Fång utan orsak på denna årtiden

Sv: Fång utan orsak på denna årtiden

Jag hänger ofta också in aspgrenar i boxarna, mycket uppskattat. Men som sagt, en del gnager en gren ren på en natt.

Men fri tillgång på foder.:confused:

Menar du att de behöver klippa av höt med framtänderna för att få i sig maten? Det har jag aldrig sett.;)
de tar några strån/ en tuss- utan ngt motstånd.

Och resten av inlägget läste du inte antar jag? Att det är exakt likadant om de så har gräs att beta den årstiden.

Sen var det med fri tillgång med i beskrivningen just av att det spelar ingen roll hur förutsättningarna är, dvs om de har bete, om de har fri tillgång, om de inte har ett strå bete och begränsad tillgång osv - de börjar bävra samma tid varje år i alla fall.

Så nej, det hjälper inte ett dugg att de har gräs att 'klippa av med framtänderna', och heller inte om de har mat att tugga på hela dagen - eller något annat.

Jag har satt upp ädelträplankor i var box. Legitima tuggplankor.
Det ger en större nötning än annat trä som kan ätas upp på en natt.
Ädelträt är som sandpapper o den håller ett år.

De äter det inte utan bara tuggar på det.

Jag hänger ofta också in aspgrenar i boxarna, mycket uppskattat. Men som sagt, en del gnager en gren ren på en natt.

Nu vet jag inte hur stora grenar du har etc, är ju alltid svårt bedömma. Men jag har lagt ut ett 'träd' per dag i hagen, där stammen varit cirka 1 dm i diameter längst ner (blir ju smalare högre upp där det börjar förgrena sig), och så kanske 3 - 4 meter lång, plus då de små spretiga grenarna. Och det har de glatt lyckats barka helt på en dag. Man borde sätta dem i produktion på något vis ;)

Shettisen väljer ny alm före silaget till och med, förvånande nog.
Nu är det slut på alm dock, så lär få bli lönn, de lär knappast klaga, det brukar vara godast =)

Det var ju smart. Blir som en mer stationär anordning antar jag. Har du någon bild? Något särskilt träslag som är bättre?

*kl*
Förresten, en sak jag har funderat på när dom gnager på plank o trä överallt är stickorna. Jag blir lite orolig att det ska sätta sig i halsen, mellan tänderna osv.

*KL*

paddock paradize går ut på att man gör gångar av hagmarken ju längre desto bättre. Ökad rörelse och mer jobb för mindre mat är målet.

Bollnäten är dyra men inte så slinkiga som de andra vi pratat om. Finns i all maskstorlekar..

Kom på en sak till: Förr brukade man helt enkelt hålla fångbenägna ston draktiga för att slippa fången. Visserligen går det ju åt mer foder till ett fölsto MEN den största förändringen är nog ändå ...hormonerna.... sen skulle ju det kunna förklara en ökning av fångbenägenheten över tid också om det är ärftligt...*suck*

Också tänkt på det med stickor, men tror risken är minimal. Det borde visa sig om de får en sticka (tuggar konstigt/kliar munnen/öm/etc), och hitills så har det iaf under alla år och alla hästar inte visat sig minsta sådant. Men jag tycker inte heller omd et när de äter på te x foderlådan (som dock frusit fast och inte går att ta ut, suck)

Mitt sto (min första och förhoppningsvis enda fånghäst) fick ju fång nu i vinter och hon är dräktig för första gången.... Kommer inte betäcka henne igen just därför. :(

En NATT :confused:? Om jag lägger in ett mindre träd i hagen till min haflinger så har hon barkat av det helt på max ett par timmar...:crazy: Det är INTE lätt att tillfredsställa ett "matmonster" ;)!

Ingen som har provat medlet mot fång som är baserat på sangokorall ? Man är ju nyfiken om det fungerar... Nu har jag ingen fånghäst, men kan man ge det i förbyggande som de påstår så vore det ju värt pengarna :-)

Det värsta är att det är så många som försöker tjäna en hacka på oroliga hästägare, titta bara på allt skit de säljer mot exem tex. Och eftersom de "riktiga" medicinarna inte lyckas ta fram botemedel så köper vi vad tok som helst i våra försök att rädda våra hästar undan obehag. EN riktigt snuskig branch kan man tycka.

Sök efter sangokorall häst på den stora sökmotorn, det är nog lättast att läsa själv ;-)
Håller med om att det finns hur många medel som helst som anses vara det bästa för våra hästar, och dyra är de...

Sangokorall + fång ger en träff, den här tråden.
Sangokorall i övrigt ger svaret att det är en havskorall hämtad från bottensediment i hav och innehåller kalcium i form av kalciumjoner.

Jag tror lika mycket på sangokorall som på himalaysasalt - dvs inte mycket. Inget fel på varken kalcium eller salt, men finns ingen anledning släpa det över halva jordklotet.

Kalcium däremot kan ha en dokumenterat positiv effekt för fånghästar, det behövs dock ingen dyr sangokorallkalk för det. Dessutom måste man tänka på att balansen mellan Ca och de andra mineralerna (ffa P och Mg) måste vara i balans, så om man ger sån där korall måste man justera foderstaten i övrigt. I stora delar av sverige är kalkhalten i grovfodret hög med (dock inte hela sverige)

Generellt är det knappast skadligt ge korallkalken, men jag ser ingen som helst vits faktiskt, då finns det mycket roligare man kan göra för pengarna =)

Mitt sto (min första och förhoppningsvis enda fånghäst) fick ju fång nu i vinter och hon är dräktig för första gången.... Kommer inte betäcka henne igen just därför. :(

Det behöver inte betyda att den alltid kommer att få fång vid dräktighet. Har haft en hel del bekanta som drabbats och genom dom fått höra vad bl.a. veterinärer och gamla hästkunniga förmedlat och bl.a. så kan vissa hästar få fång under dräktighet någon gång men inte alltid.

Är ditt sto ett bra sådant tror jag du törs prova igen.

Nej förvisso inte. Men om fången, som jag tror, är IR utlöst och hon har blivit IR pga dräktigheten -vilket jag nu lärt mig kan hända- så känns det inte värt att ta risken. Vill inte stå med en häst jag måste ta bort i slutet av dräktigheten pga att den blir för tung ex vis.

Tror inte detta sto är fångbenäget i vanliga fall sas, utan att hon just fått IR pga dräkrigheten och därav fång. Men jag vet ju inte, vill bara inte ta risken. Dessutom kan det ju finnas en viss risk för ärftlighet i dessa fall.

Jag förstår dig helt. Önskar att man forskat lite mer om just detta om IR under dräktighet. Vi människor får ju göra en test i början av graviditeten...kanske nåt man kan göra på hästar? Just för att kunna sätta in rätt kost o.s.v. i tid så man förhindrar att det bryter ut. Samma när det gäller ärftligheten.

Håller tummarna för att det går bra för dig.

Haken med provtagning är att det är otroligt trubbigt tyvärr. Dels ger 'enkelt fasteblodprov' en del 'falska negativa' svar, dvs en häst kan vara IR men ha provvärden inom det normala vid även flera enstaka provtagningar.

Sen kan den ju bli IR 'när som helst', dvs om man kollar månad X i dräktighet kan det vara u.a., men inte månad Y.

Och så det bökigaste av allt, det finns en massa felkällor. Stress är en, blir/är hästen stressad inför provtagningen (blodprovet) kan man få falska positiva, då stress höjer insulinvärdet.

Dessutom måste man fasta dem inför varje prov, vilket i sig kan stressa matglada, hungriga individer.

Så ett enstaka positivt eller negativt provsvar säger i sig inte ett något. Däremot så är det värdefullt som del i bedömningen sammantaget med 'allt annat'.

Men det vore underbart om det fanns, både för dräkriga och odräktiga, ett enkelt, lätt prov som gav säkra svar, då kunde man både fånga upp riskindivider och hindra dem (förhoppningsvis) att utveckla IR, och även kunna kontrollera hur en IR-häst 'mår' på t ex bete på ett annat vis.

Tack! :)

Just nu är man ju nojjig igen när snön börjar smälta bort och gammalt gräs kommer upp :crazy:

Jag försöker hålla mig kall och göra det jag kan, magkänslan tror jag är viktig särskilt när man inte kan få exakta svar och lösningar från expertisen. Men min vet var iaf JÄTTE nöjd med helhetsintrycket av Clara när hon var ute i förra veckan och det är ju positivt. Nu gäller det "bara" att förhindra något nytt anfall och vänta ut fölungen, sedan kan man ju HOPPAS att ev IR "släpper".... så dom kan få gå på vanligt bete med dom andra!

Ingen aning hur ev dräktighetsutlöst IR påverkad av digivning etc.

Men, det är ytterst sällsynt med fång på digivande ston. Min egen teori där är att iom mjölkproduktionen är det rejäl fart på metabolismen. Ston som 'ger allt' till fölingarna kan ju vara rätt smala själv, med en smällfet fölunge vid sidan, för de 'ger' allt till mjölken. Spelar ingen roll om man stoppar i mer mat, det resulterar bara i en tjockare fölunge, inget 'fastnar' på stoet. Om man däremot matar fölungen så den är mer mätt och diar mindre, så lägger stoet på sig när mjölkproduktionsbehovet minskar.

Så mest troligt kommer det gå finfint =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka