Fångponny

Sv: Fångponny

Du skriver att det inte blir så mycket mer jobb med en fånghäst till, men i realiteten så blir det ju faktiskt dubbelt så mycket jobb att ha 2 sjuka hästar istället för 1. Behandlingar som passar en häst kanske inte passar nästa häst med samma åkomma, och just fång är ju en väldigt nyckfull sjukdom som man aldrig vet riktigt vart man har.

Jag förstår din tanke att vilja ta hand om en till sjuk häst eftersom du redan har en, men vad händer den dagen den ena måste avlivas? Ska du skaffa ytterligare en fånghäst då, för att hålla den andra sällskap? Det kan ju bli ett evighetsprojekt.

Så som marknaden på shetland ser ut idag så är det ungefär samma priser på fångponnyer som på friska ponnyer. (Sjukt, men så är det.)

Ja, shettisarna är jättebilliga.

En intressant reflektion av svaren i denna tråden är att de som svarat att de ägt en fångponny ALDRIG skulle kunna tänka sig att skaffa en igen... Det säger en hel del om hur man som ägare upplever sjukdomen, tycker jag.

Min fd häst hade verkligen den allra jobbigaste varianten, tror jag, eftersom hon åkte på fång av helt outgrundliga anledningar vid helt "fel" årstid (på vintern). Antar att mina tankar om fång påverkas starkt av mina egna upplevelser. Men jag vet ju hur nyckfull sjukdomen kan vara, och därför skulle jag tveklöst hoppa över ALLA annonser som nämner något om fång ifall jag skulle leta ny häst, även om hästen hade låtit aldrig så perfekt...

När jag hade en fånghäst så var det faktiskt jobbigare än nu då jag har 2 fångisar !
Dom har ju inte fång nu men har haft, det blir lättare att planera med hagar, foder m.m .
Min friska häst får liksom hänga med och är då lite skyddad från fång inbillar jag mig .
Hon får extra foder och så då jag tar in dom en stund på dagen, samt att hon får åka iväg till en kompis under några perioder på året !

Hej från Hambo

jag tycker att du gör helt rätt som skaffar dig en fång ponny! För om du redan har erfarenheten av en fång ponny och är duktig på att ta hand om en så kan du ju hjälpa en till liten ponny att inte få återfall. För tänk om du köper en fång ponny och "räddar" den från att få fång igen, tänk om du inte skulle köpt den och den skulle sålts till någon som inte kunde någoting om fång och den stackars lilla hästen får återfall om och om igen.
jag skulle gjort lika dant! :)

Fast nu är det ju inte tillräckligt att "kunna något om fång" för att garantera att man förhindrar återfall. Jag trodde också att jag förstod vad fång var när jag köpte min islänning, men ack vad jag bedrog mig...

Jag tycker det låter jättebra och en jättefin tanke! Förstår precis hur du tänker men skulle ALDRIG ALDRIG göra det själv.

Lycka till och all cred till dig!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: jennylu
·
Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka