• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare marie ireholt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 328
M

marie ireholt

Min welsh har haft fång en gång för 2 år sedan.Sen dess har jag klarat att hålla henne "anfallsfri".Hon har vid några tillfällen haft spänd nacke som sedan gått tillbaka.Sen 3 dagar tillbaka så har hennes nacke varit jätte spänd och inte lagt sig.Kan det var att hon håller på att insjukna?Hon går inte på bete.Jag har satt betesmask så hon inte kan få i sig för mycket hö.Hon får minimalt med kraftfoder.Vad ger ni era fånghästar för mat?

Sv: Fång?

Min shettis fick fång i juni i år. Och jag tog bort henne från gräset direkt och hon har inte gått på något gräs sedan dess. Hon äter fem kilo hö per dag och lusern plus att hon får 1dl rapsolja och 1/4 paket bakjäst per dag. Har du fri tillgång på hö eftersom du skriver att du har reduceraren på för att hästen inte ska äta så mycket hö?? mat måste den ju ha fast den har haft fång! angående nacken så har jag ingen erfarenhet av det, märkte ingen stel nacke på min..hon fick visserligen ett lindrigt anfall, med lite stel gång och spända muskler. Nu är hon pigg och glad igen fast jag törs inte släppa henne på något mer gräs denna sommar, kan tillägga att jag var super noga med invänjningen på gräset i våras med det hjälpte tyvärr inte.

Detta med spänd nacke bör man ta som ett tidigt tecken enl. min hovslagare/Mvh D

VArför ger du minimalt med mat ? en fånghäst har ju samma näringsbehov som innan den blev sjuk. En fånghäst ska INTE hålla på och svältas.

Hon går med min arab och dom har fri tillgång till hö.Men eftersom araben inte äter hela tiden så blir det att welshen tar hennes också.Min welsh har alltid haft problem med övervikt.Jag har alltid hört att fånghästar ska hållas snålt med mat.Självklart så ska den ju inte få näringsbrist.Det måste ju vara bättre för henne att ha betesmask på sig och ha och göra med höet hela dan än att hon kastar i sig både sitt och arabens hö?

Varför ger du kraftfoder alls??
Det är bättre om hon får mer hö istället.

Kanske dags att kolla för cushing??

Då har du fått fel information. Fånghästar ska INTE hållas snålt med mat. MENAS, den näring dom skaha ska dom också ha. ALLTSÅ, räkna på det. Fång får dom ju av hastigt foderbyte. Jag förstår inte varför denna seglivade myt inte dör snart ang lite mat till fånghästar. Dom ska ha den näring/mat dom ska ha helt enkelt.

Kraftfoder kan ju behövas även till fånghästar om grovfodret är dåligt. Inget fel i det. Grejen är att välja rätt kraftfoder.

Fång kommer inte alltid av hastigt foderbyte.Det finns till och med tävlingshästar i full kondition som alltid står på samma foderstat som insjuknar.Min welsh har fått samma hö hela sommaren.Fång är en knepig sjukdom som inte ens vet har svar på alla orsaker.Vissa säger att en fånghäst klarar bete om den inte går ute på natten.För på natten är gräset farligare för dom att äta.Har du en häst som är sjuk i fång så mår den bäst av att hållas i låg vikt eftersom belastningen på hovbenen blir större om dom är överviktiga.

Har hört precis tvärtom. Nattetid mellan (med viss reservation för felminne på klockslag) möjligen 0100 till klockan tio är det säkrast med bete. Detta pga att fruktanhalterna sjunker under den perioden. Fruktan bildas när gräset är stressat enligt nya rönen dvs vid torka eller frost är risken störst. Håller för övrigt med de andra. Hur länge har du använt betesmask. Kan det bero på det att nacken är spänd? Bara spånar, massör som jag är. Betesmask är säkert bra på grönbete (dock ej för min fånghäst som lyckas få av sig den) men jag har aldrig hört att någon använder det till hö.

Sedan håller jag med dig om att fång är en konstig och lömsk sjukdom som faktiskt verkar vara olika för olika hästar ibland.

Visst, det finns olika typer av fång, men dom ska inte blandas i hop. Belastningsfång tex är inte detsamma som utfodringsrelaterad fång.

Många förstår heller inte att ett enkelt höbyte är ett foderbyte. Många tror att hö är alltid hö...villket det inte är. Kommer höet från olika partier så blir det ett foderbyte. Samma om hästen gått på bete och klarat sig hela sommaren men sedan får fång på tex hösten, om sommaren tex varit torr och det på sensommaren/hösten plötsligt börjar regna...då kan gräset komma igen och växa och vara lika näringsrikt som ett vårbete. Detta blir då ett foderbyte.

Det är sant att fongbenägna hästar skall hållas i normal vikt, dock ej i undervikt. Men för den skull ska man INTE dra ned på näringen i underkant heller.

Hästen har ju problem med övervikt och då är kraftfoder onödigt. Behövs tillskott till dåligt hö är det bättre med lusern och olja till en fångbenägen häst än kraftfoder.

Ja det vet jag...men TS verkar inte veta vad foderstaten innehåller. Ibland kan inte allting balanseras upp med Lusern. Dessutom sa jag INTE att den promt skulle ha kraftfoder före lusern. Jag svarade enbart på nån som påstod att fånghästar inte skulle ha kraftfoder.

Bara för hästen har övervikt så ska man väl inte svälta den heller. Då får man väl ta tag i foderstatsbiten samt motionsbiten ganska så rejält. För uppenbarligen har hästägaren felat någonstans på vägen om hästen ALLTID haft problem med övervikt. Då kan jag inte påstå att något egentligen gjorts för att minska vikten.

Jag köpte henne som ett-åring och redan då så var hon rund om magen.Hon är en sån häst som går upp i vikt bara hon ser mat.Efter att hon fick sitt föl för 8 år sedan är det ännu svårare att hålla vikten på henne.Det är svårt som hästägare att ha en lättfödd häst.Vet kollade cushing i våras och tyckte inte hon behövde ta några prover.Är det bättre att ta av betesmasken och låta henne äta upp arabens hö med eller ska jag ha skilda hagar till dom?
Jag tog på betesmasken när hon hade spänd nacke.Pratat med kunnigt folk om fång som säger att det är första stadiet till fång.
Kan även tillägga att hon hade väldigt orolig mage som unghäst med mycket diareer som hon fick behandling för.Hon kanske la sin grund till fång redan då.Tycker ändå jag har kunnat hålla henne symtomfri länge.Hon är 13 och har haft ett fånganfall för 2 år sedan och tyvärr var det första och enda gången som jag har lånat ut henne.Så insjuknandet hände inte ens hos mig.Målet är att kunnat hålla henne så frisk och välmående som möjligt.

Min welsh har haft fång en gång för 2 år sedan.Sen dess har jag klarat att hålla henne "anfallsfri".Hon har vid några tillfällen haft spänd nacke som sedan gått tillbaka.Sen 3 dagar tillbaka så har hennes nacke varit jätte spänd och inte lagt sig.Kan det var att hon håller på att insjukna?Hon går inte på bete.Jag har satt betesmask så hon inte kan få i sig för mycket hö.Hon får minimalt med kraftfoder.Vad ger ni era fånghästar för mat?

Rent hö, lusernpellets och mineral.
Ingenting innehållande socker eller stärkelse. Inte ens minsta äpple.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 306
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 491
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 298
Senast: Djurvän
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka