M

Mickan90

Hejsan!
Jag har en 23 årig russvalack som har fång. Jag behöver veta så mkt som möjligt kring denna sjukdom. Är det farligt att rida/köra honom? Vad kan jag göra för att lindra smärtan utom smärtstillande?
Tack på förhand!

Sv: Fång

Det finns så mycket att skriva att det bara inte går,,
Men, har den ont av fång skall du inte rida/köra.
Hästen behöver verkas på ett speciellt sätt så att lamellranden o basalmembranet avlastas, hästen bör också ha stöd under stråle/sula så att man minimerar risken för en hobensrotation/sänkning.
En tillfällig smärtlindring kan man ge genom att kyla hovarna men har hästen ont skall man ge butta som också är inflamationsdämpande.
Framför allt ring veterinär och ta dit en bra hovis som hjälper hästen i samråd med vet!!!

Sv: Fång

Du måste se till att han får smärtstillande !!!
Det finns ett nytt medel som heter Metacam, som är
lätt att ge.Man behöver endast ge det en gång om dagen.
En hovslagare som är duktig på fång måste du också ha.

Du ska ABSOLUT inte rida eller köra honom när han har ont !!
Det kan ta upp till 6 månader innan du kan göra det !
Ev vill säkert hovslagaren att du ska röntga honom för
att se om det blivit en sänkning av hovbenet.

Hej från Hambo

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: Mrs Chippy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 978
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix