Fångkänningar på sommaren.

L

Laila87

Jag ska ev ta ett kallblod på foder som har fångkänningar på sommaren.
Jag kan typ inget om fång men har läst massor nu.

Han regarar inte på hö, men på gräs. Vilket betyder att han bara kan gå på magert bete. Men nu har jag ett jätte fint hö med både höga protein och energivärden. Då min nuvarande foderhäst är unghäst. Är det farligt med höga värden till en häst med fångkänning? Förutom hö äter han kraft grund.

Ni tycker säkert att jag inte borde skriva utan läsa istället. Men hur ska jag då få svar på mina frågor?

Sv: Fångkänningar på sommaren.

Ja, även hö kan framkalla fång. Det går bra att fodra med en mindre mängd hö och resterande halm om du inte har tillgång till att hämta hem annat hö.
På sommarhalvåret ska man vara försiktig med det första gräset (våren) som oftast är väldigt kraftigt. Efter blommning brukar det inte vara några problem.
Framåt höstkanten ska man även vara försiktig när första frosten kommer.

Om hästen har lätt att få fång eller har haft flera anfall tidigare så hade jag låtit bli att ge kraftfoder om det inte inte är absolut nödvädnigt..

=) Hoppas att det går bra med hästen!

Jag hade även bytt ut Krafft Grund. Det innehåller spannmål vilket inte är lämpligt för fånghästar.

Jag är absolut ingen fång-expert men en sak som jag har tagit till mig när jag har läst om fång är:

En fånghäst har samma behov av näring som andra hästar och man ska inte svälta dem med dåligt, näringsfattigt hö. Jag tror du kan få en hel del svar om detta från Bukefalister som är erfarna fånghäst-ägare.

Även om man har s k magert bete så måste man vänja in hästen försiktigt eftersom det är hastiga foderbyten som är en av de stora farorna.

Tänk på att det i princip är ett foderbyte bara det börjar regna efter en torka och gräset börjar spira igen.

En del menar att om man fodrar med hösilage så kan det i princip vara ett nytt foderbyte varje gång man öppnar en ny bal eftersom processen inne i balarna kan variera!

Likadant om man köper vanligt hö så får man kanske vara lite försiktig och förhöra sig med bonden om att balarna kommer från samma skörd?

Spannmål är inte så lämpligt precis som Ylva86 sa. Kanske du inte alls behöver kraftfoder om du har ett hö med höga värden?

Om jag hade haft en fånghäst så hade jag nog definitivt satsat på analyserat hö och försökt få till en väl anpassad foderstat. :)

Det är inte själva gräset som är den stora faran utan FRUKTANET i gräset/höet.
Hästar kan få fång året runt .
Speciellt om dom är fångkänsliga, jag blöter allt mitt hö minst en timme för att få bort ev fruktan.
Jag har precis avlivat min ponny pga fång.
Jag har en häst till som fått fång pga fruset gräs, men han är på bättringsvägen inbillar jag mig .
Orkar defenitivt inte ta bort honom också .
Fång är ett jävla skit +jobb+ kostsamt men framförallt plågsamt för hästarna.
Jag hade inte tagit en fånghäst som foderhäst !
Hej från Hambo

Fång är ett jävla skit +jobb+ kostsamt men framförallt plågsamt för hästarna.
Jag hade inte tagit en fånghäst som foderhäst !

Instämmer till fullo...! Antar att det lätt kan bli tjafs om vem som ska stå för vilka kostnader om/när hästen blir sjuk.

Instämmer till fullo...! Antar att det lätt kan bli tjafs om vem som ska stå för vilka kostnader om/när hästen blir sjuk.

Jag instämmer också! Skulle aldrig ta en häst på foder med fång.

Cassina / som också avlivat en älskad häst med denna grymma sjukdom

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 921
Senast: Amk
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 883
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka