Fångponny

N

nepita

Är jag galen som letar desperat efter en fångponny, pensionär, skadad eller liknande till min shettis som är fånghäst. Ber jag om mer problem eller ....?

Sv: Fångponny

Det vore väl bättre att hitta en billig shettis som är hel då istället...

Jo kanske, men samtidigt så har jag ju en fånghäst och vet vad jag ska göra för att minimera återfall. Och om jag ändå ska vara försiktig så kan jag ju lika bra hjälpa en häst som oxå har fång, dock ej den grad då de ej går bra, ska kunna ha ett vettigt liv. Jag vet att det kan betyda lite veterinärräkningar, men har ett starkt behov av att hjälpa de mindre lyckliga. Vilket ibland blir smärtsamt för både psyket och plånboken.

Men alltså, varför vill du ha en fångponny? :confused:

För att jag har en redan och ska ändå vara försiktig med vad jag utsätter den för, därför kan jag lika bra ha en till. Man kan ju hålla det under kontroll och ska man ändå vara försiktig med en ponny så kan man lika bra vara det med två, och jag behöver sällskap till min shettis.

jag förstår hur du tänker faktiskt :) är du villig att lägga ner arbetet (fast du har ju readan en så det blir ju inte mycket extra arbete) så varför inte..

Bästa är väl om du hittar en du verkligen hjälper genom att ta hand om den med :) finns ju många som kanske inte har förståelsen/kunskapen för att hålla fånghäst.

Men det är väl ändå fortfarande mycket bättre om du hittar en shettis för en liten peng UTAN fång, finns en hel del ute. Eller ja, vill du ha en massa mer utgifter så varsågod. Men jag tycker det låter som en heldum idé.

Jo, men var hittar man en sådan. Och nej det blir ju inte mer arbete, jag får bara två i stället för en, rutinen blir ju den samma. Jag kan även tänka mig en pensionär, min shettis är 22 år, eller en med kronisk skada, ja liknande. Jag tar väl hand om mina hästar, jag har två stora som går på bete och då blir min shettis utanför, tycker det är så synd om henne. Jag vet att många tänker att det finns en baktanke, att många slaktar eller säljer vidare. Men faktum är att jag skulle hellre slakta än skicka vidare. Jag är inne på min 11 häst och ingen har lämnat gården. Alla har fått somna in här hemma, och jag är villig att göra det samma med denna. Jag vet att det blir en kostnad och extra vård, men jag vill gärna hjälpa om jag kan. Kan tänka mig att det finns många som inte vill ha en fånghäst. Samtidigt som det finns många som inte vågar sälja vidare för att det finns en räddsla för vad som ska hända med pållen och jag förstår dem. Det kan blir tungt, hade en fånghäst som till slut utvecklade något som veterinären beskrev som, den stod i en grushage och trånade efter gräset längre bort så mycket att den fick återfall efter återfall. Sjukt, och jag förstår inte det riktigt, men det var veterinärens diagnos. Slutligen fick vi avliva. Så jag vet att även om man är försiktig så kan det bli dyrt ( för behandling ska de ha, inget snack om det) och det kan gå åt annat håll än man väntat.

Men det är väl ändå fortfarande mycket bättre om du hittar en shettis för en liten peng UTAN fång, finns en hel del ute. Eller ja, vill du ha en massa mer utgifter så varsågod. Men jag tycker det låter som en heldum idé.

Håller med där. Finns ju föreningar som söker fodervärdar åt vanvårdade hästar.

det är ju snällt av dig att ta en fånghäst till.

men jag skulle aldrig göra det, räcker långt att ha en häst som man konstant är orolig för. du får liksom komma ihåg att en fångbenägen häst kan få fång mitt i vintern i en grushage!!!! det hjälper inte alltid att vara försiktig tyvärr.:crazy:

Tanken är god och känner du att du verkligen vill göra det så gör det. Men du ber om problem... Själv skulle jag letat efter en frisk häst;).
Men vill du göra det så... Go for it!

du får liksom komma ihåg att en fångbenägen häst kan få fång mitt i vintern i en grushage!!!! det hjälper inte alltid att vara försiktig tyvärr.:crazy:

Nej, så enkelt är det ju inte. Fång verkar inte ha några fasta regler, om man säger så!

TS: Jag skulle aldrig i livet skaffa mig en fånghäst igen efter att ha ägt en.

Jag tycker iprincip att även en shettis som inte haft fång ska nästan behandlas på likande sätt som en som haft fång.. Lite gräs mm. jag skulle ju då hellre köpa en lite yngre som du kan ha som sällskap och även vid intresse köra eller så. Kostar kanske aningens mer, men du får större utbyte av den.. och slipper den extra oron! Och de extra pengarna på vetvård!

Jag tycker att det är starkt av dig att vilja hjälpa en häst med fång.
många :bow:till dig.
Jag vet att det finns många hästar därute som har fång och står hos helt okunniga människor som inte ens behandlar eller bryr sig. Och det tycker jag är fel, och om man som du har viljan och kanske råd med det så tycker jag att man ska göra ngt. Tänk att du hjälper och man får så himmla mkt tillbaka :)
Så lycka till :laugh:

Taria__

Jag skulle inte köpa en fånghäst om det gick att undvika. Det är, som någon skrev, att be om problem.
Vi har 3 shettisar (uppfödda hemma) med fång, och trots att vi mycket väl vet hur vi ska behandla de och har fått mycket kunskap kring fång genom åren så skulle jag aldrig leta efter ytterligare en fånghäst.

Oron för ponnyerna, veterinärkostnaderna...Nej, det är inte värt att skaffa en till med liknande bekymmer.

Känner du däremot att du verkligen vill hjälpa en individ till och är förberedd på konsekvenserna så kan jag inte annat än säga att du kan göra en gammal ponny en väldigt god gärning. :)

Jag tycker det beror lite på vilka förutsättningar du har.

Om du har en hage där en fånghäst kan gå utan att komma åt gräs. Och om du hittar en häst som haft ett fånganfall men inget mer så ja då hade jag vågat chansa. Och ska du dessutom bara ha den som sällskap så ser jag ingen anldening till varför inte.

Är jag galen som letar desperat efter en fångponny, pensionär, skadad eller liknande till min shettis som är fånghäst. Ber jag om mer problem eller ....?

Om det inte är så att du tvunget vill göra en god gärning på ngt sätt så ja jag tycker att du är galen.
Jag hade aldrig köpt en fångponny. Nu kan min fångponny gå på magert bete vilket passar vår andra ponny bra. Sedan kan jag tycka att om man vill hålla liv i en fångponny så bör den motioneras det kan vara lite svårt om den är skadad eller pensionerad.

Men det är vad jag tycker. Jag som lever varje dag med ångesten att det ska komma tillbaka. Nu tex när vi har haft varmt i två dagar och min lilla häst har varit lite lugnare än vanligt. Jag är säker på att det beror på värmen men man vet aldrig...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: jennylu
·
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka