fånghäst?

M

magdaE

känner en tjej som har en shettis som har lätt fång just nu men som haft fång innan, är d nått spec hon ska tänka på med träningen av ponnyn(när den blir ok igen alltså)? jag tycker att den är ganska rund.. mår fånghästar bättre eller sämre av att vara smala? (alltså inte undernärda!)

någon som har mkt erfarenhet av fånghästar?

jag själv har ju erfarenhet av hästar men ej så mkt shettisar och inte heller precis hästar som lätt får fång! men jag tänkte iaf att jag kanske kunde hjälpa flickan med att motionera hästen t.ex..

tacksam för svar! :rofl:

Sv: fånghäst?

Just det, försöka att ponnyn inte blir för tjock o att undvika krafftfoder till en början. När ponnyn är ohalt kan man försiktigt börja ut o gå, senare skall han kunna användas som vanligt.

Sv: fånghäst?

magdaE skrev:
känner en tjej som har en shettis som har lätt fång just nu men som haft fång innan, är d nått spec hon ska tänka på med träningen av ponnyn(när den blir ok igen alltså)? jag tycker att den är ganska rund.. mår fånghästar bättre eller sämre av att vara smala? (alltså inte undernärda!)

någon som har mkt erfarenhet av fånghästar?

jag själv har ju erfarenhet av hästar men ej så mkt shettisar och inte heller precis hästar som lätt får fång! men jag tänkte iaf att jag kanske kunde hjälpa flickan med att motionera hästen t.ex..

tacksam för svar! :rofl:

Det som jag hare hört är att det är viktigt att hästen är igång ordentligt alltså rids regelbundet, och har bra kondis innan gräsperioden kommer! Det 'är liksom ingen ide att sätta igång den i april, utan att man börja träna den innan.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 052
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25