Fång utan orsak på denna årtiden

Sv: Fång utan orsak på denna årtiden

Kom att tänka på en sak ang det där med månadsbunden variation. I jan/feb VARJE år - helt oavsett om det är en meter snö och svinkallt, eller om det är plusgrader och 'gräs' - så förvandlas till bävrar. Och börjar köka trä. Finns det träd/sly i hagen så äter de det, finns inte det gnags det på det som finns, t ex staketstolpar (eller foderlåren..).

Jag kan nästan ställa klockan efter när bäverätandet av trä ska börja, och när det slutar. Och det har varit precis likadant oavsett snö/inte snö etc - OCH även varit likadant om de haft fri tillgång, eller begränsat.

Jag har fascinerats av det och försökt räkna ut varför många år, men utan att lyckas. Men det måste vara något som väcker det, endera någon brist de plötsligt får, som dock känns långsökt då det varit lika även på fri tillgång då de fått i sig för mycket av 'allt' (mineraler, protein etc). Eller att någonting 'säger åt' hästarna att nu ska man äta trä, något som kanske har/hade ett behov en gång i tiden och sitter kvar även i 'fångenskap'?

Men där är ett beteende helt kopplat till tid på året.

*KL*

Jag har hört en mkt kunnig hästveterinär spekulera kring att fång hos ston kan ha en hormoniell förklaring. Bl a p g a att det inte är ovanligt att ston får fång när ljuset börjar återvända i början av året. Men det verkar ju inte finnas någon forskning på detta ännu...

Jag vet flera ston som fått fång under vintern. Ingen av dem har varit överviktig. F f a en fick dock stora "fettdepåer" t ex framme vid manken, men var i övrigt faktiskt ganska tunn. En gammal hästkarl som såg de där fettdepåerna sa att förr kallade man sådant för "fångnacke".

Det stämmer med det där trädätandet. Jag vet tyvärr inte när det började men jag tror det var i början av januari.
Har träd runt nästan hela vinterhagen c:a 5 ha. Längs bäcken står det al som de älskar att gnaga på, endel andra är de på också. Även ett fallet pilträd som är gammal har de gnagt på. Det senare kan ha varit unghingstarna om det kliat i tänderna.
Men det är som sagt bara i perioder.

Rolle
IpL

Låter verkligen intressant men vad ska man göra åt saken?
Hur förebyggar man att det ska utvecklas till fång?
Just nu går jag ju bara och biter på naglarna och vet inte vad jag ska ta mig till.

Om teorin stämmer, alltså att insulinkänsligheten försämras årstidsbundet, så det man kan göra är ju 'bara' att hålla sockret lågt (analysera grovfodret, dock bör ju det göras redan på hösten, men bättre sent än aldrig), samt att motionera hästen så mycket det går (motion ökar insulinkänsligheten), och att se till den är i normalt hull.

'Bara' inom fnuttar eftersom det inte alltid är så bara, och just att det är verkligen bara i meningen det enda man kan göra.

Man kan påverka insulinkänsligheten med medicinering, men det är lite studier etc än, och är ju inget som man tar till förbyggande så att säga.

Men snälla nån så många teorier du har, och ingen av dem verkar funka för dig heller.

Ang tänder, tala gärna med den som har hand om dins hästs tänder, så kan de nog svara på varför hästen gnager den här årstiden.

Ang tänder, tala gärna med den som har hand om dins hästs tänder, så kan de nog svara på varför hästen gnager den här årstiden.

Nu blev jag nyfiken. Vad menar du med detta?
Jag får intrycket av att du menar att de ska tappa sina tänder frampå vårkanten ungefär som vissa djur fäller sina horn.

KL,

hade inte tänkt skriva något då man bara får på nöten med sådant "tänk" men, nu finns det ju alternativare inom hovvården som säger sej ha en fullt logisk förklaring men trots att hästar bara blir mer och mer sjuka och fler och fler "oförklarliga" fall så vägrar man lyssna till dessa?? Istället är det mystiska orsaker som ingen kan förklara:angel:

Tycker nog inte att det är det minsta konstigt att något tamdjur i människans "vård" får en massa sjukdomar eftersom många av dom hålls väldigt långt ifrån vad naturen avsett(!)

Att ha ett stäppdjur avsett att röra sej 15-30 km om dagen i bur minst över natten strider VERKLIGEN mot dess natur och det är nog aldrig en fråga om ifall dessa hästar får sjukdomar/problem av olika slag och grad, utan NÄR!!

Men som sagt, detta drar man totalt öronen åt sej för. Har man ett djur långt ifrån det naturliga får man vackert ta koncekvenserna av det också. Men det är ju bara vad jag tycker.. Blir bara så förvånad att detta inte pratas mer om:confused:

"kl"
En tanke är, detta hösilage som ligger ute och fryser och tinar under dagarna, vad händer med sockerarterna i detta foder speciellt de blöta varianterna. Torrhö blir ju mer frystorkat vid kyla- förändras inte men hur är det med hösilage?

I ett blött ensilage finns det nog inte så mkt sockerarter.

Jag undrar om det verkligen händer ngt med sockret när det fryser/tinar.
Däremot så tror jag mer att den hygieniska kvaliten kanske försämras om balen är öppen länge.

Tycker nog inte att det är det minsta konstigt att något tamdjur i människans "vård" får en massa sjukdomar eftersom många av dom hålls väldigt långt ifrån vad naturen avsett(!)

Men det förklarar ju inte varför så många hästar får det just nu?

Nej det gör det ju inte! Men att det har något med hur vi hanterar hästarna att göra torde ju vara logiskt! Sen har jag förutom detta tänkt på hur miljön kan påverka, vem vet hur mkt miljöförstöringen sabbar det för djuren? Återigen kanske inte en förklaring till att det tydligen är många fall av fång nu dock...

Har inte sett någon undersökning som säger att det är högre % som får det idag. Förr när det inte var lika många hästar i Sverige så kanske fler hästar arbetade och hade bättre fysik. Det är kanske så att fler ovana skaffar häst och åker till veterinären när det har gått lite längre, när vana hästfolk redan i ett tidigt stadie såg symptomen och åtgärdade med en gång utan att då behöva blanda i veterinär.
Bara en tanke i brist på undersökning.

Rolle
IpL

Rent socker finns i gräs och ett blött hösilage, borde det finnas socker. Vad händer när det fryser?

Kolhydrater i hö, hösilage är pektin och cellulosa

Det var nog en förenkling av verkligheten.
I gräs finns det flera olika sorters kolhydrater.
De som kallas sockerarter fruktos, glukos, sammansatt socker som tex vanligt socker.
De som också ibland kallas socker: fruktaner (oligo- och ploysackarider av fruktos) och lite stärkelse.

De strukturella kolhydraterna dvs fibrerna cellulosa, pektin, hemicellulosa

(och sedan en annan sorts fibrer som är osmältbara : lignin det är ingen kolhydrat)

I ett ensilage har en hel del av sockret fermenterats till syror.

KL,
Att ha ett stäppdjur avsett att röra sej 15-30 km om dagen i bur minst över natten strider VERKLIGEN mot dess natur och det är nog aldrig en fråga om ifall dessa hästar får sjukdomar/problem av olika slag och grad, utan NÄR!!

Fast...

(och nu försvarar jag inte detta, jag bara kommenterar det)..

Där jag jobbade innan stog hästarna inne alla dagar i veckan utom när de gick lektion. Från detta for dom direkt på sommarbete och kom sedan hem på hösten igen- ingen omställningsperiod alls, bara byte av foder rakt av. Om hästarna hade tur fick de gå i hage nån timme ibland.. De åt massor med kraftfoder och inte alls tillräckligt med grovfoder. De rörde sej 2-3 timmar/dag Även ponnyerna behandlades likadant och Inte en enda j-a häst hade fång??? De problem som fanns var strålröta, kotledsinflammationer och enstaka koliker...

Helt ologiskt och mycket svårförklarligt.. Kanske är det så att vi daltar för mycket med hästarna nu??? Eller anstränger oss för mycket för att de ska äta jämt och "rätt"?? Jag vet inte och tycker såna här frågor är superintressanta även om man inte har några bra svar..

/ Lavinia, vars förra häst verkligen borde fått fång med fri tillgång på hösilage, 100 kgs övervikt och medicinerad med cortison och på det en relativt snabb övergång till bete (svår att påverka när man inte har hästen hemma och inget gräs finns i hagen).. Men inte ett uns fång fanns där????

"kl"
En tanke är, detta hösilage som ligger ute och fryser och tinar under dagarna, vad händer med sockerarterna i detta foder speciellt de blöta varianterna. Torrhö blir ju mer frystorkat vid kyla- förändras inte men hur är det med hösilage?
Det har jag oxå frågat mig:confused:

Som nu... när det kan vara 20+ i solen o sen rejäla minusgrader... dag ut o dag in- i veckor. Skulle vara intressant o se hur det är vs balar som ligger i skugga o minusgrader hela tiden.

KL,

hade inte tänkt skriva något då man bara får på nöten med sådant "tänk" men, nu finns det ju alternativare inom hovvården som säger sej ha en fullt logisk förklaring men trots att hästar bara blir mer och mer sjuka och fler och fler "oförklarliga" fall så vägrar man lyssna till dessa?? Istället är det mystiska orsaker som ingen kan förklara:angel:

Fast riktigt så enkelt är det inte heller.
Även hästar på lösdrift i lagom hull och inget kraftfoder får ju fång.

Nej precis så enkelt är det inte!

Hur ser hovarna ut, hur ser lösdriften ut, hur är underlaget, hur mkt rör sej hästarna där egentligen per dygn osv?

Det är långt mkt mer som krävs än att hästarna går på lösdrift! Hovvården i komb med hästhållningen är mkt viktig i sammanhanget. Men som sagt, det verkar inte som folk i allmänhet tror detta?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka