Fångfundering???

Iris71

Trådstartare
Pratade i morse med ett par i 60-årsåaldern som nu har sin TREDJE nordsvensk som fått fång!! På raken! De två första fick de avliva. Innan dessa tre så har de ALDRIG haft fång på nån av sina hästar. Och de har haft nordisar i hela sitt liv, de är båda uppväxta på bondgård.

Och de säger sig inte komma ihåg att de hörde talas om nån häst som hade fång när de var unga.

Nu undrar jag om fång är en "ny" sjukdom. Är det typ en välfärdssjukdom? Kanske jämförbar med diabetes på människor? Eller fanns fång förr? Med förr menar jag då man använde hästen i jordbruket typ mer än 50 år sen i alla fall. Kanske fanns fång då, men att det inte uppmärksammades då? Att man hade en annan syn på hästar och lät dem lida eller helt sonika tog bort dem? Eller?

Nån som vet?

Sv: Fångfundering???

Jag säger som jag sagt innan.
Jag tror det har med klimatförändringarna att göra.
Varmare och kortare vinter. Större tempskillnader på natt och dag. Gräset mera stressat. Det är min teori. Men det är säkert flera faktorer som spelar in här.

Nja... när jag talar med svärfar... Som snart är 80 bast och han berättar om alla hästar han haft genom åren i jordbruket och skogen så nämner han en del som fick fång. Både egna och andras....

Han har haft både ardenner och fjordingar .... Enligt honom så var det större risk att fjordingarna fick "fången" än ardenrarna...

Så speciellt ny är nog inte sjukdomen....

Jag har hört samma teori från ett par veterinärer. De upplever att hästar "som inte borde få fång, får fång idag". Trimmade svårfödda fullblod osv.

Jag säger som jag sagt innan.
Jag tror det har med klimatförändringarna att göra.
Varmare och kortare vinter. Större tempskillnader på natt och dag. Gräset mera stressat. Det är min teori. Men det är säkert flera faktorer som spelar in här.

Det var inte alldeles ovanligt att hästar fick fång när jag red som ung och det var på sjuttiotalet i Uppland. Det är nog möjligt för att inte säga ganska troligt att klimatförändringarna hade börjat redan då. det är ju en lång diskussion för sig. Men här tänker jag på att vi hela tiden har värmt upp jorden. Men i alla fall så var det nog inte så stora förändringar på den tiden jämför med idag.
jag antar att antalet fånghästar har ökat under senare år? Jag tror också att det mkt väl kan bero på klimatet men jag tror också att det beror på en ganska stor förändring i hästhållningen, Mera och kraftigare mat, mindre motion och kanske annorlunda betesvanor?

KL
Den äldsta beskrivningen av fång jag läst är från Kinesiska Tangdynastin. Senare har Aristoteles och alla andra stora medicinska auktoriteter grubblat och grubblat över fångfrågan. En tysk avhandling om fång ur historiskt perspektiv har över 100 referenser från före 1900, ett 20tal är från före kristus. Någon ny sjukdom är det inte.

En ny företeelse är det dock att ha vuxna hästar som arbetar lätt någon timme om dagen eller inte alls. En annan ny företeelse är den stora andelen övergödda hästar. Om fång ökar - vilket iofs inte är klarlagt- så har det nog med detta senare att göra snarare än klimatet.

HH

Senast ändrad av en moderator:

Kul!! Tack för svaren, det var intressanta synvinklar!

Några spontana funderingar jag fick:
Om det nu är klimatförändringar så har väl i så fall vårt nodliga klimat ändrat sig mer mot det sydliga? Är de i t.ex. Sydeuropa lika drabbade av fång som vi? Eller är det det att våra hästar ovana vid klimatförändringar?

Ändrade betesförhållanden skrev nån. hur då? Hästanra är ju gjorda för att gå och beta dygnet runt, kanske inte på så kraftiga beten då.....

INtressant!!

Min farmorsfars nordsvenska hästar (som iofs hade fång ibland) fick det grovfoder som inte var tillräckligt bra för korna och aldrig att de betade på en åker utan på skogen eller utmarken. Men när de arbetade 8-10 tim per dag fick de t ex flera kg rovor, kålrötter och havre står det i hans anteckningar.

Idag betar många hästar på fina, ofta omsådda vallar som gödslas. Det blir skillnad.

HH

Kul!! Tack för svaren, det var intressanta synvinklar!

Ändrade betesförhållanden skrev nån. hur då? Hästanra är ju gjorda för att gå och beta dygnet runt, kanske inte på så kraftiga beten då.....

INtressant!!

Jag menade ungefär det som HH skriver. Jag tror ju inte att man släppte hästarna på ex odlade vallar som ej var huggna. De fanns ju knappast över huvudtaget. Det beror på hur lång tid vi tänker tillbaka. Jag menar innan konstgödningen kom.
Om man sedan tänker på klimatförändringarna så tycker jag att det alltid är svårt att avgöra något om vädret. Det har ju alltid ändrat sig om man ser på det bakåt i ett långt tidsperspektiv. Vissa århundranden/årtionden har ju varit varmare/kallare än andra. Vilket i sin tur beror på många olika faktorer.
Jag kan ändå tycka att det här nere i skåne börjar gå mot allt extremare väderförhållanden. Vi har haft långa perioder med torka, långa med regn, en lång kall vinter och nu senast en lång varm period i stället för vinter. Borde inte det öka risken för fång? Jag har förstått det som att det är farligt för hästar att äta stressat gräs. Förra sommaren var det en torr period sedan satte gräset igång att växa mot slutet av sommaren. Jag har för mig att det inträffade ett par gånger under hösten. Efter jul var det inte någon vinter utan gräset var grönt i januari och så kom det en period med kalla nätter. Borde inte detta ha gjort att känsliga hästar lättare fick fång?

Hej

Tror också att 'fång' eller 'fångrelaterade' symptom är som hästens välfärdssjukdomar. Det finns en del undersökningar i USA/england där de visar på samband mellan magnesiumbrist och fång. Bristen på magnesium uppstår pga förändrade omständigheter som konstgödning, miljörförorening osv. Sen finns det även ett samband mellan fång och insulinresistens (impaired glucose tolerance IGT), även detta ett företeelse som ses mer och mer i hästvärlden.

My five cents...

Jag hörde också det här med magnesiumbrist för någon vecka sedan. Bra att bli påmind jag hade förträngt det, ska leta efter magnesiumtillskott i veckan.

Tack för era svar. Intressant!
Tror ni miljögifter kan påverka? Jag menar vi släpper ut mer och mer gifter i naturen...å andra sidan är vi mer medvtena nu är för 50 år sedan då man släppte ut både det ena och det andra... men det finns kanske kvar i jorden?

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 707
Senast: LovingLife
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 250
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 533
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10