Fantasipriser på hopphästar

Sv: Fantasipriser på hopphästar

Jag har inget emot att betala för en bra häst.

Men som jag sagt tidigare är de inte de bra hästarna jag pratar om utan de hästar som säljs (vilket är merparten) där ägarna tror att de har en superstar.

Nu ska jag oxå passa på att slänga ut en känga.....dessa hästar kommer oftast från amatörryttare (som rider/kravlar sig upp till 130) med hästar som inte har en korrekt utbildning och balans för att gå de hoppningarna. Oavsett om det är 1m eller 130. Dessa hästar kostar i mina ögan alldeles för mycket. Hur ofta ser man inte "7årig supertalang, tävlad 1m pris 150. 000 el högre".Visst finns de hästar som man med gediget arbete kan fixa till men då handlar jag hellre en grön 3åring (som med topphärstammning trots allt är billigare) där jag åtminstonde inte förlorar massa tid.

Så fick man det sagt oxå!

Hästar över 10 år är generellt rätt billiga tycker jag.
Läromästare verkar man kunna pruta väldigt mycket på. Köpte nyss en superbra 17-åring som gått 140-hoppning, för rätt lite pengar. Jag har nu efter ett par månader med den gjort debut i 120 cm. Äldre hästar som sätts ut för över 50.000 tenderar att inte bli sålda trots enorma meriter.

Unghästar 3-5 år verkar vara de dyraste, då är de fortfarande "lovande".
För min del känns det inte så konstigt om man kan sälja en inte så väl utbildad 7-åring dyrt - OM den visar exceptionell hoppkapacitet. Det krävs ju inte utbildning på hästen för att man ska kunna se vad den är kapabel till.
Jag föredrar nog en lite för "lågt" utbildad sjuåring framför en som gjort "allt".

Jag håller med att hästpriserna stiger, på dressyrhästarna med.
När jag letade stor häst för 5 årsedan, kunde man hitta en välstammad, 8 åring som var utbildad LA/LA för 80.000 idag hade man ju fått ge 120.000 för en sån. Ett föl med bra stam kunde man få för 35.000..

Jag har letat unghäst, dressyr i 8 månader utan att hitta någon alls. Jag har dock en på G nu, eftersom det är min pappa som betalar då jag går i skola och så, då får jag extremt dåligt samvete att han ska behöva lägga 100.000 kr på en häst till mig, för att få nått vettigt.. Jag funderar faktiskt på att skona min pappa från detta..
Men jag har en på G nu :) Äntligen. Den är billig, tror inte ägaren vet att dem har en fin häst igentligen ;)

Hästmarknaden är konstig. Vi letade häst för ett år sedan och la priset på ca 80 000 - 100 000 kr. För de pengarna räknade jag med att få en frisk och trevlig häst som var tävlingsbar, ej nödvändigtvis tävlad, upp till 1.20 hoppning och LA dressyr. Vi tittade på hästar av väldigt varierande kvalitet. Vissa skulle jag inte ens vilja ha om jag så fick dem. En del försäljare ljög mig rakt upp i ansiktet o s v. Vi hittade å andra sidan flera väldigt fina hästar men ingen som vi direkt föll för. Man ska ju hitta just den där man vill har. Vi hittade till slut en mycket fin häst som de flesta anser vara värd betydligt mer än de 95 000 vi gav för henne. Så varför vissa anser att deras häst är värd 100 000 när de inte ens skulle duga på en ridskola för nybörjare (inget ont om ridskolehästar!) p g a dåligt temperament eller dåligt utbildade, medan andra sätter i mina ögon ett för lågt pris på sin fina häst. Man får leta tills man hittar den man vill ha för ett pris man tycker är rimligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist. Det verkar som det blivit...
Svar
14
· Visningar
2 044
Senast: Zephira
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 382
Senast: pulkaskurk
·
K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 570
Senast: Görel
·
Hästvård Usch, jag blir tokig:crazy: Känns aningens jobbigt när två helt motsatta metoder rekommenderas av olika veterinärer och hovslagare, jag...
2
Svar
27
· Visningar
6 857
Senast: Cheval
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden