Fång ponny, utan fång grimma!?

L

lenoreberglund

Jag är som sagt medryttare på ett 16årigt C-ponny sto. Hennes ägare har berättat för mig att hon är i risk för fång, hon har aldrig haft det, men hon kan få det. Hon är lite överviktig? I alla fall ganska tjock, men hon har ingen fång grimma, och jag tror att de ska ha henne ute på grönbete i sommar. Kommer hon inte få fång då? Orolig medryttare tacksam över svar.

Älskar denna häst, ville henne inget ont!

Sv: Fång ponny, utan fång grimma!?

Nej det är inte säkert att hon får fång, hon har ju klarat 15 år förut...

Tänk på att inte ge henne godis i tid och otid och rid henne regelbundet. Beta in henne försiktigt innan hon släpps på bete, det tar 21 dagar innan en hästmage har ställt om sig :)

Sv: Fång ponny, utan fång grimma!?

Det finns alltid en viss risk för fång men givetvis är risken större på en överviktig häst. Om nu ägaren har sagt så till dej så varför gör de inget åt övervikten? Hästen behöver ju uppenbarligen banta och då får man som hästägare ta sitt ansvar och göra det. Att sätta på hästen en betesreducerare är ju en av de saker man kan göra för att förebygga men det absolut viktigaste är att få ner hästen i normalhull.
En häst som redan är överviktig skulle inte jag släppa på dygnet runt bete utan det skulle vara bete några timmar per dygn och i grushage med hö och/eller halm övrig tid.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 251
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 892
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 930
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10