Fånghästar och betessläpp?

lillaana

Trådstartare
Hur gör ni som har fånghästar när det är dags för betessläpp? :confused:
Så gräsfritt som möjligt antar jag, men även små mängder av det nya gröna goda gräset kan ju vara förödande om man har otur...:cry:
Låter ni dem gå i skogshage eller grushage eller med de andra och käka gräs och hoppas på det bästa (ta det med en nypa salt)? :eek:

Sv: Fånghästar och betessläpp?

Jag undrar oxå. Våran lille fick fång ifjol och aldrig mera säger jag. Samtidigt vill jag inte att han ska behöva gå dygnet runt i en eländig hage, ensam :(

I fjol gick min andra häst i den "eländiga" hagen med honom på nätterna och det tyckte jag var helt okej för att det är en bra hage ur andra synvinklar (ligghall, rejält staket). Så jag funderar om han skulle vara i vanlig hage på dagen med en GreenGuard på och sen i "eländiga" hagen med kompisen på natten. Då får han "gå på bete" med sällskap, men får inte i sig så mycket och går inte heller dygnet runt.

Även jag är intresserad av vad andra med fångisar har för erfarenheter. :banana:

Tyvärr kan jag inte använda GreenGuard till min donna för hon plockar av den hur man än sätter på den..... opraktiskt med för smarta hästar.... ;)
Dessutom känns det såååå taskigt - som att sätta mig på ett berg av choklad med munkorg på... *haha*

Min D-ponny fick fång på sensommaren 2005. Efter det har han nu gått två somrar i skogshage som ligger bredvid en av de vanliga beteshagarna. Det finns lite magert skogsgräs där och det har någon annan häst fått äta upp någon vecka innan. Sen växer det ju upp men det är såpass lite och han har aldrig reagerat mot det. Men det känns bra att han har något att pilla med, han står inte helt sysslolös.
Han går på sin vanliga foderstat på sommaren med hö och ev betfor och lusern.
I somras fick han gå lite på magert bete också från juli och framåt. Till slut gick han i den hagen under 22-08 på dygnet ungefär. Det är ju en risk jag tar, men med tanke på hur galet lycklig han blev varje kväll när han fick springa ut till kompisarna på gräset så är det nog värt det. Hagen i fråga var nästan helt nerbetad, och han fick sällskap av min travare och även tillgång på hö (som ingen åt men det fanns i alla fall).
Men klart man är ständigt orolig med fånghäst :crazy: :( Har alltid koll å hovar och allmäntillstånd. Har tack och lov inte haft något återfall :bow:
provade en variant av betesreducerade men den blev han knäpp på så han slapp.

Min arab som fick fång för 3 år sedan har gått kvar i en del av vinterhagen under sommaren, där kommer inget gräs, inte så mkt så att det stör iaf. Hon har dock tillgång till hö.

Ska prova att göra som jag "brukar", dvs släppa väldigt tidigt (redan i mitten av april om vädret tillåter) och stödfodra rejält med hö i början). Min shettis hade en släng av fång i somras som upptäcktes av hovslagaren i efterskott. Jag tror att hon fick fång när det började regna igen efter en väldigt torr period och gräset satte fart att växa så det knakade.

jo våran shettis visade sig här i höstas haft fång under sommaren, syns ju på hovarna när det växer ut.
men vi började släppa på bete i april, 2 pass om dagen en timme på morgonen o en timme på kvällen, timmern på morgonen orkade man itne förlänga då man var tvungen o gå upp o släppa dem på betet o sen fånga dem innan jobbet/skolan. men eftermiddagen förlängdes sakta sakta, sen efter 1-2 månader så gick alla hästarna på KRAFTIGT bete utan att fång syntes, men nu blir det fler hästar på betet så fång kanske lyckas undvikas iår, men så ni säger så är ju skogshage det BÄSTA, om man ändå kunde fått använda hagen på andra sidan vägen...svårtflirtade bönder!

Mitt sto hade fång i maj -06. Hon gick på bete redan den sommaren igen. Men inte förren i augusti..
förra året började jag att vänja henne med gräs redan när snön smälte bort... betade henne för "hand" redan i mars och april. Släpte henne sedan i sommarhagen (i maj) en timme på em och ökade sakta men säkert antalet timmar på bete, och till midsommar helgen släppte jag på dygnet-runt-bete. Och det gick jättebra.
Men man får ju ha koll på ben och känna efter puls extra noga.

min fång kille får inte gå på bete... håller honom i vinterhagen även sommartid med samma hö o kraftfoder mängd som vintertid... vill inte riskera att han blir dålig igen... han fick fång för 7år sen o har inte haft nåt återfall alls

Min häst fick fång förra hösten. Hon har gått i vinterhagen sedan dess med vår minsta ponny. Det är en ganska stor hage med naturbete, en damm, små ängar mm. I början av växtperioden gick de där begränsad tid varje dag. De fick hö och lusern att äta när det knappt fanns något gräs. Sedan gick hon där hela sommaren. Det fanns bete till dem hela tiden. Hon har klarat sig bra om man nu vågar säga det. Men hon verkar inte så känslig för foderbyten.

KL
det viktigaste tycker jag är att man bantar den innan betet- minimerar risken o sen inte släpper på en frodig vall.

givetvis lång invänjning.
Sen får man se till typ av häst o om den arbetar, vilket är bra.

Maskrosbete är perfekt:banana:

KL
det viktigaste tycker jag är att man bantar den innan betet- minimerar risken o sen inte släpper på en frodig vall.

givetvis lång invänjning.
Sen får man se till typ av häst om den arbetar, vilket är bra.

Maskrosbete är perfekt:banana:

Ja det håller jag med om . Min häst var lite väl rund om magen (ej pga proteinbrist om ngn tror det) när hon fick fång. Nu har jag läst på ordentligt och bantat ner henne så nu ser hon helt OK ut.

Jag tycker det är så svårt det här....:confused:
Förra julen var min donna så sjuk att vi övervägde avlivning så jag är ju LIVRÄDD :eek: för att det ska hända igen....
Mitt problem är att jag inte kan få ut henne på betet förrän i början av juni för det finns ingen plats innan dess... :cry:
Får väl försöka handbeta henne lite innan och sen kanske låta henne gå i trist grushage där i början och försöka vänja in henne låååååångsamt... Ja, jag vet inte....
Hon hålls väldigt slank (just nu för smal pga av att hon stått och tappat både hull och muskler...) och det ska ju vara bra sägs det...

Dessutom känns det såååå taskigt - som att sätta mig på ett berg av choklad med munkorg på... *haha*
Jaha :confused: så då ställer du hellre hästen ensam i en liten hage utan gräs än med munkorg ihop med övriga flocken i en gräshage där den kan snappa åt sig ett och annat strå för dagen???
Dåligt resonemang. En ordentlig munkorg (som Globus säljer )http://www.globussport.se/ så är är det nästintill omöjligt för hästen att komma ur den.Förutsatt att man spänner den som man ska.

Nu har jag ingen fånghäst och jag hoppas att jag slipper. Men hade jag haft: Hö med lagom näringsvärde uppblandat med halm för att tarmarna ska ha och göra. Inte slarva med motionen.

Vid betessläpp beror det på hur lätt hästen får fång. Långsam invänjning på gräs ca 15 min i början. Annan hage resten av dygnet. Om det blir betessläpp så var uppmärksam på nytt gräs som växer upp.

vilken orsak fick den fång av?
Knappast gräs:smirk:

Min häst fick fång en vinter (06), har bara gått i skogshage och är rejält nedbantad. (var överviktig vid fånganfallet)

Har nu bytt stall och han går i en jättehage där det alltid finns något att plocka med + självklart fodras han med hö och lusern.

Det kommer ju succesivt att växa upp nytt gräs i denna hage, är denna invänjning gynnsam för en fånghäst?

Han har aldrig fått fång av bete/gräs. Har det någon betydelse?

Det är väl individuellt också hur hästen klarar munkorgen. Vet flera som det funkar kanon på, och jag skulle gärna ha det på min ponny så han fick gå med de andra dygnet runt på betet, men han var ständigt och märkbart irriterad av den så då får han hellre stå i sin skogshage.
Man kan ju försöka hitta sällskap till den magra hagen också, finns en hel drös som inte har sina hästar på bete.

Första året efter anfallet fick min fångis gå i gruspaddock hela sommaren. Gräsligt! Betades dock lite för hand varje dag.

Men efter det så har hon fått gå på ett magert väldigt stort skogsbete varje år som hon älskar! Jag är däremot mkt noggrann med att inte släppa för tidigt utan väntar minst till efter midsommar. Har det varit en lång period med konstant väder innan (antingen torka eller mkt regn) så väntar jag tills väderomslaget har hunnit vara ett tag.

Och detta har fungerat alldeles utmärkt. Jag vänjer in väldigt långsamt. Börjar tidigt och ger även hö vid övergången och under första veckorna på betet (och även mot slutet av perioden. Går ute länge). Hon får även proviva (som har en otroligt bra effekt på henne) kontinuerligt under övergångsperioden för att hålla magen i bra skick. Och jag ser även till att hon aldrig någonsin blir fet. Varken under sommarhalvåret eller vinterhalvåret.

Under betesperioden håller jag extra noggrann kontroll vid väderomslag. Sandpaddock finns intill så att jag snabbt kan flytta över om jag märker att ett anfall är på G. Och jag har alltid ett par påsar butta hemma i beredskap om oturen skulle vara framme vid olämplig tidpunkt på dygnet (ju starkare smärtan hunnit bli desto mer smärtstillande behövs för att få smärtfri igen).

min går i gräshage året om, så han vänjs in gradvis automatisk.... är naturhagar, alltså inte vall. gick jättebra i somras!

dock har han haft ett fånganfall nu i senhöstas, jag trodde det var pålagringarna som spökade eftersom det plötsligt blev mkt hårt i marken och det brukar han reagera på. men nu var hovis här och verkade och då visar det sig att han har blödningar i båda framhovarna. :crazy: han fick ändå butta så han fick ju rätt behandling trots allt, men jag blev ganska överraskad över att han fixat hela våren och sommaren och så fick han fång när det blev vinter typ.....
tror det beror på hårt underlag+evt fruset gräs.

men tja, poänget är att det är väldigt svårt att förstå vad som kan ge fång, och även om man tagit alla förhåndsreglar kan dom ändå få det... samtidigt som det kan gå bra att gå på kraftigt bete.

fång är en lurig sjukdom, man vet aldrig vad som kan trigga den...

Liknande trådar

Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 768
Senast: qitis
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 965
Senast: Lyckan i Halland
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 666
Senast: Fille
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 459
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka