Fång hos fodervärden

E

Esperanza_1980

Fodervärden till min ponny ringde precis och sa att han fått fång :( Det var meningen att han skulle komma hem om ett par veckor, trots att fodervärdstiden inte går ut förrän i slutet av sommaren. Har lite funderingar kring detta som jag hoppas ni kan hjälpa mig med :idea:

Först och främst; Hur följer man upp sjukdomen, dvs om hästen bör röntgas eller nåt innan den kommer till mig så att jag vet att hästen är frisk. Fodervärden påstod att hon själv ser om hästen svarar på behandlingen. Ingen ytteligare koll görs alltså. Stämmer det?

Brukar risken för återfall vara stor? Antar att detta påverkar värdet på hästen, påverkar det försäkringen något?

Enligt vårt fodervärdsavtal så står det så här "för skada eller sjukdom på hästen som uppkommit under fodervärdstiden ansvarar fodervärden enligt gällande lag" Innebär det att fodervärden får stå för eventuellt tillkommande kostnader p g a sjukdomen även om jag tar hem ponnyn?

Sen undrar jag en sak till; Veterinären hade sagt att det inte spelar nån roll att hästen är överviktig och i dålig kondition. Såvitt jag vet spelar dessa två faktorer stor roll vid benägenheten att få fång. Fast jag har ingen erfarenhet av fång så ni får hjälpa mig med fakta ;)

Vore jättetacksam för svar, tips och råd om vad jag ska tänka på om jag ev tar hem hästen.

Sv: Fång hos fodervärden

En fånghäst blir mog egentligen aldrig frisk. Man kan röntga den för att se hur pass stora förändringar som har skett med hovbenet. Men det kan man inte göra meddetsamma. Det tar ett tag innan det syns på röntgen, tror jag i alla fall. Det är inte bra att transportera dem när de är akut sjuka. Sedan kan man röntga dem senare för att se om hovbenet har gått tillbaka igen. Om det har gjort det kan man kanske konstatera att den är frisk igen.Men det tar lång tid och en för häst som har haft fång en gång är alltid risken större att den får det igen. Det går inte att behandla. det finns inte ngn medicin som gör den frisk. Man ger smärtstillande som tar bort symptomen. Jag undrar om det påverkar försäkringen. Mitt bolag har inte sagt ngt om min fånghäst i alla fall. Man kan nog säga att det påverkar värdet på hästen. Jag hade aldrig köpt en fånghäst. Men jag hade nog inte sålt ngn heller. Övervikt är en klart bidragande orsak till fång även om inte alla feta hästar får fång. Dålig kondition vet jag inte riktigt hur eller om det påverkar hästen. Men hästar som rör sig mkt får antagligen inte fång lika ofta som en som inte gör det.

Däremot undrar jag om man kan ställa en fodervärd ansvarig för att hästen får fång. Det vill jag inte uttala mig om alls. Det är ju jättesvårt att visa varför en häst får fång eftersom det egentligen inte finns ngn som vet och som säkert kan säga vad som orsakar ett fånganfall. Det är ju inte lite pengar, tid och arbete som behövs för att få en fånghäst bra igen.

Om det var min häst hade jag tagit hem den igen. Det är väl ändå alltid hästägaren som har ansvaret för hästen. Om man har lånat ut sin häst och den fått fång pga fodervärdens ev felaktiga omvårdnad så bör man som hästägare ha märkt dessa brister när man besökt hästen. Men jag hade inte velat att ngn annan skulle ta hand om min sjuka fånghäst.

Om du vill har tips på vad man ska tänka på så finns den nålade tråden.

Vad tråkigt, fång är inget att leka med:(

Vet inte om det är så iallaf fall av fång, men min mammas hästs fall så följs det upp av vet. Hästen måste med några veckors mellanrum åka in till Ultuna för kontroll samt skos med speciella skor. Så jag kan tänka mig att uppföljning av sjukdomen starkt är att rekomendera!

Tydligen så var röntgen helt onödigt i denna hästs fall, men smärtstillande i början samt strikt diet, boxvila på mycket mjukt underlag i flera veckor och absolut inga foderbyten.
Tror inte man röntgar under ev pågående förändringar i hoven, kanske man gör det när hästen tillfrisknat för att se hur omfattande skadan blivit?

Är inte helt säker, men tror inte att själva övervikten är den största anledningen, utan värdet i fodret. Övervikten är väl snarare en "bieffekt" av för kraftigt foder/bete. Min mammas häst fick fång pga för kraftigt hösilage. Har för mig att övervikten även kan visa på typ insulinresistens vilket kan vara en faktor för fång-känslighet.
Rätta mig om jag har fel, är inte expert på detta område precis:o

Hur det är med din hästs risk för återfall är ju svårt att säga, men det är SUPERVIKTIGT att hålla koll på hästen och följa vets instruktioner för att slippa ett andra återfall. Ett andra återfall ökar tydligen risken för ytterligare återfall betydligt.

Fång sänker ofta värdet på hästen, tror inte det påverkar försäkringen något sålänge ni inte t-märker. Sen kanske det är olika beroende på vad för slags försäkring man har.

Vem som ska betala kostnaderna för behandling efter att ni tagit hem hästen vet jag inte, men mitt sunda förnuft säger mig att det tyvärr är ni själva som får göra det. Förhoppningsvis har ni en försäkring som täcker en del av det!

Mitt tips är att prata med vet. samt ta reda på så mycket du bara kan om fång för att på bästa sätt kunna ta hand om ponnyn och slippa återfall!

Lycka till och hoppas allt går bra!:)

Senast ändrad:

Tack för era svar :)

Ja, det är verkligen jättetråkigt detta. Det är verkligen en toppengo häst. Har försökt läsa lite och vad jag förstår så blir hästen aldrig frisk :cry:

Har tyvärr varken tid eller energi till att vårda en fånghäst. Orkar inte dra alla detaljer till varför han lämnades ut på foder, men bl a p g a sjukdom, mkt arbete, skilsmässa m.m. Dessutom har jag nu en månadsgammal bebis hemma.

Hästen är egentligen dotterns och tanken var att han skulle komma hem nu och vara invand på betet så att det inte blir lika mycket pyssel runt omkring. Hon skulle då kunna rida lite i sommar och så.

Lite hemsk fråga kanske, men får man ut på försäkringen om man avlivar hästen p g a fång?

Är det alltså inte så att hästen ska återlämnas från fodervärden till ägaren i det skick den lämnades?

Lite hemsk fråga kanske, men får man ut på försäkringen om man avlivar hästen p g a fång?

Då får du väl få den utdömd av en veterinär först. Jag förstår om du inte känner att du har tid och ork att sköta en fånghäst, för det tar ENORMT mycket tid och planering. Det är därför jag aldrig skulle råda någon att köpa en häst som redan haft fång. Risken för återfall är ofta stor, och det är verkligen inte en sjukdom man ens önskar sin värsta fiende...:(

Jag rekommenderar att du läser i fångtråden!

Angående att hästen ska lämnas tillbaks i samma skick som den lämnades, så är det ju omöjligt. Du kan ju inte radera ut fånganfallet...

Okej. Men döms hästen endast ut p g a fång efter att man genomgått flera behandlingar, röntgen m.m. eller hur fungerar det? Hästen i fråga var inte speciellt dyr så att lägga ut en massa pengar för att sen ev få den utdömd känns ju meningslöst.

Låste lite i fångtråden (fast den är ju så lång :D:angel: ) Trist med dina hästar förresten. Hur mår dom nu?

Nä, jag förstår ju att hästen inte kan lämnas i samma skick som innan :D Jag tänkte mer om det åligger fodervärden att följa upp sjukdomen nu för att se hur illa det är. Jag har inte för avsikt att ta hem en fånghäst. Men måste ändå fundera över hur vi ska lösa detta på bästa sätt. Tror inte att varken fodervärden eller jag vill lägga ner vad som krävs för att få hästen bra. (Om det nu över huvudtaget går)

det är inte riktigt sant att hästen aldrig blir frisk. finns en del hästar som haft fång och efter rehab fortsättas tävlas framgångsrikt!

frågan man måste ställa är VARFÖR hästen fått fång. har den tex cushings ed så är det ju faktorer på insidan av hästen som skapar fånget. en häst som överätit sig på kraftfoder, gräs eller har fått fång pga överbelastning har mkt större chans att bli helt återställd.

jag fick i eftertid reda på att min häst hade haft ett fånganfall långt innan jag fick honom, dvs ca 20 år sen. jag visste inte om det och tog inga särskilda förhandsregler, han gick på bete på sommaren, fick kraftfoder (en hel del tom!) etc och trots det blev han inte sjuk. tog 13 år innan han fick fång igen, och då var det pga att han ätit ek, alltså orsakat av förgiftning. han blev snabbt bra och efter det gick det igen många år innan han fick det igen, och då rörde det sig förmodligen om cushings.

så det var många många fångfria år. man ska inte bli helt paranoid heller, när hoven har växt ut så är den god som ny, sen är det en annan sak som hästen är predisponerad att få fång.
att äta en grovfoderbaserad diet mår alla hästar bra av, och inga hästmagar mår bra av hastiga foderbyten. så himla mkt extra jobb är det då inte, endast i den akuta fasen.

fång är inte en dödsdom!!!

Enligt vet har hästen troligtvis fått fång p g a för sockerrikt bete. Hon hade även sagt för proteinrikt bete. Såvitt jag vet beror inte fång på för mycket protein.

På sätt och vis kan jag känna att ansvaret delvis ligger på fodervärden. Generellt sett är russ känsligare och bör vänjas in på betet med stor försiktighet. Han hade redan släppts "helt" på bete. Även om jag inte har erfarenhet av fång så har jag varit extra noga med detta när det gäller småponnyer som russ och shettis samt även att hela tiden känna efter eventuell värme och puls i hovarna. Hästen är ju dessutom bra överviktig och motioneras ingenting. Sen vet jag att fång kan komma ändå även om man är försiktig, men här känns det som att det finns faktorer som bidragit till fånganfallet.

Det är inte så svårt att få den utdömd pga fång och ej heller få det godkänt av bolaget så man får sina pengar.

Jag höll på i dryga tio veckor med mitt högdräktiga sto utan att hon blev nämnvärt bättre, så hon fick sluta sina dagar, fick godkänt av bolaget i efterhand.

Om du känner att du inte har tid eller pengar, så skulle jag ta hem, kolla av hur dålig den är och är den fortfarande dålig när det gått ett par veckor, ta bort.

Hästen lider inte av det.

Men vill du prova och se hur bra den blir så skulle jag röntga innan den kommer hem och rådgöra med vet.

Men om den akuta fasen håller på i sisådär tio veckor så är det en evighet, vill jag lova.

Jag skulle i det fallet vilja påstå att fodervärden inte varit nog aktsamma.. Speciellt inte med en lättfödd ponnyras som det här handlar om. Att risken finns vet man ju om och man bara släpper ut en häst som redan är överviktig så tycker jag att det inte tyder på att de skött allt som de ska.. Kolla upp vem som måste stå för vad tycker jag..

Har tyvärr ingen möjlighet att ta hem en häst som måste pysslas om på det sättet just nu. Han kommer att stå kvar hos fodervärden åtminstone ett par veckor till, sen skulle vi höras av om hur vi skulle göra. Enligt henne så skulle ingen ytterligare koll göras på hästen om han svarar på behandlingen, men som du skriver så är ju en röntgen att föredra innan man får hem honom. Han kan ju lika gärna ha en rotation utan att det märks (Eller?) Fodervärden verkade dock inte så pigg på ytterligare koll och uppföljning av hästen utan menade på att allt är okej bara man sköter utfodringen i framtiden och vill att jag tar hem honom om ett par veckor om han VERKAR bra i benet. Det har ju jag svårt att avgöra :confused:

Precis så känner jag. Samtidigt tycker jag lite synd om fodervärden. Jag skulle tycka att det var jättejobbigt om jag lånat nåns häst och den fått fång p g a min okunskap. Tyvärr är det nog just okunskap som gjort att det blivit så här. Men det hjälper ju inte mig. Hästen är sjuk och hon har i avtalet åtagit sig att ge hästen professionell vård och skötsel..

det är inte riktigt sant att hästen aldrig blir frisk. finns en del hästar som haft fång och efter rehab fortsättas tävlas framgångsrikt!

fång är inte en dödsdom!!!

Jag menade inte riktigt så som du tolkar det men jag uttryckte mig nog oklart. Jag menade bara risken för återfall alltid finns där och att det inte är säkert att hovbenet kommer till riktigt rätt läge igen.

Jag hoppas naturligtvis verkligen att en fånghäst blir bra igen och menar inte att det är en dödsdom!

Jag skulle gissa att hon har träffat en veterinär som är som en vi har häromkring, rekomendationen från den veterinären är butta/metacam/finadyn i tio dagar och sedan sätta igång hästen som efter vilken hälta som helst.
Mjukt underlag är inget som denna veterinär ens talar om.

Behöver jag säga att den veterinären har en del lidande på sitt samvete:crazy: när hästägaren tror på dennes ord och inte gör någon uppföljning.

Givetvis ska fodervärden stå för all vård.
Det är oaktsamt i mina ögon att släppa ett russ på bete helt innan blomningen är över.

Jag tycker inte att det är för mycket begärt att kräva röntgen innan du tar hem hästen.
Även vad man tror är ett lindrigt fånganfall kan ge rotation och det är inget som syns utanpå.
En rotation syns inte utanpå förren hovbenet går igenom och då är det riktigt illa, dvs. en dödsdom.

Jag skulle gissa att hon har träffat en veterinär som är som en vi har häromkring, rekomendationen från den veterinären är butta/metacam/finadyn i tio dagar och sedan sätta igång hästen som efter vilken hälta som helst.
Mjukt underlag är inget som denna veterinär ens talar om.

Behöver jag säga att den veterinären har en del lidande på sitt samvete:crazy: när hästägaren tror på dennes ord och inte gör någon uppföljning.

Givetvis ska fodervärden stå för all vård.
Det är oaktsamt i mina ögon att släppa ett russ på bete helt innan blomningen är över.

Jag tycker inte att det är för mycket begärt att kräva röntgen innan du tar hem hästen.
Även vad man tror är ett lindrigt fånganfall kan ge rotation och det är inget som syns utanpå.
En rotation syns inte utanpå förren hovbenet går igenom och då är det riktigt illa, dvs. en dödsdom.

Kanske är samma vet eller åtminstone en som ger samma rekommendationer. Mkt dåligt. En fånghäst ska väl vila ett bra tag?

Inser att jag verkligen inte bara kan ta hem hästen utan att få en röntgen gjord. Varför gör man inte alltid det? Kan man få en häst utdömd för fång utan att ha röntgat?

Fy vad tråkigt det här känns. Så synd på en sån mysig häst. Dessutom är det inte så kul att behöva dra igång en "process" om det här med fodervärden. Har trots allt uppfattat henne som en bra fodervärd och vi har haft god kontakt. Hoppas hon inser vad som måste göras och att det får vara på hennes bekostnad så att vi kan lösa allt så smidigt som möjligt.

Som andra tidigare har skrivit, det är nog inte så svårt att döma ut fånghäst. Har all förståelse för dig om du gör det i din situation.

Har du eget stall?
Isåfall blir det ju lättare att hantera fångponnyn om du skulle bestämma dig för att ta hem och försöka få den frisk.
Har du möjlighet att stycka av hage utan gräs för framtida utevistelse så gör det ju också saken lite lättare.
Även om du har tillgång till att köpa analyserat "magert" hö/hösilage.
Men räkna med lååång konvalecens.

Har en gammeltant här hemma som fick fång för en tid sen, men hon återhämtade sig fint och har inga problem med detta nu.

Vad jag vill få fram är att om man har eget stall mm. samt tid så behöver det inte vara något oöverkomligt projekt. Men en chansning är det ju, man vet ju inte alltid i ett så tidigt stadie hur pass illa det är.

Lycka till vad du än bestämmer dig för att göra!

Oj.. Inga återbesök.. Vi har en fånghäst i stallet som är så gott som friskförklarad nu! Dock krävdes kraftig viktnedgång, specielbeslag på hovarna och kontroller med JÄMNA mellanrum. Hon är såpass bra att hon snart kan ridas. Äter bara hö och är pigg och glad. I början stod hon på box och var helt borta av allt smärtstillande men nu har det vänt!

Så ja, det kommer krävas omvårdnad och klinikbesök.. Ägaren till den här hästen måste dessutom köra henne till hovslagaren också, krävs ngn form av specialkompetens från hovslagarens sida.

Som andra tidigare har skrivit, det är nog inte så svårt att döma ut fånghäst. Har all förståelse för dig om du gör det i din situation.

Lycka till vad du än bestämmer dig för att göra!

Tack snälla :)

Har inget eget stall tyvärr, så det blir inte lätt.

Oj.. Inga återbesök.. Vi har en fånghäst i stallet som är så gott som friskförklarad nu! Dock krävdes kraftig viktnedgång, specielbeslag på hovarna och kontroller med JÄMNA mellanrum. Hon är såpass bra att hon snart kan ridas. Äter bara hö och är pigg och glad. I början stod hon på box och var helt borta av allt smärtstillande men nu har det vänt!

Så ja, det kommer krävas omvårdnad och klinikbesök.. Ägaren till den här hästen måste dessutom köra henne till hovslagaren också, krävs ngn form av specialkompetens från hovslagarens sida.

Nä, det var vad fodervärden påstod att vet sagt. Tyckte också att det lät väldigt konstigt.

Ska erkänna att jag innan detta inte förstod hur allvarligt hästarna blev drabbade av fång. Däremot så visste jag vad man ska tänka på för att undvika det.

All den tid, tålamod och pengar som detta kan komma att resultera i att jag måste lägga på att få hästen frisk är jag inte beredd att göra för något som jag inte själv bidragit till att orsaka.

Tycker så synd om min lilla dotter som har väntat såååå på att hennes häst ska komma hem. Nu kanske han aldrig gör det. Hon sa förut " Mamma, jag är ledsen" Varför undrade jag (förstod väl att det hade med hästen att göra) "Jag tycker synd om min häst som är så sjuk" Lilla pluttan... :cry:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 084
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 025
Senast: EmmaW
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 835
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 774
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar