Hej!
Kan inte du skriva vad din veterinär har berättat om en häst med typiskt fångbeteende??
Jag har en häst som fick fång i januari i år.
Om du tänker på den position hästen gärna ställer sig i den "typiska fångställning" med frambenen långt framför sig, så har sjukdomen gått (för) LÅNGT anser jag. Då har man kanske inte märkt av symtomen innan... Man behöver inte hamna i det läget, liksom att man kan hamna där ändå, hur mycket man än försöker, men om man häver tillståndet/sjukdomen tidigt har man störst chans att hästen återhämtar sig helt och snabbt!!
Jag tror att det alltid är "sunt" att bli halvt vettskrämd och anta att det rör sig om ett fånganfall, varje gång en häst som haft fång uppvisar hälta.... Såpass allvarlig är sjukdomen eller tillståndet!
Hur har hästen varit i magen? Gasig, lös?
När fick du hem hästen? Om det var nyss så har den troligtvis också bytt foder= Mkt. stor fångrisk!!!!
Kan du känna någon puls vid kotan?
Någon värme som är bestående (som inte verkar gå över sas)i benet/hoven? Hoven måste inte vara kokhet...
Är hästen stel att böja/svänga eller går stelt?
Har den mkt. lätt för att bli svettig just nu? Mella bakbenen, på halsen?
Tänk bara på att vara otroligt säker på att det inte är fång på just din häst som haft det förut för att våga avfärda det.
MVH/Linda