Fång och veterinärer!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mellvina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 3 234
M

Mellvina

En liten snabb fråga så här på kvällskvisten bara.

Gameltanten har fått fång, hon är varm i hovarna fram och står mest och vilar i hagen. Samt går väldigt långsamt. Hovis som var här idag bekräftade mina misstankar.

Nu till frågan: om jag vet att hästen har fång, måste vet. ändå komma ut och fastställa diagnosen för att hästen skall få medicin, eller går det bra att ta det via telefon och vet. ringer in ett recept till Apoteket?

Sv: Fång och veterinärer!

Vet måste se hästen för att skriva ut, sa min vet i allafall. Så jag skulle ringa medsamma.

Även om hästen har fått kortisonmedicin av vet. som vet att detta ökar risken för att hästen skal få fång. Samt att hästen för flera årsedan har haft fång tidigare?

i vilket fall som helst ska jag ringa på deras telefontid i morgon.

Veterinären vill nog gärna se hästen. Hur som helst så ta in den på box o mjukt underlag

Ring så snart du kan imorron, ikväll är ju ingen idé för du får inte ut nån medicin idag ändå

problemt är att hästen inte kan vara inne, hon har problem med luftvägarna och är ordinerad av vet. att vara ute. Därför får hon även kortisontabletter, som nu tyvärr har medfört att hon fått fång.

natruligt vindskydd finns i den hagen som hon står i nu, som är någorlunda mjuk. Dock enligt hovis så är hon bara lite fång, inte heller har hon den typiska fångställningen och inte heller ligger hon ner. Så hon får väl helt enkelt uthärda natten tills vet. kan komma i morgon.

Åke: tyvärr finns här ingen sand

tack. Hoppas att vet. kan komma tidigt i morgon bara.

Fast om ts häst fått fång av sin cortisonbehandling gör det nog varken till eller från att ta bort den från gräs. Fångmekanismen är en helt annan här än vid betes/foderutlöst fång. HH

Du kan inte strö ut spån eller torv i hagen då? En pyttehage ska häste ha.

nu har jag pratat med vet. Som inte behövde komma hit utan skrev ut Butta ändå. Ska hämta ut det när de öppnar på Apoteket om en timme. Jag pratade med samma vet. som var här och skrev ut kortisontabletterna så han tyckte inte att han behövde titta på henne. Skönt, nu skall hon strax bli bättre. :)

så där ja, nu fick hon första dosen butta för en stund sedan. Så nu blir hon snart bättre :). Har aldrig haft en häst med fång tidigare, nått speciellt man skall tänka på?

Fång är så pass viktigt att sköta rätt så jag tycker att du ska fråga din veterinär hur du ska gå tillväga. Där får du rätt svar.

Fång är så pass viktigt att sköta rätt så jag tycker att du ska fråga din veterinär hur du ska gå tillväga. Där får du rätt svar.

han sa inget större när jag pratade med honom förut, utan bara att jag skulle höra av mig efter helgen för att tala om hur hästen mår.

För övrigt är detta en 26 årig shettis tant som går ute och har det gott i hagarna. Inte nu då, hon har en liten "utebox" på ca 2.5 x 2.5 m, och tuggar i sig lite halm då hö kan minska effekten av buttan.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 820
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 011
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka