Fång hos vildhästar - intressant ny artikel

bettysmatte

Trådstartare
Hittade en ny artikel på the Horse om vildhästar och fång. Den bygger på forskning av Hampson i Australien.

Något av det mest intressanta, tycker jag, är:

"Hampson also discovered a high incidence of laminitis in four study areas around Australia. Of the euthanized horses he radiographed:

67% of 15 rocky terrain horses were laminitic;
40% of 15 sandy desert horses were laminitic;
93% of 15 prime grazing terrain horses were laminitic;
40% of 56 Kaimanawa region (New Zealand) horses were laminitic.

In the sandy desert and prime grazing areas where lush forage is prevalent after floods and fires, Hampson was not surprised to discover more laminitis cases that likely were pasture-induced. In the rocky area, where horses had more stable diets and traveled long distances, the high laminitis rates were unexpected but were likely due to the horses' concussive environment, increased sole loading, and hard lifestyle from birth."

Att fång är en välfärdssjukdom bland tamhästar är väl rätt väl accepterat, men den höga andelen fång bland vildhästar överraskade i alla fall mig!

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=19220

Sv: Fång hos vildhästar - intressant ny artikel

Läste också den artikeln och tyckte den var intressant men skulle vilja läsa hela arbetet.
Tyvärr är ju underlaget alldeles för litet för att det ska vara relevant (av vad jag förstod av artikeln). Allt under 100 individer är i princip för lite för att det ska gå att göra statistik baserat på det dvs 14 of 15 prime grazing terrain INDIVIDUALS were laminitic. Säger inget om hästar generellt eftersom det är för få som undersökts. Står heller inget om hästarnas släktskap med varandra så det kan lika gärna vara genetiskt osv.

Finns bestämt en tidigare tråd i ämnet här under hästvård, så söker du så kan de finna mer info om det.

Absolut att underlaget är för litet, håller med, men man får väl se det som en pilotstudie kanske.

Det är ju superintressant att hovarna ändrade sig efter att hästarna flyttades till annan terräng, och också intressant att vildhästarhovar inte är så vackra och perfekta som man kanske annars gärna vill tro...

Att vildhästar skulle vara vackra och perfekta måste vara att man lever på nån romantisk bild från Svarta Hingsten.

Har oxå hört talas om den.

Intressant att det har råd som- verka ej för mkt. Hallå alla barfotasjälvraspare:grin:

om man tittar på bergshoven så påminner den mkt om mustangrollen.
Stora hästar måste ha lite hov att stå på. annars är det som för oss med för trångt klippta naglar- stor risk för nageltrång o fång för hästen.

Det finns tidigare studier gjorda på Bahamas som visar just hur hovformen ändras vid ändrade terrängförhållanden, likaså fångfrekvensen etc.

Men intressant att man, även om det är mindre populationer, visar samma sak i Australien.

Det finns tidigare studier gjorda på Bahamas som visar just hur hovformen ändras vid ändrade terrängförhållanden, likaså fångfrekvensen etc.

Men intressant att man, även om det är mindre populationer, visar samma sak i Australien.
Ja o o Camarguen har en blötare mjukare miljö o kan då inte bryta av tårna lika mkt samt att de är lättfödda. Inte för att de är direkt vilda, men lever ett flockliv utan så mkt mänsklig inblandning.

Det är ju superintressant att hovarna ändrade sig efter att hästarna flyttades till annan terräng,

Jag tror att det har nämts flertalet ggr i trådar där hästägare haft problem med sina hästars hovar att rådet har varit att det brister i närmiljön...

Superintressant är det att dagens hästägare börjar förstå hur flexibel hornkappseln är och att många hovrelaterade problem som delges enbart beror på närmiljön.

t.o.m älgar får fång....

det är rätt länge sen en sån studie kom ut, jag tror det är minst 2 år sen.

självklart har inte vildhästar perfekta underbara hovar? vad hade du sett framför dig? :(

Forskningen har pågått ett tag, ja. Däremot är artikeln i The Horse ny. JAG hade inte alls föreställt mig att vildhästar har perfekta hovar. Däremot vill man ju från många håll påskina att så är fallet.

Forskningen har pågått ett tag, ja. Däremot är artikeln i The Horse ny. JAG hade inte alls föreställt mig att vildhästar har perfekta hovar. Däremot vill man ju från många håll påskina att så är fallet.

Ånej det är långt ifrån alla hästar som har perfekta hovar i det vilda, där förekommer både näbbskor, fång, understuckna trakter, hovsprickor etc.
Jag hittar inte den artikeln just nu, men det finns en väldigt bra sida av en ideell organisation som åker ut och hjälper vilda mustanger med hovarna där det fanns mycket målande foton tagna på olika problem som de hjälper hästen med.

Nej. Forsknings rapporten har varit redeovisad på flertalet håll för minst 2 år sen.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Ja, jag har läst om Hampsons forskning förut. Just den här artikeln i The Horse är daterad "December 01 2011". Enligt artikeln presenterades forskningsresultat vid "6th International Equine Conference on Laminitis and Diseases of the Foot, held Oct. 28-31 in West Palm Beach, Fla". Det finns även en artikel från 2009 (January 06 2009, Article # 13395) på The Horse. Och googlar du på t.ex. Hampson och brumby så hittar du ytterligare källor.

Men vad har den här artikeln att göra med att delar av resultatet har redovisats förut? Det här är ju typiskt av forskare och forskning. Delar av informationen man samlar in presenteras i olika medier och med olika vinkling. Jag var väl medveten, när jag startade tråden, att jag läst om Hampsons forskning på något håll förut. Men det gör väl inte den nya artikeln mindre intressant och relevant:confused:?

Ånej det är långt ifrån alla hästar som har perfekta hovar i det vilda, där förekommer både näbbskor, fång, understuckna trakter, hovsprickor etc.
Jag hittar inte den artikeln just nu, men det finns en väldigt bra sida av en ideell organisation som åker ut och hjälper vilda mustanger med hovarna där det fanns mycket målande foton tagna på olika problem som de hjälper hästen med.

Du får gärna länka eller name-droppa om du kommer på det. Skulle vara intressant att kika på :)

jag vill inte komma ngn som helst stans annat än att poängtera att din tråd som du uttrycker som om det är nyheter, inte är det alls. Jag har inte ens ngn fånghäst och är väl förtrogen med dessa studier sen flera år. Det var det jag ville påpeka för studierna eller upptäckterna och teorierna är på intet sätt nya. Känns relevant att påpeka då fång folket ibland förefaller dras med inför varje nyrön och suga åt sig varje ny påfunnen artikel som om det vore dagens allsanning och lösningen på allt. När i själva verket det redan är känd fakta och därmed inget nyfunnet rön alls i ekvationen. Att du finner det intressant är ju en sak, men att det inte på ngt sätt är nyrön, är en annan och inte ö.h.t relaterat, eller hur?

vore jag som du skulle jag vara betydligt mer intresserad av att följa utkomsten av det pågående projektet forskningsmässigt på s-holm, som väl senast jag hörde, ska vara klart 2012? det är högst mer relevant i fråga om just svenska hästars problematik, då det är forskat på just svenska hästar under svenska hästars förhållanden så att säga.

Senast ändrad:

kl och till ts

Jag tycker att artikeln är intressant. Det är klart att man som fånghästägare är intresserad av artiklar som belyser problematiken kring denna otäcka sjukdom. Det är kanske så att man måste vara i den situationen för att vara riktigt intresserad - vad vet jag.

Jag har inte läst alla artiklar som finns om fång och för mig är innehållet i denna nytt. Även om jag aldrig har trott på att vildhästar är förskonade från "allt" och att de har det så mkt bättre så är den helt klart intressant.

Jag kan inte riktigt förstå varför man känner sig tvungen att posta ett inlägg med "Detta visste jag sedan innan....". Jag tycker kanske (med risk att få hela den "etablerade buke maffian" mot mig att det är ganska tramsigt. Vad medför ett sådant resonemang?

Vad är det som finns i denna artikel som kommer att finnas i en svensk rapport om ngt år och därmed göra denna ointressant :confused:

inte vet jag

och visst var så god hoppa gärna på mig jag har tröttnat på tramsiga diskussioner ----- för länge sedan

varför praktiserar du din vana av att skriva knapplån när du avser att spy galla över en specifik användare? vänd dig till mig istället så ska jag gärna svara. som jag redan skrivit ang. bettysmattes inlägg så har jag motiverat kommentaren varför man kontrar när någon postar en tråd och framställer innehållet eller upptäckterna runt en studie som ny, när de inte är det över huvud taget. Det torde ha en rätt rejäl relevans för den som verkligen är intresserad av ämnet, vilket jag som sagt skrev - av anledningen att man då inte sväljer allt och tar det som stora revolutionernade nyrön.

trådens huvud rubrik är : Intressant NY artikel.
varför skulle det vara konstigt att poängtera att det inte är nytt?

känner du inte till det väldigt uppmärksammade svenska forsknings projektet och har lyckats missa det, så kan du googla. Det jag skrev, väldigt tydligt, är att är ni intresserade av fång som relevant för era hästar, torde det vara betydligt mer relevant än forskning på vildhästar i australien.

Senast ändrad:

Vilken hjälte du är ;)!

Jo, mackan ARTIKELN är ny, precis som jag skrev i mitt första inlägg. Men läser man vidare i denna artikel så förstår man ju också där att delar av resultatet har presenterats förut på andra sätt. Men det kanske finns de som har missat det, och tycker att denna artikel är trevlig läsning.

Det är faktiskt väldigt intressant för mig, även om det inte har direkt med mina egna hästar att göra, att vildhästar också kan få fång. Och inte bara det, att de kanske får det i så stor utsträckning. Det har många gånger påståtts både här och på andra ställen att vi har "förstört" våra tamhästar, och att ett bevis för detta skulle vara att vildhästar inte får fång. De äter mindre näringsrik kost, och rör sig även mer (för att leta upp sin mat). Så har tongångarna gått.

Sedan tycker jag även att det är superintressant att se vildhästhovar, och hur gräsliga de kan se ut. Har haft många diskussioner med barfotaanhägare som har menat att vildhästar har SÅ fina hovar.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
848
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 669
Senast: spaderÄss
·
Hästvård Brian Hampson, forskare vid Queens landuniversitet i Australien, har presenterat sin doktorsavhandling. En över fyra år lång studie av...
Svar
12
· Visningar
3 964
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 981
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka