Fång som lett till för långa hovar...

mirage

Trådstartare
Hästen jag ska berätta om är inte min utan några "bekantas".

En nordsvensk brukshäst som alltid fått kohö och gått på bete hela somrarna. Motioneras knappt öht utan går mest och skrotar. Ca 20 år gammal. I höstas eller möjligen förra våren (kommer inte riktigt ihåg) fick han helt plötsligt fång trots att det inte har skett några förändringar i de redan dåliga rutinerna. DV var ute och kollade men gjorde inte så mycket, tror att hästen behandlades med något.

För två veckor sedan var jag där och hälsade på och pussade givetvis på hästen men jag höll på att kräkas när jag såg hovarna! :eek: Framhovarna var så långa att de hade böjt sig och växer framåt (bilder kommer senare), såg helt hemskt ut. Jag började då fundera på om de skitit i att verka hästen för att de inte bryr sig men fick reda på att de tom haft en hovis ute (brukar verka hästen själva) som inte kunde ta så mycket pga (antar jag) hovbensrotation. Då tyckte hovis att hoven skulle växa ut. Det kan väl ändå inte stämma? Ni som är hovslagare, vad gör ni åt en hovbensrotation? Hästen är inte röntgad.

Jag tycker att det ser helt sjukt ut och måste göra ruskigt ont på hästen. :crazy: Pratade med en veterinärassistent om det hela och hon tyckte absolut att jag skulle anmäla men tvekar då det är släktingar det rör sig om som andra i min familj är mer närbesläktade med än jag.

Har hovis gjort rätt? Ska verkligen en eventuell rotation och fånghovar behandlas så? Varför isf?

/Linda
 
Sv: Fång som lett till för långa hovar...

ANMÄL!!!!

Har aldrig någonsin hört talats om att en fånghov ska växa ut utan att verkas för att bli bra.
 
Sv: Fång som lett till för långa hovar...

du kanske gör dig osams med ägarna men du gör det enda rätta för hästen genom att anmäla! Man kan anmäla anonymt om det känns bättre för dig... Stå på dig, för hästens skull!!
 
Sv: Fång som lett till för långa hovar...

Är det inte bättre att försöka prata med dina släktingar, Dra ut fångfakta på ett papper som dom får läsa, så kanske dom inser att det måste behandlas.. Om dom sedan struntar i det, så kan du isf anmäla dom :cool:
 
Sv: Fång som lett till för långa hovar...

Fånghovar ska verkas kort för att underlätta överrullningen. Det är vad jag lärt mig, iaf. Iof sig så har jag ingen egen, personlig, erfarenhet av fång. Bara sett det på andra hästar.

Jag tänker dock att formen på hästens hovar kan ha en naturlig förklaring. Formen på hovarna ändras i och med hovbensrotationen. De ser "insjunkna" ut, som näbbar. Lite spetsiga. Så just att de växer framåt, som du beskriver, kan bero på hovbensrotation.

Men utan att ha sett hästens hovar är det omöjligt att bedöma om dina släktingar och hovisen felbehandlat hovarna, dvs hästen. Om det nu är så att hovarna, genom okunskap låter det som, misskötts så skulle jag råda till att du pratar med släktingarna. Ge dina synpunkter och förslag på hur de bättre kan sköta hästen. För mellan raderna så kan jag läsa ut att de faktiskt bryr sig om hästen. Prova att ta upp det med dom innan du anmäler, onödigt att skapa osämja om det inte behövs.

Norrland
 
Sv: Fång som lett till för långa hovar...

En fånghov skall, som alla redan påpekat, inte se ut som en banan.
Dock är det så att en fånghov växer fruktansvärt skevt. Mycket i trakten och lite i tån, oftast. Därför behövs kortare intervaller än vanligt.
Jag skulle prata med släktingarna innan jag anmälde.

Det kan mycket väl vara så att de inte vet hur de skall tackla problemet. Dessutom kan det t.o.m. vara så att hovarna är på god väg att växa "rätt" och att det därför ser galet ut. Fast då brukar det se mer ut som en anknäbb än en banan... :crazy:
 
Sv: Fång som lett till för långa hovar...

Det var ingen kul läsning det här. Att hovis skulle ha sagt så betvivlar jag starkt, förutsatt att han är utbildad. Det krävs ett ganska vant öga för att kunna se hur roterat benet är. Men det går utan större problem.
I det kroniska stadiet bör du ta ner trakterna succesivt och korta tån ganska radikalt.
Att anmäla är alltid mycket svårare än man tror.
Prata med vederbörande och säg att det strider mot gällande djurskyddslagar och att det måste åtgärdas snarast! Innan du anmäler.
 
Sv: Fång som lett till för långa hovar...

Sen kan det ha varit så att hovslagaren inte kunnat tackla problemet utan att ha röntgenbilder att stödja sig på.
PL
 
Sv: Fång som lett till för långa hovar...

Har du något vett i skallen så anmäler du. Kanske får du problem med familjen men hästen får iaf en korrekt behandling.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 079
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp