mirage
Trådstartare
Hästen jag ska berätta om är inte min utan några "bekantas".
En nordsvensk brukshäst som alltid fått kohö och gått på bete hela somrarna. Motioneras knappt öht utan går mest och skrotar. Ca 20 år gammal. I höstas eller möjligen förra våren (kommer inte riktigt ihåg) fick han helt plötsligt fång trots att det inte har skett några förändringar i de redan dåliga rutinerna. DV var ute och kollade men gjorde inte så mycket, tror att hästen behandlades med något.
För två veckor sedan var jag där och hälsade på och pussade givetvis på hästen men jag höll på att kräkas när jag såg hovarna!
Framhovarna var så långa att de hade böjt sig och växer framåt (bilder kommer senare), såg helt hemskt ut. Jag började då fundera på om de skitit i att verka hästen för att de inte bryr sig men fick reda på att de tom haft en hovis ute (brukar verka hästen själva) som inte kunde ta så mycket pga (antar jag) hovbensrotation. Då tyckte hovis att hoven skulle växa ut. Det kan väl ändå inte stämma? Ni som är hovslagare, vad gör ni åt en hovbensrotation? Hästen är inte röntgad.
Jag tycker att det ser helt sjukt ut och måste göra ruskigt ont på hästen.
Pratade med en veterinärassistent om det hela och hon tyckte absolut att jag skulle anmäla men tvekar då det är släktingar det rör sig om som andra i min familj är mer närbesläktade med än jag.
Har hovis gjort rätt? Ska verkligen en eventuell rotation och fånghovar behandlas så? Varför isf?
/Linda
En nordsvensk brukshäst som alltid fått kohö och gått på bete hela somrarna. Motioneras knappt öht utan går mest och skrotar. Ca 20 år gammal. I höstas eller möjligen förra våren (kommer inte riktigt ihåg) fick han helt plötsligt fång trots att det inte har skett några förändringar i de redan dåliga rutinerna. DV var ute och kollade men gjorde inte så mycket, tror att hästen behandlades med något.
För två veckor sedan var jag där och hälsade på och pussade givetvis på hästen men jag höll på att kräkas när jag såg hovarna!
Jag tycker att det ser helt sjukt ut och måste göra ruskigt ont på hästen.
Har hovis gjort rätt? Ska verkligen en eventuell rotation och fånghovar behandlas så? Varför isf?
/Linda