fånga i hagen

millen

Trådstartare
hej!

min häst, som jag har haft i 7 mån, har börjat sparka efter mej i hagen och springer bara omkring:(

hon har aldrig gjort så innan utan bara idag och igår.
finns det nånting man kan göra för att få henne sluta med det?

//sofie

Sv: fånga i hagen

Om det mot förmodan fortsätter (om du inte haft problem tidigare finns det inget som säger att du ska få det nu, förutsatt att inget i omgivningen eller dina rutiner har ändrats) - utrusta dig med tålamod och kika på filmen "hästar med problem" / Maria och Gjafar av Ellen Ofstad (finns på Ellens kanal på YouTube: http://www.youtube.com/user/EllenOfstad?feature=mhw5

Var sedan lugn i hagen och "plocka blommor".

tack så mycket för svar:)
ska prova det.

skulle det hjälpa om man typ tränade lite NH eller så? typ stärka bandet mellan oss?

Ta hjälm och spö, om något händer. Sen går du ut och fångar henne. Om hon springer iväg så gå efter. Om hon stannar så stanna till och gå sen mot henne. Springer hon iväg så gå efter - upprepa. Låt henne inte stanna och beta, jaga isf på henne. Det kan ta tid, men hon stannar nån gång. Dagen efter går det enklare och sen kommer det gå över.

Usch och blä för smithästar, jag jagar dem tills de stannar och låter mig fånga dem.

provade det idag, med då fick hagkompisen nått ryck o börja galoppera runy o bocka:crazy: så va tvungen att lugna ner han..

men det är nog som du säger, ganska smart att ha hjälm, hade inte tänkt på de:angel:

Har hästen ont?
Är det någon i din hantering som hästen inte tycker om?
Nytt bete/hagkompis?

Kort sagt finns det några förändringar som kan ha orsakat detta beteende?

kolla på ponnyakuten där har de en häst som gör så.. Kolla på svt play.. De säger en hel del tipps mm om sånt där..

Jag hade tagit med ett spö och låtit det ta tid. Man ska inte jaga livet ur hästen men så fort han gör något som inte är att söka kontakt med dig så jag iväg honom lite. Till slut kommer han vända sig mot dig och söka kontakt. Därefter får man ta det lugnt och bara klappa första gångerna, och sedan kan du nog fånga honom utan problem efter en dag eller 2.
Men låt de ta tid! Kan ta flera timmar. Kolla in ponny akuten på SVTplay med mycket bra tipps på en häst som gör ungefär vad du beskriver :)

Lycka till:bump:

idag gjorde hästen tvärtom!
så fort jag kom ut genom stalldörren började hon trava mot grinden!:eek:

ibland e hästar konstiga...:crazy:

men tack för alla tips, ska prova om det händer igen:)

Jag har inga problem med att fånga min häst i hagen och jag tycker inte det är bra att rekomendera ett program som inte finns i utbildningssyftem, man får inte se alla steg i ponnyakuten. Sen att jag inte håller med i hans hästhantering är ett annat ämne.

Först och främst ska du inte jaga hästen i hagen tillsammans med hagkompisen.

Dock kan du arbeta enligt den principen men gör det någon annanstans där du inte stör andra hästar, har ett underlag som kanske inte är helt jämt samt arbetar på en aldeles för stor yta.

Principen jaga hästen tills den inte vill något annat än att komma till dig för att det är enda sättet att få sluta springa fungerar ofta bra. Dock ska du göra detta på ett mindre ingängnat område eller i en rundcorall. En stor ridbana eller en hage är aldeles för stort. Du ska helst inte behöva röra dig/springa omkring för att kunna jaga runt hästen.

Om du väljer att arbeta enligt denna princip föreslår jag att du kontaktar någon som har gjort detta tidigare, och ber om hjälp, då hästar i denna situation kan få utfall och bli aggressiva.

Hej

vi har oxå haft en hotande häst i hagen som sprungit emot oss med bakåtslickande öron vänt om och hotat att sparka osv..Men nu sedan vi började med Parelli (en Nh-typ) så har hon varit helt underbar banden mellan oss växer genom detta och man får en säkrare och tryggare häst, så jag tycker absolut att alla borde testa det!!

Lycka Till!!

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 935
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama