Fångsymptom/barfotaömhet?

Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Jag vågar inte svara vad som är RÄTT gällande detta, men säger vad jag spontant känt om min egen situation. Jag frågade inte veterinären om när han kan ridas igen, inte tror jag att han nämnde något om det heller. Min spontana känsla är att man får gå på hästen. Har du haft din häst länge? Jag har haft min häst i 3 år och jag känner på mig när saker och ting inte är som de ska. Just nu skulle jag inte få för mig att rida honom, för jag märker, trots små symptom, att det vore dumt. Men då har du mindre symptom än mig verkar det som? Jag har tydlig stelhet på hårda ytor, tydlig spänning i bakdelen som han inte brukar ha (för att han avlastar fram misstänker jag.) Han är lugnare än vanligt och jag märker att han inte känner sig som han ska.

Det viktigaste är väl att hålla ögonen öppna och gå efter hästen. Känns hästen fräsch? Busar hästen i hagen? Är hästen pigg och glad? Seghet skulle jag ta som ett tecken att inte träna. Sedan skulle jag personligen aldrig, oavsett grundkondition på hästen och längden på vilan, bara hoppa upp och arbeta hästen i högre gångarter.

För min del kommer det bli rakt fram i skritt den dag jag känner att vi ska sätta igång igen, han får bjuda på i trav om han vill någon vecka in i "träningen" (kvitto på att hästen känner sig fräsch om du inte har en hyperstressad häst) men det är inget jag kommer att tvinga honom att hålla. Men jag räknar med att han får vila åtminstone 2-3 veckor till; kanske några skrittpromenader (med mig från marken) bara för att kolla läget och se till att han rör sig lite. Detta är om läget INTE förvärras. Just nu tycker jag mig inte se en jättestor förbättring, men han har några dagar kvar på sin medicin och hela immunförsvaret spökar nog för honom just nu. I morse hostade han i över en timme efter uttag i hagen - Så han är tydligen irriterad av något i luften nu och det är värre nu än innan jag hade hö (fastän detta hö verkar ha god hygien - luftigt, lite lätt grönton, inte dammit alls; jag som är höallergiker reagerar inte alls på det ens på morgonen när jag är känsligare.) Tycker så synd om min häst just nu - men tror att han egentligen har så bra han kan få det just nu under omständigheterna (med mat, boxunderlag, kompis och hage.) Det enda jag inte gillar riktigt är att ge betfor för att få i honom Finadynen, men det kan inte hjälpas och är ju bara tillfälligt.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Min fånghäst som var skodd hade just diffusa symptom.
Var på klinik i det stadiet o de hittade bara en hälta högt upp i hb.

Det visade sig att det satt allra högst upp o korrigerades av kiropraktikern.
Var sen OK ett tag, men sen kom stappligheten tillbaka.
TROR att det var hösilaget som var för kraftigt o iom att den inte reds så blev det för mkt.

Fick sen riktigt ont efter att ha varit lös o det fanns tillgång till Müsli.
Har numera inte ett microkorn kraftfoder framme.

Är nu 1 år senare helt OK (ta i trä) men jag har låtit den vila jättelänge o bantats med bara hö o lite Linfrö, vit. o mineraler.

Kommer inte att använda hösilage mer.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Jag satte igång försiktigt när hästen varit oöm i några veckor utan medicinering. Och sen kände jag helt enkelt efter. Kändes hästen okej på mjukt underlag men inte hårt ställde jag av lite till.

Min dam hade totalt 5 lindriga fånganfall, de första tre gav inga bestående men, det fjärde gjorde henne känslig för HÅRD mark, det femte och sista gjorde henne oridbar på allt annat än mycket mjuk mark (ohalt i hage dock). Hon togs bort efter det då hon blev aggresiv och deprimerad av att bara gå och skrota i hagen.

Men annars så satte jag igång efter cirka två veckors medicinfri oömhet vid hand på alla underlag.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Det är tur, när det händer sånt här, att man har er här på buke, att fråga, och att folk tar sig ork att dela med sig, av sina erfarenheter.

Detta är frågan om en äldre häst, som jag har haft i hela hennes liv, men som aldrig uppvisat sådana här symptom.
Hon är en väldigt lugn häst, och eftersom hon är till åren, busar hon inte så ofta i hagen. Någon gång kanske, när unghästarna springer runt som värst.
Så det är lite svårt att se, om hon är ännu lugnare än vanligt.

Hon är också bra på, att alltid se glad och pigg ut, nästan vad som än händer i tillvaron.

Pulsen är borta nu, sen några dagar. Men jag väntar nog ett par veckor, innan jag sitter upp och provar att skritta.

Hon har inte ätit kraftfoder på månader, eftersom höet är så näringsrikt.
Endast tillskott av mineraler och vitaminer.

Det enda jag kan härleda fånganfallet till, är den gröna hagen, där de gått. Men den får hon inte gå i längre.

Angående luften, har hela vattenkaret en yta av gult pollen, så det är inte nådigt att vara vare sig människa eller häst den här våren, med explosionsartad tillväxt av grönt.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Funderar nu på att ge tillskott med något som håller igång magen litegrann, eftersom hon inte rids, så det inte blir kolik också uppepå alltihopa.

Loppfrö, är det detsamma som psylliumfrö?
Ger man det torrt, eller blötlägger man det?
Hur mycket brukar ni ge?
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Prova att sätta på ett par boots kanske? Då kanske du ser om det ar pga ömhet eller fång...

Apropos a-typisk fång så fick min häst fång på v.b., sen h.b. och sen bara svagt på framhovarna. Han var mao mest stapplig bak och det åsg mest ut som korsförlamning. Dock ingen ömhet i muskulaturen och han hade svag puls i hovarna så jag behandlade för fång, vilket jag fick bekräftad nästa gång han verkades.
Inte hade han gått på något kraftigt bete heller, så förmodligen berodde det på att han ätit ekblader - förgiftningsfång alltså.

Han är numera barfota och ja, man blir ju orolig ibland om han verkar ömma... Men eftersom din häst nyligen är verkad så kan det ju bero på det? Min blir alltid mer öm efter det. Och han ömmar aldrig på gräs, bara grus.
 
Senast ändrad:
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Eftersom han ömmar på plana ytor tror jag inte boots fungerar, om jag inte lägger in något i sulan på bootsen. Som sagt ser han nästan bättre ut på grus än på plan yta (asfalt och betong - ytor han aldrig ömmat på.) Han är ok i hagen, rörde på sig en hel del i hagen när jag tog ut honom imorse; ratade höet och såg nästan ut att njuta av att promenera runt lite i sakta mak (ungefär som att det var skönt att sträcka på sig och komma ut på mjuka ytan - trots att jag spånat upp hans box ordentligt så lyckas han självklart alltid krafsa undan spånet precis i framkant där hans framhovar står = troligen lite obekvämt för honom i längden.)

Jag är glad att han äter sin medicin som han ska i alla fall.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Jag gav ca. en dl. uppblött linfrö typ Hi..o linfrökuber dels för magen men oxå för att få med mineralerna mm.
Han hade innan det ALDRIG haft boxvila( 5 v.) i sitt 14-åriga liv.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Vad ger Finadyne för effekt? Är det bara smärtstillande eller är det också inflammationshämmande? Jag bara undrar vad det är som betecknas som behandling mot fång... *nyfiken*
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Det är både och som jag förstått det.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Det verkar som om man får bättre effekt av "Butta" på Fång.
Bytte efter 10 dagar= betydligt bättre.

Min andra häst får ont i magen av F.
Om det ges pga mjukdelsskada så är Pronaxen bra.
Smakar inget o ingen uppenbar bieffekt.
 
Sv: Fångsymptom/barfotaömhet?

Min häst verkar svara bra på finadynen i alla fall. Efter tre dagars behandling (fyra om man räknar med sprutan han fick av veterinären - han påstod det var samma ämne i denna spruta) så är han betydligt bekvämare och de muskler som såg superspända ut igår verkar betydligt bättre idag (vilket är otroligt, med tanke på att det har regnat hela dagen och han ALLTID blir spänd och hemsk om han står utan täcke när det regnar.) Idag hade han ork att vara sig själv - tittig och testar; det är så jag känner igen honom (när han mår bra har han mycket energi och är väldigt intelligent och vill hela tiden hitta på saker och ting.) Roligt att se honom bättre. Hoppas det håller i sig och att jag slipper flera anfall (om det nu var fång.)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 080
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 356
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp