Fång utan orsak på denna årtiden

Sv: Fång utan orsak på denna årtiden

På tal om att begränsa tillgång på grovfoder...
Jag har vitt skilda raser; dartmoor, kbltr och morgan och har nu börjat känna att jag inte kan ha fri tillgång längre. Men när man hör att shettisar får 3 kg hö/dygn och dartmoor 4 kg/dygn så undrar man ju hur dessa hästar mår. En häst är gjord för att tugga minst 16 timmar/dygn, annars mår de inte bra. En häst har ingen gallblåsa, utan den insöndrar galla i tarmen hela tiden - kan leda till magsår om hästen inte får tugga tillräckligt. En häst behöver ett visst antal tuggningar för att producera tillräckligt med saliv och den behöver det för att slita sina tänder normalt, bl a. Hur mår då dessa hästar som får tugga ett par timmar?
Jag undrar om någon har testat hönäten som finns hos Ove & Caisa? Fungerar de så vore det toppen :)

Förresten, jag vet att jag har läst om ett medel som skall vara så bra mot fång (ej receptbelagt), men kommer inte ihåg vad det heter. Jag tror att det är både förebyggande och "medicin". Någon som vet?

Blir lite dumt bara att försöka korrigera ett "fel" med ett annat. Hönät är ju inte naturligt - sätter man det lågt blir det bra för tuggmekaniken men risk att de trasslar in sig. Sätter man det högt blir det en onaturligt ätställning och tuggmekaniken fungerar inte lika bra. Det optimala isf är om hästen är "smart" nog att riva lös tussar ut hönätet och äter från golvet.

Ibland får man välja mellan pest eller kolera.... om man måste få lite mat att räcka länge till en överviktig häst tex kan det vara bättre att använda tex dubbla hönät för att få maten att räcka längre än att hästen ska äta "naturligt" i 30 minuter för att sedan stå alldeles för många timmar utan mat.....

Ibland går det inte att korrigera fel utan att det blir något annat fel sas, fånghästar är väl det klassiska beviset på det på många sätt. Tyvärr.

Jag undrar om någon har testat hönäten som finns hos Ove & Caisa? Fungerar de så vore det toppen :)
Jag har precis köpt hönäten.

Mina hästar får 9 kg hösilage/dygn var. Vi packar hönät och lägger ut morgon och kväll, då vi har märkt att de kan trycka i sig fodret lite för fort även med dessa hönät. Nu blandar vi ut fodret i hönäten med halm och det verkar då som att de räcker i 12 timmar. Det tar längre tid för då att dra ut fodret då det är uppblandat med halm. Det optimala vore ju om man bara kunde fylla och alltid låta det vara påfyllt och har man friska hästar som får bra med motion skulle det säkert fungera. (Har en som haft fångkänning under feb), så då vågar jag inte ge de helt obegränsat i näten heller för i så fall skulle de i dagsläget med det foder vi har, få i sig för mycket.

På tal om att begränsa tillgång på grovfoder...
Jag har vitt skilda raser; dartmoor, kbltr och morgan och har nu börjat känna att jag inte kan ha fri tillgång längre. Men när man hör att shettisar får 3 kg hö/dygn och dartmoor 4 kg/dygn så undrar man ju hur dessa hästar mår. En häst är gjord för att tugga minst 16 timmar/dygn, annars mår de inte bra. En häst har ingen gallblåsa, utan den insöndrar galla i tarmen hela tiden - kan leda till magsår om hästen inte får tugga tillräckligt. En häst behöver ett visst antal tuggningar för att producera tillräckligt med saliv och den behöver det för att slita sina tänder normalt, bl a. Hur mår då dessa hästar som får tugga ett par timmar?

Det är ju den stora kuggfrågan, som är extremt svår att svara på. Och säkerligen väldigt, väldigt individuellt med, alltså hur pass de reagerar på dålig tuggtid.

Här så syns inga 'biverkningar' av det varken på blodprover eller mage. Dvs inget magsår etc. Antagligen för de får mat ofta (men då tyvärr lite), men de går inte med tom mage mer än maximalt 4 h.

Ingen påverkan på tänderna.

Så, av det man kan kolla så tolererar de det väl. Dock, den ena är HUNGRIG jämt, och jag lider fruktansvärt med honom för det, frågan är om han någonsin får känna sig mätt, då det tar X tuggtid för en häst ska uppleva mättnat.

Samtidigt så skulle han må sämre av alla de alternativ som finns som ger t ex 16 h tuggtid/dygn. Tyvärr =/ Så det är verkligen ett pest eller kolera val. Men det minst dåliga jag kan erbjuda är en liten giva (= mycket kort tuggtid) var fjärde timme från morgon till kväll, och en något högre giva nattetid som ger något mer tuggtid men långt ifrån tillräcklig.

Jag har nog tänkt köpa ett par små nät för att ge mina dartisar på natten, hösilage blandat med halm får det bli. Men, jag tänker inte hänga upp dem, utan gör nån låda eller dyl, för jag vill absolut att de skall äta på marknivå. De får halm nu oxå, men i princip allt strå är kvar på morgonen.
Får se hur det går med dem, är nyfiken på att köpa ett till storbal, men pga priset så avvaktar jag ett tag med det ;)
På tal om att äta på träd, så kan jag konstatera att det är inte bara hästar som börjar göra det vid den här tiden på året utan även får. Kanske saven börjar rinna till så smått..?

Det är ju den stora kuggfrågan, som är extremt svår att svara på. Och säkerligen väldigt, väldigt individuellt med, alltså hur pass de reagerar på dålig tuggtid.

Här så syns inga 'biverkningar' av det varken på blodprover eller mage. Dvs inget magsår etc. Antagligen för de får mat ofta (men då tyvärr lite), men de går inte med tom mage mer än maximalt 4 h.

Ingen påverkan på tänderna.

Så, av det man kan kolla så tolererar de det väl. Dock, den ena är HUNGRIG jämt, och jag lider fruktansvärt med honom för det, frågan är om han någonsin får känna sig mätt, då det tar X tuggtid för en häst ska uppleva mättnat.

Samtidigt så skulle han må sämre av alla de alternativ som finns som ger t ex 16 h tuggtid/dygn. Tyvärr =/ Så det är verkligen ett pest eller kolera val. Men det minst dåliga jag kan erbjuda är en liten giva (= mycket kort tuggtid) var fjärde timme från morgon till kväll, och en något högre giva nattetid som ger något mer tuggtid men långt ifrån tillräcklig.

Har du provat med höfröhalm istället för hö? Det kan ju vara något att ge på natten, bara "vanlig" halm och höfröhalm...

Vår vet sa: De dricker för lite, därav fång. Kan ju vara logik i det.

Har också funderat på detta, har märkt att hästarna dricker mindre nu när det är kallt, har f. ö. varit en ovanligt kall vinter i år. En av pållarna har haft återkommande kolik, då han inte dricker tillräckligt om vattnet är kallt. Har börjat med att ge dem ljummet vatten och det märks att han dricker mycket mer/dygn nu. Det bästa är att nu har han klarat sig utan kolikkänningar i ett par veckor!

Dricker för lite -----> förstoppning/kolik ------> obalans i magen -----> fång?

Det hjälper inte, bara vanlig halm är för mkt energi för att han ska få äta så mkt som han vill. Jag har per kilo mindre värde i silaget än halmen, iom att silaget är så blött. Halmen ger ju dock mer TS.

Så med fröhalm vinner jag inget, då kan jag hellre ge bara vanlig halm till natten, det äter han nog mindre av jmf med frö dessutom.

Men det är nästa steg om jag måste dra ner mer, att minska silaget och öka halmen nattetid.

*KL*

Vart finns dom här storbalsnäten???

Ang vatten så får mina numera tempererat vatten. Dvs jag fyller på med hett vatten i tunnan varje dag och det hinner i princip aldrig bli iskallt. *peppar peppar* så har jag inte haft några kolikanfall på flera år, men det törs jag knappt säga med tanke på att jag aldrig hade haft en fånghäst heller förrän denna vinter :crazy:

Har också märkt att mina blir gnagare vid denna tid.... även dom som får fri tillgång på mat. Skumt....

*kl*
Trädätning=roligare än att bara stå och hänga när man inte vill gå i meterhög skarsnö. Tyvärr har det knappast nåt med sav att göra eftersom staket, stolpar och gamla stubbar är precis lika bra att gnaga på. När jag var liten (på medeltiden typ) var det vanligt att man fällde träd till hästarna på senvintern för att de skulle ha nåt att göra....

Hönät: Jag har hönät i olika storlekar som jag köper från en som gör nät till olika bollsporter. ENormt hållbara (mina äldsta är nu inne på fjärde året utan fel) INGEN häst har någonsin trasslat in sig i dem de har 4 cm maskor och man köper bara den längd man vill ha och snörper ihop dem själv med snöre... Jag både knyter fast dem i marknivå (pga en häst som bär omkring påsen annars och dumpar den i vattenbaljan) hänger på vägg och låter ligga lösa beroende på väder etc. Hästarna blir väldigt bra på att äta ur dem men de KAN inte glufsa i sig så det blir mycket mer likt ett snålt bete där man nappar ett strå här och ett strå där. Till skodda hästar skulle jag göra en låda att knyta fast nätet i.

Ska testa paddock paradise stängsling i år till min lilla överätande märr som gärna får fång medans valacken äter typ lika mycket men bara blir rund om magen och pigg och glad.... suck. Det finns de som påstår att munkpeppar kan tänkas hjälpa mot fång, och det reglerar hormonnivåerna på ngt sätt...används faktiskt till humana damer med övergångsbesvär också...

Fast trädätningen är densamma även snöfria år. Däremot håller jag med om att sav nog inte är svaret, iom att stolpar etc stryker med också.

Såhär blev det på en vecka när bävertiden började :crazy:

20100308025beavers.jpg

*KL*

Har också märkt att mina blir gnagare vid denna tid.... även dom som får fri tillgång på mat. Skumt....
Tycker att det är logiskt. När de inte kan beta så gnager de- för att det är gott med bark o för att framtänderna inte ska bli långa som Rabbits.

Har ni någonsin sett hästar gnaga på stolp sålänge det finns bete?

Bra tips om bollsportsnät, det blir nog billigare än att köpa av paret Lind.
Har bara oskodda hästar, så ingen risk att de fastnar i alla fall.
Jag hänger upp/lägger ut granar och även asp till mina hästar - mycket uppskattat! Ett tips är att hugga medan löven sitter kvar, så gör man ofta som fårägare. Måste ha ett bra ställe att lägga dem på bara, man kan ju inte hålla på att flytta dem för då försvinner alla löv.
"Paddock paradise" ???

Har ni någonsin sett hästar gnaga på stolp sålänge det finns bete?

Ja, om det finns gräs den tid på året som beskrivs. Samma sak om de har fri tillgång. Bävrandet börjar (och slutar) samma tid år från år. Det som är så fascinerande.

Har inte spelat roll om det är meterdjup snö eller om det är barmark och gräs, eller om det är hästar som fodras snålt med begränsad mängd foder, eller om de har fri tillgång dygnet runt eller något annat.

Finns inget gnagbart lättåtkomligt drar de sig inte för att lämna maten och pulsa genom djupsnö för att nå något gnagbart.

Det är som de har en inre klocka, som 'säger åt' dem att nu ska de gnaga. Därför jag tror det är ett djupt rotat beteende som de hade nytta av en gång i tiden naturligt, t ex just för att nöta tänder, få mer fiber/vedämne, få i sig något som finns/fanns i träden den tiden på året etc, och som sitter just så djupt rotat att de gör det oavsett om det behövs eller inte så att säga.

Extra fascinerande tycks vara att det är samma tid även i olika delar av landet, dvs där vinter/vår kommit olika långt vid samma tidpunkt.

Möjligt, men mina hästar har alltid fällda aspar i sin hage. Men det klart det är möjligt att behovet ökar markant så dom anser att det inte räcker till.

Ett tips är att hugga medan löven sitter kvar, så gör man ofta som fårägare. Måste ha ett bra ställe att lägga dem på bara, man kan ju inte hålla på att flytta dem för då försvinner alla löv.
"Paddock paradise" ???

Just när det gäller fång så skulle jag undvika löven faktiskt, då det beroende på när man sågade ner trädet kan vara höga fruktannivåer i löven.

Mina har ätit alm (lövfri) vinter. Enda problemet är att hinna servera i tillräckligt snabb takt, de är fascinerande snabba på att barka dem.

Men fri tillgång på foder.:confused:

Menar du att de behöver klippa av höt med framtänderna för att få i sig maten? Det har jag aldrig sett.;)
de tar några strån/ en tuss- utan ngt motstånd.
Det optimala nötandet sker när ivriga hästar letar mikrostrån på senhöst o tidig vår.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka