Fång utan orsak på denna årtiden

Sv: Fång utan orsak på denna årtiden

Har man ett djur långt ifrån det naturliga får man vackert ta koncekvenserna av det också. Men det är ju bara vad jag tycker.. Blir bara så förvånad att detta inte pratas mer om

Nu får du nog hejda dej och tänka lite:cool: Hästar har inte i så hög grad förr gått på lösdrift som nu, trots det ökar fången För var det typ russen på Lojsta hed, knappt mer som gick på lösdrift......(och russ var den ras som då fick fång f ö ;)) Hästar var ofta mycket mer installade överlag förr, men man såg sällan fång så då är det nog tvärtom i så fall, mot vad du tror.

Men jag tror folk hade mera "vett" när det gällde att fodra helt enkelt, och man gav inte hästar mat att äta hejdlöst dvs inte fri tillgång:cool: Hästarna var inte övergödda och felfodrade som jag tror många är idag. Särskilt dom som har stora hösilagebalar som bara körs ut i hagarna att kalasa på stillastående om dom har lust:crazy: Dessutom som fryser om och om igen varje natt så här års....

Senast ändrad av en moderator:

Men då bortser du ju helt i från att dagens hästar får MKT mer utevistelse än vad hästar brukade få för 30 år sen. Och på den tiden var fång en ovanlig sjukdom på allt annat än shettisar!

Många av dom som får fång nu är ju dessutom hästar som går ute på lösdrift... Så det tror jag inte alls har med saken att göra.

Här diskuterar vi ju heller inte varför hästar får fång, utan varför hästar får fång på en viss tid av året, dvs just nu, runt februari, och där inga kända faktorer kan förklara orsaken.

Nej precis så enkelt är det inte!

Hur ser hovarna ut, hur ser lösdriften ut, hur är underlaget, hur mkt rör sej hästarna där egentligen per dygn osv?

Det är långt mkt mer som krävs än att hästarna går på lösdrift! Hovvården i komb med hästhållningen är mkt viktig i sammanhanget. Men som sagt, det verkar inte som folk i allmänhet tror detta?

Jag vet bara att även hästar som jag inte förväntat mig skulle få fång har fått det, även efter "deras" filosofi.

Ove Lind tyckte att min häst borde vara besvärsfri med den hagen(röreslemängden, underlag, foder och hovvård) och det var min häst helt klart inte.
Då hade han inte fång, men han var inte besvärsfri och senare fick han fång.

Men snälla nån så många teorier du har, och ingen av dem verkar funka för dig heller.

Ang tänder, tala gärna med den som har hand om dins hästs tänder, så kan de nog svara på varför hästen gnager den här årstiden.

Du får gärna utveckla, då det inte finns någon naturlig förklaring tandmässigt varför en vuxen häst med god tandstatus skulle ha ett högre behov av att gnaga den här årstiden?

Sen ang funka för mig, jag har lyckats hålla kraken i bättre hull än tidigare, och jag har lyckats hålla honom frångfri. Trots att han har någon form av kajko på metabolismen, dvs förutsättningarna är svårare den här vintern än tidigare. Det är för mig tydligt tecken att det är på rätt spår. Även om dte inte är 'i mål' då, iom att han inte är smal och depåfri.

Att ha ett stäppdjur avsett att röra sej 15-30 km om dagen i bur minst över natten strider VERKLIGEN mot dess natur och det är nog aldrig en fråga om ifall dessa hästar får sjukdomar/problem av olika slag och grad, utan NÄR!!

Men som sagt, detta drar man totalt öronen åt sej för. Har man ett djur långt ifrån det naturliga får man vackert ta koncekvenserna av det också. Men det är ju bara vad jag tycker.. Blir bara så förvånad att detta inte pratas mer om:confused:

Fast även hästar på lösdrift får ju tyvärr fång/blir feta etc. Och det är svårt ens med active stable/paddock paradise/etc att 'få till' det där helt naturliga. Även vildhästar kan ju iofs tyvärr få fång men i mindre grad än tamhästar. Och absolut att fång ofta är en välfärdssjukdom. Men, jag ser inte hur man kan uppnå fullt naturligt och samtidigt ha hästen som nöjesdjur/nyttodjur. Det går att nå olika långt mot målet, men i mål kommer man ju aldrig. Och även lösdriftshästar blir ju tyvärr tjocka (där är väl dock många ggr fri tillgång boven), och/eller blir tjocka.

Min E gick på lösdrift innan, stor lösdrift. Och var tjock och fick fång. Nu går han ute 12 h/dag, inte fått något återfall (peppar peppar), och går stadigt ner i vikt. Så, ibland är det inte så enkelt som stall = neg, lösdrift = positivt. Utan man måste kolla på alla parametrar.

Och om jag kunde erbjuda stor lösdrift, men fortsätta begränsa fodret som jag gör osv, så skulle det mest troligt vara ÄNNU bättre såklart.

*kl*

Jag har letat och letat men hittar inga uppgifter på att fler hästar får fång idag än förr. Då ska man kanske först klargöra när förr var, 30, 50 eller 100 år sedan? Om man med förr menar före andra världskriget så arbetade hästarna generellt mer än de gör idag vilket jag anser har påverkan på fångbenägenheten.
Och vad innebär lösdrift? Kan vara på sin plats att definiera det då jag tror att det finns lika många svar som antalet man frågar. Jag tror dock att det ska vara en särdeles dåligt utformad lösdrift för att det ska vara sämre än boxvistelse:cool: Jag tror också att en väl utformad och välskött lösdrift är bättre än en välskött stall/box

Rolle
IpL

Vad gäller lösdrift, så det som jag ser som nackdelen, om vi pratar bantningssammanhang alltså, är problemet att utfodra strikt individuellt. Jag har ju (har för mig du coh jag diskuterat det innan?) en ponny där det är omöjligt att ha fri tillgång, oavsett grovfoder. Så låga värden som skulle behövas går inte att producera.

Större delen av dygnet går det bra ändå, bara fodrar som jag gör nu, små portioner var fjärde h. (vilket inte är optimalt men det fungerar) Men inför natten blir det problem.

Nu serverar jag 2 kg var 4:e h. Uträknat utefter ättakt osv så att stora ponnyn äter 1.2 kg och shettisen 0.8 kg. Storponnyn äter ju mkt snabbare.

Inför natten, inne då, får stora ponnyn 3 kg silage + 2 - 3 kg halm (beroende på temperatur osv), medan shettisen får 2 kg silage och halm. Shettisen har alltid halm kvar på morgonen, mycket halm kvar. Men han har något att pilla i hela natten, även om han inte är så förtjust i halm.
Stora ponnyn han har soprent, och det en god stund innan morgonen. Att fodra de där två ihop även nattetid skulle innebära att stor ponnyn åt upp allt silage på en timme, inkl större delen av shettisens silage, och sen käkade upp all halm. Resultatet blir en tjock stor ponny, och en shettis utan mat måååånga h.

Så där blir helt enkelt icke lösdrift bättre ur fodringshänseende. Alternativet skulle vara att ha separata lösdrifter på nätterna, att de gick i varsin hage med varsin ligghall möjligen.

Lösdrift för mig är för övrigt en rejält tilltagen ligghall som hästarna trivs med och använder, samt en stor, varierad hage. En ligghall med en gegghage utanför är inte en lösdrift för mig, då är själva hagen för liten.

Jag har inget alls emot lösdrift generellt heller, och har haft olika hästkonstellationer på lösdrift förr. Men det gäller att ha hästar som passar på och gillar lösdrift (ganska lätt, det gör 99.9% av hästarna), men också att dels ha en väl sammansatt grupp med ungefär samma behov, eller iaf stråfodret baserat på den med lägst behov, men också individer som kan dela mat i 'fri' tillgång, även om fri kan vara fri över tid men inte mängd (dvs i någon form begränsat intag, genom slowfeeder t ex).

Dt handlar inte så mkt om lösdriften i sig, utan om den fria tillgången på mat.

Unghästar, avelsdjur samt verkligt hårt arbetande hästar kan det vara fint för.

Har tyvärr sett lösdrifter med unghingstar1-3 år som blev utfodrade med mindre skottkärror med silage. De så för bedrövliga o apatiska ut i djup lera o magra med mammutpäls. Så fortfarande finns det motsatser.

Om folk orkade fodra... eller skaffade automatiska grindppnare samt en väl sammansatt flock fungerar det fortfarande fint.

Folk som dessutom tränar dem att sitta fast o passas vid liten kraftfodergiva verkar vara sällsynta idag. OM jag skaffade en liten igen o OM jag fann en sdn skött lösdrift skulle jag inte tveka. Tyvärr är det utbudet ej särskilt stort

LIte spinoff, men här så de lösdrifter jag vet som tar emot inackorderingar, de utfodrar kraftfoder individuellt, och de binds då upp vid varsin krubba. Får stå kvar tills sista häst ätit upp, och i samband med att de står uppbundna där visiteras de, ett par - tre gånger per vecka lyfts hovarna med.

Lösdrift betyder inte per automatik fri tillgång till foder. Till att börja med så betyder överviktiga hästar för lite arbete i förhållande till foder.

Under grovfodersäsongen kan man förutom aktivlösdrift begränsa grovfodret genom att sätta ut en bal som man kan stänga tillträdet till vissa tider på dygnet.
När det gäller bete så förutom att se till att det är rätt betestryck, försöka använda naturbete eller om inte det finns att tillgå ge lite i taget. När jag släpper på efterbete fram på hösten på vallarna så stängslar jag av en bit i taget och öppnar några meter kanske var 2-3:e dag.

Sedan är det många fler faktorer som ska vägas in, arealen de går på, hur ser hagarna ut, platta och tråkiga eller kuperat och skog, finns det sly att tugga på m.m.

Lösdrift är för hästarnas välbefinnande där människans bekvämlighet och arbetsinsats kommer i andra hand ;)

Rolle (vars pållar inte arbetar tillräckligt på grund av hur klimatet är för tillfället:eek: )
IpL

Helt riktigt, vi tar ut samtliga hästar varje dag för att ge fodertillskott, borsta, kratsa/verka hovar rider/longerar/promenerar m.m.
Vi har 7 egna och ibland även inackorderingarnas när det begärs.
Men det är inget som har med lösdrift att göra, bara vad man bör/ska göra varje dag för att ha bra koll på pållarna.

Rolle
IpL

Lösdrift betyder inte per automatik fri tillgång till foder. Till att börja med så betyder överviktiga hästar för lite arbete i förhållande till foder.

Under grovfodersäsongen kan man förutom aktivlösdrift begränsa grovfodret genom att sätta ut en bal som man kan stänga tillträdet till vissa tider på dygnet.
När det gäller bete så förutom att se till att det är rätt betestryck, försöka använda naturbete eller om inte det finns att tillgå ge lite i taget. När jag släpper på efterbete fram på hösten på vallarna så stängslar jag av en bit i taget och öppnar några meter kanske var 2-3:e dag.

Sedan är det många fler faktorer som ska vägas in, arealen de går på, hur ser hagarna ut, platta och tråkiga eller kuperat och skog, finns det sly att tugga på m.m.

Lösdrift är för hästarnas välbefinnande där människans bekvämlighet och arbetsinsats kommer i andra hand ;)

Rolle (vars pållar inte arbetar tillräckligt på grund av hur klimatet är för tillfället:eek: )
IpL

Smart- det kursiverade:bow:

Fast du låter ju som en extraordinär hästhållare:bow:

Tack men jag hoppas att det inte är så. Det är mycket att tänka på när man börjar med nya system. Jag har nog en del kvar att lära....

Lösdrift är något som kommer mer och mer och precis som med alla nya hästägare utan/lite kunskap/erfarenhet så måste man söka kunskapen. Men då det inte finns så mycket sammanställt om lösdrift än så länge,även om det finns en del, blir det en del misstag i början.
Då är ju faktiskt Buke bra informationskälla om man sovrar bland inläggen, om man tål tonen som råder ibland :angel:

Rolle
IpL

Men det är svårt att hitta bra lösdrifter! Har man sedan en häst med speciella behov blir det jättesvårt!

Jag har nu kapitulerat och flyttat in hästen på box, efter att ha stått i tre olika lösdrifter och tittat på många. Så fort jag har möjlighet att ha hästarna hemma kommer han att åka ut på lösdrift igen.

Men det svåraste för mig är grovfodret, även med bra(dvs. så låga som möjligt) värden kan han inte äta så mycket. När han dessutom äter snabbt och är hög i rang blir det svårt. Att ha en bal dit dom har tillträde enbart ibland skulle bli svårt. Han äter minst 5kg i timmen, då kan ha tillgång till balen två timmar per dygn.
Han är dessutom hosthäst så han måste äta hösilage och kan inte äta halm, om man inte blöter den.

Även när han rör sig mycket i hagen(berg/skogshage) och motioneras så är det svårt att få det att fungera då dom andra hästarna behövde så pass mycket mera mat och min då äter alldeles för mycket.

Stämmer faktiskt på mina kusar oxå när man tänker efter!
Börjar alltid gnaga på träden i Januari och håller på ett tag framåt.
Nu i år har de gått i en hage med lite träd men de som finns har fått lida samt staketstolparna.:grin:
Måste vara något som utlöser detta....men vad! De får samma mat hela vintern samt sina mineraler, varför börjar detta beteende just i Januari??

"kl"
En tanke är, detta hösilage som ligger ute och fryser och tinar under dagarna, vad händer med sockerarterna i detta foder speciellt de blöta varianterna. Torrhö blir ju mer frystorkat vid kyla- förändras inte men hur är det med hösilage?

tycker det låter logiskt

Många saker blir sötare efter frysning, om inte annat så rubbar ju detta tarmfloran med det frusna

Senast ändrad:

Vår vet sa: De dricker för lite, därav fång. Kan ju vara logik i det.

Jo insulinkänslighet som varierar genom året är såklart en tanke. Men hästarna var inte tjocka, en del var tom lite för smala. Kan en häst vara IR även om den är smal?

Hmm, nu vet jag ju inte vad som var fakta bakom och vad som är en veterinärs gissning, men jag vet iaf en häst som fått fång (troligtvis pga dålig hygien på hösilaget, annars borde det vara någon form av förgiftning på annat håll - inte insulinrelaterat iaf) den blev väldigt öm i hovarna och började magra av rejält (från att ha varit normal mot spinkig - svårfödd, men inte extremt) så vet gissade på lindrig fång som isf redan hade börjat bli bra när denne undersökte hästen. Stackarn fick stödfodras på betet och såg ändå ut som ett benrangel, tog mellan 6-9 månader innan den blev i bra hull igen.

(är det någon som har en troligare diagnos än fång får ni gärna säga till! ;) hovslagaren var lite skeptisk i efterhand...)

Vår vet sa: De dricker för lite, därav fång. Kan ju vara logik i det.

Har märkt av lite småkänningar av dålig mage på ett par i stallet bara senaste dagarna, i kombination med att de verkar törstigare. Att det skulle kunna orsaka fång också låter för mig inte helt osannolikt, om de inte har tillgång till vatten hela tiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka