är föl och är ibland redan bokade och priserna varierar mellan 70 000-120 000+moms för en fölunge.

senast igår hittade jag 2-3 intressanta 3-5 åringar med bra stam (ston dessutom) för ca 70-85 000.
*ska inte ha nån mer häst,ska inte ha nån mer häst* :angel:

Haha så är det för mig med, får någon vecka sedan hitta jag två ston för 60 000 resp 70 000. 3 år gammla och e.Cornetto-Landgraf och e.Casir ask-Irco Mena.

Vad tycker du är rätt pris för lovande unghästar med bra stam eftersom du tycker att det är så höga priser?

Tycker själv att många unghästar är alldeles för billiga

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist. Det verkar som det blivit...
Svar
14
· Visningar
2 044
Senast: Zephira
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 382
Senast: pulkaskurk
·
K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 570
Senast: Görel
·
Hästvård Usch, jag blir tokig:crazy: Känns aningens jobbigt när två helt motsatta metoder rekommenderas av olika veterinärer och hovslagare, jag...
2
Svar
27
· Visningar
6 857
Senast: Cheval
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar