Fång på kor?

Sv: Fång på kor?

Det är förstås sant, men de brukar dels släppas tidigare och dels inte få så kraftig mat inne heller. Omställningen blir mindre.
Faktum är att jag inte kan säga att jag varit med om någon ko med fång där det kar härledas till betessläppet. Då är nog kalvning vanligare orsak.

Och angående köttdjur så brukar väl de vanligtvis släppas lite tidigare? Vi brukar i alla fall inte ha dom inne tills gräset blivit högt utan de får gå och beta småstrån och fylla ut med ensilage. (Som ratas ganska snabbt.)

Jag har aldrig varit med om fång på en ko, och inte heller i samband med kalvning.
Däremot har jag sett några som fått kalvförlamning.

Och angående köttdjur så brukar väl de vanligtvis släppas lite tidigare? Vi brukar i alla fall inte ha dom inne tills gräset blivit högt utan de får gå och beta småstrån och fylla ut med ensilage. (Som ratas ganska snabbt.)

Här åker köttdjur och mjölkdjur ut i princip samtidigt. Det är lite kul att se, över en helg så från 'inga kor' till 'kor överallt'. Stora betessläppshelgen typ =) Ytterst få stödfodras synligt iaf (vet ju inte vad mjölkkossorna gör/får när de tas in oc mjölkas t ex), och de släpps när gräset är nog högt för att föda dem ordentligt. Dvs inte när det bara är lite.

De tycks gå ute dygnet om även mjölkisarna, jag jobbar ju skift så jag åker alla möjliga och en del omöjliga tider på dygnet, och förutom för mjölkning (antar jag kallt) när de går in en stund, så går de ute och betar även mitt i natten även mjölkkossorna.

Dock passerar jag inga riktigt stora gårdar, med typ 200 djur, utan lite mindre.

Nu vet jag dock inte om det påverkar att det är lerjord här, så den är rätt dålig tramptålihet på.

Det finns ju även en ärftlig faktor i klövsjukdommar. Sverige var ju först med att föra in ett avelsvärde för klövhälsa för mjölkkor. Länkar till den röda rasens rekommenderade tjurar;
http://www.vikinggenetics.se/sv/pdfmaker/pdf/parning1totalmeritr.pdf

De tjurar som inte har ett avelsvärde för klövhälsa är antingen för unga eller kommer ifrån Danmar eller Finland där man precis har börjat med att registrera klövhälsan.
I avelsvädet för klövhälsa igår ju dock mer än fång.

Kossornas låter mer likt belastningsfång hos häst än 'foderfång'? Eller fattade jag fel då?

Tja, jag vet inte riktigt. Men i de fall där hårt underlag och dåligt skötta klövar borde det ju vara så. Googla på fång + Bergsten eller Manske, det bör finnas mycket att läsa!

Kl.

Kor drabbas i större utsträckning av belastningsfång än foderfång de gånger de får något. En ko bearbetar ju sitt foderintag på ett helt annat vis än en häst så trots att de kan få foderfång är det inte lika vanligt rent procentuellt som hos hästar.

Vi har lösdrift sedan 20 år och innan det uppbundet, korna har alltid gått ute dygnet runt sommartid, så även nu när vi har övergått från mjölkgrop till robot. Vi har aldrig haft någon i besättningen som drabbats av fång. Det grovfoder som ges till mjölkkor är i samma klass i stort som betet, så det är ju i princip ingen skillnad. Och trots bete så får de ju både grov och kraftfoder för att hålla produktionen. Så det vardagliga intaget är ju egentligen långt högre näringsmässigt.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: Lucifer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 411
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka