Fångnybörjare

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

angie73josse

Hej
Vår lilla ponny fick fång i lördags, men hade lindrigare symtom. Får Metacam i 10 dagar, 14 dagars boxvila inne, ev 14 dagar i sjukhage/box ute. Vila 2-3 månader sa distriktsvet. I måndags ringde jag Strömsholm o dom är av en annan åsikt. Om ponnyn ca tre dagar efter Metacamen är slut inte visar nått tecken på att ha ont så kan vi börja med försiktig igångsättning. De sa att 2-3 månader är lite och ta i om ponnyn är helt symtomfri. Men om ponnyn visar nått symtom så åker jag till Strömsholm och röntgar för då har hon troligen fått en hovbenssänkning.... och då väntar 15 v boxvila. Hon har redan ledsnat nu efter en vecka.
Nu hoppas vi på världens bästa julklapp, dvs att hon inte har symtom längre.

Dela med er av era erfarenheter. Jag vet varken ut eller in just nu och vi är så ledsna.

Sv: Fångnybörjare

Mitt ena kallblodstravarsto fick fång, troligen på grund av övervikt, när hon var 15. Det var första maj och vi såg symptomen cirka fyra timmar efter att hon släpps ut, symptomfri, på morgonen. Veterinären kom inom två timmar, slangade i henne paraffinolja och ordinerade box under eftermiddagen/natten. Hovis kom och tog av skorna och vi strödde med massor av torv. En femdagars Buttakur påbörjades.
Dagen efter gick stoet i boxhage, iklädd betesreducerare, men då hon visade att hon ville vara med sin flock fick hon gå ut till dem den tredje maj.
Den nionde maj kom veterinären på återbesök, stoet var fortfarande halt. Veterinären skrev remiss till röntgen, vilket utfördes på klinik den fjortonde. Inga försändringar på hovarna påvisades, men dock en viss kvartstående hälta så klinikveterinären satte in en tiodagars Finadynekur.
I slutet av maj kom ordinarie veterinären på återbesök igen och friskförklarade hästen. Gav mig klartecken att börja skritta försiktigt en kvart om dagen, och en månad senare var vi i full gång igen.

Stoet gick med betesreduceraren ända fram till i slutet av augusti och tappade uppskattningsvis 100 kilo under sommaren.

Så visst finns det hopp! Lycka till med din häst - jag håller tummarna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 505
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård