Fänkål, vad har det för 'goda egenskaper'?

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som kan örter och så, finns det något som fänkål anses vara bra mot? *nyfiken* Jag har massor med fånkål i vinterhagen, och normalt skyr hästarna den som pesten och jag får gå och lia ner den. Men i år så äter KELE den som en dammsugare. Och blev nyfiken på om det är något hon vill åt/tycker hon behöver, eller om det 'bara' är att de inte gått kvar i vinterhagen såhär länge föregående år, så de nu dammsuger den på ALLT ätbart - gott eller ej.

Sv: Fänkål, vad har det för 'goda egenskaper'?

De har väl hört att det ska bli ett knott och myggår. Fänkål har en påvisad insektsrepellerande effekt. HH

HelenaHandberg skrev:
De har väl hört att det ska bli ett knott och myggår. Fänkål har en påvisad insektsrepellerande effekt. HH

Hehe, bara 'lillan' som snappat upp det då ;) Fast vi har än så länge (den KALLA vårens förtjänst) MYCKET mindre insekter här än normalt. De går fortfarande ute hela dagarna utan problem, normalt får jjag stalla dem dagtid för det är så förbannat hårt insektstryck. Fast det är ju bara bra om hon knaprar i sig lite då =)

Följande har jag skrivit om fänkål i mina anteckningar:

Fänkål kan användas vid hosta och bronkit, då det är slemlösande. Dessutom är fänkål kramplösande vid kolik samt stimulerar aptit och matsmältning.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 483
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar