Fång och veterinärer!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mellvina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 3 234
Sv: Fång och veterinärer!

så där ja, nu fick hon första dosen butta för en stund sedan. Så nu blir hon snart bättre :). Har aldrig haft en häst med fång tidigare, nått speciellt man skall tänka på?

Hon blir inte bra så snabbt, men butta gör att hon slipper ha så ont.

Prata med din veterinär, ha en dialog hela tiden under hästens konvalescenstid. Det finns så mycket att tänka på vad gäller fånghästar och deras rehabilitering.

Jag hade heller aldrig haft en fånghäst förrän i maj i år. Hon fick ett mycket lindrigt fånganfall, men jag har ändå hanterat hennes sjukdom efter konstens alla regler. Hela tiden har jag kunnat diskutera med min veterinär angående betesbegränsare, foderförändringar, ridning och annat.

Immer

Ursprungligen postat av Mellvina
hö kan minska effekten av buttan.

Gör det? Har jag aldrig hört talas om...

Inte jag heller, men det är känt (står t.o.m i bipacksedeln) att man inte bör ge Butta tillsammans med grovfoder pga risk att det absorberas och följer med fodret ut i grovtarmen.

Men det gäller ju isf både hö och halm...

tack för alla era viktiga svar! :)

i den bipacksedeln jag har står det faktiskt inte grovfoder utan hö.
men eg. vad skall man utfodra hästen med om man inte skulle kunna ge den halm heller?

Immer absolut, du har rätt hon blir inte bra så snabbt med huvudsaken just nu är att hon slipper ha ont, det var det jag syftade på. Men tack för att du ville hjälpa mig :)

Jag tror grejen är den att man ska inte ge medicinen samtidigt som man ger grovfoder. Ge medicinen mellan givorna. Man kan ju inte fordra att hästen inte ska få någon mat.

ja, det låter mer rimligt.

förresten, när ni ger butta, hur brukar ni då gå till väga?

Butta kan vara ett elände att få i hästen. Smakar pest (har själv testat). Rekommenderar att du blandar med vatten och använder spruta.

bra idé:idea:

hur mycket vatten tycker du är lagom att använda? eller är det efter sunt för nuft bara?

Vi hade ett rent helsike med att få i stoet Butta.
Men jag fick ett bra tips: Ta en gammal ketchupflaska i plast, en sån med lång hals, och ta av den lilla "korken" (den som gör att det blir en fin stråle) som sitter längst upp. Blanda sedan Butta med lite vatten, skaka om i flaskan och spruta in i hästens mun.
Men vi fick ändå vara två, det krävdes att den ena höll upp huvudet på hästen.

Immer

Inte för mycket. Ju mindre vatten desto kortare tid att få det i henne. Ju mer vatten desto mer spill. Givetvis dock så pass mycket att det går att spruta utan problem. Immers tips kan säkert också vara bra.

ja det verkar vara en bra idé... skall prova!

iaf så har hästen inte lika ont längre, syns när hon går. Så det är ju positivt. :)

inte för mycket vatten,
ja det är ju viktigt att det inte blir något spill, iaf inte mycket.

Personligen tycker jag att så lite vatten som möjligt är bäst, då går det snabbare att bara trycka in hela dosen i munnen. När jag blandade såg jag gärna att blandningen var lite grann som en rinnig pasta, om du förstår vad jag menar?

Jag skar av toppen på en gammal avmaskningsspruta o hällde i buttan i den o blandade i några droppar vatten så det blev en klibbig konsistens o sen gav jag det som en avmaskning typ.

det där var ju en ännu bättre idé... synd att jag inte har några tomma avmaskningssprutor bara ..:(

jo, nått sånt liknande är det jag försöker få i hästen nu

Ta en vanlig spruta (utan kanyl då givetvis) och dra ur givaren (el vad man ska kalla den del man skjuter på i sprutan med??)och håll för ett finger för hålet Där kanylen ska sitta. och fyll på vatten och butta och ner med givaren igen och in i munnen! Så gjorde jag när jag skulle ge min finadyn funka kanon. (om du nu fattar min något röriga beskrivning :crazy:)
Lycka till!

Jag skar av toppen på en gammal avmaskningsspruta o hällde i buttan i den o blandade i några droppar vatten så det blev en klibbig konsistens o sen gav jag det som en avmaskning typ.
man kan även (om man känner någon som jobbaer som det) fråga en sjuksköterska/undersköterska om de inte kan köpa/ få några på jobbet.. så har i alla fall vi gjort..till en vänn..

Själv körde jag in till Djursjukhuset där jag fick köpa två sprutor :cool:

Immer

Ett tips är att blanda med filmjölk istället för med vatten. Det tycker jag funkade bra.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 820
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 011
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka