Sv: fånga häst i hagen
Såhär gör jag med hästar som inte vill bli infångade. Det är det enda sättet som hittills har fungerat med alla svårfångade hästar jag har stött på. Det kan ta tid och det gäller att ha tålamod, men det går.
Gå in i hagen. Ropa hästens namn. Fortsätt att ropa hästens namn med några sekunders mellanrum. "Muninn! (fem sekunder) Muninn! (fem sekunder) Muninn!" Ropa oavbrutet tills ni kommer fram till hästen. När hästen går iväg, fortsätt att ropa och följ efter. Spring inte, bara gå efter lugnt och stilla och ropa. Göm inte grimskaftet utan ha det synligt, hästen ska veta att det är dags att fångas in. När hästen stannar och tittar på er, stanna själv, tystna och ta ett kliv tillbaka. Detta motsvarar eftergiften vid ridningen: Hästen stannar och uppmärksammar er, alltså låter ni den vara ifred. Stå still några sekunder och börja sedan gå mot hästen utan att ropa namnet. Var bara tyst. Se till att du slappnar av i ert kroppsspråk, snegla hellre ner mot marken än rakt på hästen men gå rakt mot hästens huvud. Återigen, hästen ska veta att det är dags att bli fångad, det finns ingen anledning att försöka lura den. Så fort hästen börjar gå bortåt igen, börja om. Ropa namnet med några sekunders mellanrum, följ lugnt efter och när hästen stannar och tittar på dig, tystna och ta ett steg tillbaka. Vänta några sekunder. Börja gå mot hästen under tystnad. Repetera detta om och om igen.
Så småningom kommer hästen att för det första bli fysiskt trött, det är jobbigt att springa runt en massa. För det andra kommer den att inse att den inte kommer att bli lämnad ifred oavsett, så det är lika bra att få det lugnt och tyst genom att stå stilla och låta er komma nära. Glöm absolut inte eftergiften, dvs att tystna och backa så fort hästen står still och tittar på er. Om hästen galopperar iväg, stannar långt bort och börjar beta, spring en bit så att ni kommer ikapp så att den får så kort bettid som möjligt (men börja gå mot den när ni är en bit ifrån), ni ska störa hästens lugn och ro och helst ska hästen inte hinna ta en enda tugga men ni ska inte stressa den. En rädd häst ska inte känna sig hotad, bara irriterad på det faktum att namnet hörs som en siren och att den inte får stå och slappa och beta utan måste gå och gå.
Eftersom hon har skav så vill ni kanske skynda på processen och komma så långt som möjligt på så kort tid som möjligt, men när ni ska öva in själva fångningsmomentet inför framtiden så kan ni låta det gå långsamt. Första dagen räcker det med att få komma fram, ge lite godis och sedan lämna hagen. Dag två och tre, samma sak. Dag fyra ska grimman på, hästen får lite godis, sedan åker grimman av och ni lämnar hagen. Dag fem ska grimman på, sedan grimskaftet. Lite godis, ta av grimman, gå. Dag sex sätter ni på grimma och grimskaft, ger hästen lite godis, och sedan kan ni leda hästen en bit i hagen innan ni släpper den igen. Dag sju kan ni sätta på grimma och grimskaft, ge hästen lite godis, leda ut hästen ur hagen. Det kan ta längre tid än så, märker ni att hästen är extra ovillig att låta sig fångas en dag så kanske ni backar ett steg och gör om samma moment som dagen innan istället för att gå framåt i utvecklingen.
Har ni lite tur och en smart häst så kopplar hästen snart att när ni kommer så är det ingen idé att springa runt, för ni ger er inte, men när grimman sitter på så blir det trevligt får då får man en liten godisbit.
Jag har gått från att ha hästar som tar 2-3 timmar på sig första dagen innan jag får komma i närheten och ge godis, men som efter ett par veckor kommer och möter mig i hagen med spetsade öron.