Fång hos fodervärden

Sv: Fång hos fodervärden

Det är ju olika hur illa det tar också. Min häst har under våra två år tillsammans haft fång två gånger. Visst har han haft ont några dagar men har tillfrisknat snabbt och kunnat gå igång relativt fort.

Vi har fått lägga om foder och det är det jag huvudsakligen pysslat med. En snabb metacamkur har fixat till smärtan ganska omgående. Bete kan du nog glömma dock. Så visst är det en del pyssel.

Det är ju olika hur illa det tar också. Min häst har under våra två år tillsammans haft fång två gånger. Visst har han haft ont några dagar men har tillfrisknat snabbt och kunnat gå igång relativt fort.

Vi har fått lägga om foder och det är det jag huvudsakligen pysslat med. En snabb metacamkur har fixat till smärtan ganska omgående. Bete kan du nog glömma dock. Så visst är det en del pyssel.

Har förstått det och det kanske inte är så lätt att fixa så man har hö och har hästen "på box" på somrarna om man inte har eget stall.

Har du röntgat din häst efter fånganfallen?

Nej, det har jag tyvärr inte. Vet att jag borde. Men gubben är glad, pigg och igång. Han är dessutom 28 år gammal så därför har jag inte satsat några pengar på dyra utredningar. De pengar som kommer att satsas blir i så fall en akut avlivning. Hårt, men sant.

Vad står det i fodervärdskontraktet, vad skulle hästen brukas för och hur mkt motion skulle den ha enligt kontraktet?? Vilket foder och fodergiva framgick det i kontraktet att den tidigare fått och skulle ha??

I vilket "hull" och kondition va hästen när kontraktet upprättades och hästen flyttades till fodervärden i förhållande till som du skrivit för dagen:

Är inte helt säker, men tror inte att själva övervikten är den största anledningen, utan värdet i fodret. Övervikten är väl snarare en "bieffekt" av för kraftigt foder/bete

Du skrev även: Min mammas häst fick fång pga för kraftigt hösilage. Har för mig att övervikten även kan visa på typ insulinresistens vilket kan vara en faktor för fång-känslighet.

Va den hästen oxå utlånad på foder??

Mitt allmänna råd är att en fånghäst ska behandlas så som alla människor vill bli behandlade när dom drabbas av canser.

Antar att detta var menat till mig?

Nej, denna häst var inte utlånad på foder utan stod hos oss när hon blev sjuk.

Vi köpte fint ekologiskt hösilage (tyvärr ej analyserat) av en lokal bonde och vi hade fodrat våra hästar med detta en längre tid och ingen häst har tidigare reagerat. Men helt plötsligt fick en av dem fång. Vet inte om det enbart berodde på hösilaget eller om det var i kombination med något annat, men vi bytte foder snabbare än kvickt efter det.

Denna häst var uppenbarligen mycket känsligare för fodret än de andra. Det är ju tyvärr svårt att veta vilka som är så pass känsliga innan det händer.

Sen är det ju en annan sak att sätta ponnyer som redan har tendens till övervikt på tidigt och kraftigt sommarbete. Då är det ju lättare att lista ut vad som skulle kunna hända.

Det står i kontraktet att hästen får användas till promenadridning, alltså inget om hur mkt hästen ska motioneras. Att hålla en häst i normalhull anser jag tillhöra sunt förnuft. Ingen häst mår bra av övervikt. Hästen var i normalhull när han åkte och motionerades mer regelbundet.

Vidare står det så här i kontraktet; Fodervärden förbinder sig att väl vårda använda och utfodra hästen enligt följande anvisningar Sen står det bara angivet minimigiva och att hästen ska ha mineraler. Det står också att fodervärden skall se till att hästen får professionell skötsel och vård.

Det är inte professionellt att släppa en överviktig häst med dålig kondis på bete utan lång invänjning även om det funkade året innan.

Det står i kontraktet att hästen får användas till promenadridning, alltså inget om hur mkt hästen ska motioneras. Att hålla en häst i normalhull anser jag tillhöra sunt förnuft. Ingen häst mår bra av övervikt. Hästen var i normalhull när han åkte och motionerades mer regelbundet.

Vidare står det så här i kontraktet; Fodervärden förbinder sig att väl vårda använda och utfodra hästen enligt följande anvisningar Sen står det bara angivet minimigiva och att hästen ska ha mineraler. Det står också att fodervärden skall se till att hästen får professionell skötsel och vård.

Det är inte professionellt att släppa en överviktig häst med dålig kondis på bete utan lång invänjning även om det funkade året innan.

Kan du närmare förklara hästens vikt,omfång och höjd samt mer ingående hur mkt motion den fick när den gick över till fodervärden. Även mer ingående foder givor och kvalite.

Detta enbart för att jag vill försöka förstå vad du menar med under vilka förutsättningar och din egen syn på normalhull innefattar eftersom det tillhör sunt förnuft.

En annan sak som tillhör sunt förnuft är att trots om hästen är utlånad på foder, så är det fortfarande hästägarns skyldighet enligt lagen att djuret inte utsätts för vanvård.

Endast hästägaren kommer om så sker kunna fällas för djurplågeri..

Hur ofta har du besökt din utlånade foderhäst för att ta del av att den inte utsätts för vanvård??

Varför jag ställer frågan är enbart för att du själv anklagar fodervärden för att den utsatts för vanvård, och värst av allt,,, Du vill ha svar på hur snabbt man kan ta bort en häst som fått fång för att få ut försäkrings pengarna.

Antingen är jag helt du i huvudet (vilket många tidigare deklarerat) eller oxå så har du en hel del vidareinformation att delge om ditt eget ansvar och aggerande.

Håller med lite där. Pengar verkar vara det viktigaste här.. Att öht tänka tanken på om försäkringen täcker slakten? Har man inte möjligheten tar man väl bort hästen för dens skull och inte för att få ut pengar?

Kan du närmare förklara hästens vikt,omfång och höjd samt mer ingående hur mkt motion den fick när den gick över till fodervärden. Även mer ingående foder givor och kvalite.

Detta enbart för att jag vill försöka förstå vad du menar med under vilka förutsättningar och din egen syn på normalhull innefattar eftersom det tillhör sunt förnuft.

En annan sak som tillhör sunt förnuft är att trots om hästen är utlånad på foder, så är det fortfarande hästägarns skyldighet enligt lagen att djuret inte utsätts för vanvård.

Endast hästägaren kommer om så sker kunna fällas för djurplågeri..

Hur ofta har du besökt din utlånade foderhäst för att ta del av att den inte utsätts för vanvård??

Varför jag ställer frågan är enbart för att du själv anklagar fodervärden för att den utsatts för vanvård, och värst av allt,,, Du vill ha svar på hur snabbt man kan ta bort en häst som fått fång för att få ut försäkrings pengarna.

Antingen är jag helt du i huvudet (vilket många tidigare deklarerat) eller oxå så har du en hel del vidareinformation att delge om ditt eget ansvar och aggerande.

Ojojoj...ta det nu lugnt.. Har inte anklagat NÅN för vanvård. Tycker att det är oaktsamt att inte vänja in tillräckligt, speciellt om man lånar nåns häst. Naturligtvis vill jag inte stå för dom kostnaderna, är det konstigt?

Ta ett annat exempel; Om jag lånar nåns häst. Jag slarvar med säkerheten t ex låter gammal eltråd ligga kvar i hagen så att hästen råkar trassla in sig och skada sig. Detta gör att hästen inte kommer att kunna användas som innan. Inte har jag vanvårdat hästen. Är jag en djurplågare? Kanske. Vad jag vill komma till är att vi har ett avtal. Har vi kommit överens om att man står för sjukdomskostnaderna så gör man det och ser till att återlämna en frisk (eller åtminstone färdigbehandlad och kontrollerad) häst. Jag ser inte det konstiga i det hela. :confused:

Att undra ang försäkringspengarna innebär väl inte att pengarna är det som är det viktiga? Det var av ren nyfikenhet eftersom fallet kan bli att jag varken vill lägga tid eller pengar på rehab om det visar sig vara illa. Då är det bättre att avliva hästen än att den ska bli en vandringspokal. Men jag ska inte sticka under stolen med att pengar spelar roll, för de gör de ju naturligtvis. Hästen är min dotters. De pengarna som man skulle få vid en ev försäljning skulle hon ha som bidrag till en större häst i framtiden.

I den här tråden kan vi väl försöka undvika att anta en massa saker :bow:
Vi kan väl utgå från att fakta är att en överviktig ponny i dålig kondis släppts för snabbt på sockerrikt bete och fått fång. Vem står ansvar och kostnader?

Senast ändrad av en moderator:

Ojojoj...ta det nu lugnt..

Jag e helt lugn, däremot verkar du själv inte lugn nog för att börja med att svara på dom frågor jag ställde utan i stället vända focus åt ngt mer bekvämt håll för egen vinning.

Jag emotser tacksamt dina svar på mina frågor innan du fortsättningsvis lägger över egen okunskap på annans ansvar.

Om inte annat för att tråden framöver ska undvika att anta en massa saker.

Senast ändrad:

Jag e helt lugn, däremot verkar du själv inte lugn nog för att börja med att svara på dom frågor jag ställde utan i stället vända focus åt ngt mer bekvämt håll för egen vinning.

Jag emotser tacksamt dina svar på mina frågor innan du fortsättningsvis lägger över egen okunskap på annans ansvar.

Om inte annat för att tråden framöver ska undvika att anta en massa saker.

Suck..vissa verkar bara vara ute efter att provocera :grin: Jag vet inte var i mitt inlägg du finner något som får dig att anta att jag inte är tillräckligt lugn att svara på dina frågor, var jag vänder fokus eller vad som skulle vara till för min egen vinnings skull. Inte heller var okunskapen från min sida skulle framträda och hur jag lägger det på nån annans ansvar :confused: Mycket märkliga påståenden.

Dumma frågor får dumma svar. Onödiga frågor får inga svar alls. Jag väljer att inte ge mig in i någon fortsatt diskussion med dig.

Det är sällan jag håller med Coari, men just nu är jag lite inne på hans linje.

Det är din häst och ditt ansvar. Fång är en lurig sjukdom och det är svårt att förutse. vad hade du gjort om hästen fått fång när den stod hemma hos dig?

Jag tycker att du verkar vara oansvarig som hästägare(det är en risk att låna ut häst!, den risken får man ta men man får kalkulera med konsekvensena). Hurvida fodervärden kunnde undvika det som nu häst kan jag inte uttala mig om efter info enbart ifrån tråden. Men nu har det skett och du får lösa situationen för hästen.

Om man inte anser sig ha lust, tid eller att hästen är värd att kostas på, så kanske den kan få ett liv hos fodervärden.
Den ska bantas- för fetman i sig kan ge IR som ger fång för minsta lilla.
Självklart måste den röntgas för att veta om den har fått påverkan på hovbenet.
De flesta blir helt bra, MEN... det kräver massor av hästägaren.

Min ponny fick fång hos fodervärden för några år sedan. Jag hämtade hem henne med en gång. Fodervärden hade varit försiktig med all mat så det var bara otur att hon fick fång just hos henne. Om nu detta är din dotters ponny så ska du väl ta hand om den? Vad är det för signaler du överför till dina barn? Om hästen får fång en gång så tar vi bort den. Nästa häst du köper kan med få fång. Ska du ta bort dotterns häst en gång till? Mina barn har fått lära sig att hästar är inte bara riddjur. Man tar även hand om dom när dom blir sjuka. Min dotter har inte kunna rida på sin ponny sen i vitras pga fång. Hon tycker det är trist men förstår varför. Jag hade förstått om du skulle ta bort din häst om den haft fång flera gånger. Men nu tycker jag hästen förtjänar en ärlig chans.

Håller med lite där. Pengar verkar vara det viktigaste här.. Att öht tänka tanken på om försäkringen täcker slakten? Har man inte möjligheten tar man väl bort hästen för dens skull och inte för att få ut pengar?

Endera lägger man väl all sin energi på att få hästen frisk, eller också så avlivar man den ganska snabbt, är min åsikt.

Att bara göra nåt halvhjärtat försök, och hålla den vid liv så länge som försäkringsbolaget vill känns väldigt hjärtlöst.

Speciellt som du skriver att det var en "billig" häst.

Jag tycker att det är upp till TS att bedömma om hon i sin nuvarande livssituation har tid/ork att rehabilitera en fångponny. Har hon verkligen inte tiden som krävs finns det inte så många alternativ.

Kanske kan fodervärden/någon annan vänlig själ du känner och litar på tänka sig ha ponnyn tills den blir frisk(om den blir det)?

Skicka iväg hästen till ngt slags konvalencens stall (har själv inga erfarenheter av sådana men har hört att det finns)?

Sälja är ju uteslutet. Samma sak med att ta hem ponnyn men inte kunna ge den den vård och omsorg den behöver.

Jag personligen skulle tagit hem ponnyn och gett den en chans, men så har jag kanske andra förutsättningar och mer tid än TS.

Jag tycker att du verkar vara oansvarig som hästägare.

Sånt här är så onödigt

Självklart är det mitt ansvar att se till att lösa detta på ett så bra sätt som möjligt och jag har inte påstått nåt annat. Jag vill bara förvissa mig om vilka kostnader som vem ska stå för och hur vi ska gå tillväga för en smidig lösning.

Hade hästen stått hos mig, varit överviktig i dålig kondis och jag släppt den på bete för snabbt hade jag förbannat mig själv och surt fått stå för kostnader och arbete i det akuta skedet. Vid beslut om avlivning hade jag resonerat på samma sätt. Det beror helt enkelt på hur illa det är och vad som krävs för att rehabilitera hästen.

Jag, som fånghästägare, har faktiskt förståelse för TS situation.

Jag har oturen att ha två fånghästar i nuläget, båda försäkrade, men det blir ändå en MASSA kostnader som jag får stå för själv. Till att börja med har båda två en fast självrisk på 2800 kr som jag betalar ur egen ficka + 20 % rörlig självrisk. Självriskperioden på 125 dagar har nu passerat för den ena hästen, så nu blir det till att påbörja en ny period med ny fast självrisk...

De ska iväg titt som tätt till hovslagaren, och jag måste köra dem 6 mil dit. Innan detta hände hade jag ingen egen transport, men pga av allt åkande har jag blivit tvungen att låna pengar till att köpa en. Det hade inte gått att fortsätta låna/hyra. Transporten har ett visst renoveringsbehov, och det lär bli ytterligare några kronor.

Jag har ingen passande hage, så jag kommer att få låna pengar till att fixa en mindre grushage (schaktning av matjord + köp av grus kommer att gå på några tusenlappar).

De kan inte leva på det gratisbete som jag annars fått använda på sommaren, utan i år får jag köpa in hö (svårt att hitta här!) och halm till hela sommaren.

Jag stiger upp extra tidigt varje morgon för att hinna med att blötlägga höet till shettisen. Det ska blötas 2 x 15 min för att laka ur stärkelsen. Det verkar fungera för henne, så det lär jag få fortsätta med. Shettisen äter ett specialfoder med kort hållbarhet som jag måste åka och handla 6 mil bort, en säck i taget.

Min stora fick hovböld förra veckan, så nu tillkommer ytterligare hovslagarkostnader och resor till hovslagaren både förra och denna veckan.

Jag är ENVIS som synden, och beslutsam att mina hästar SKA bli bra, men även jag vacklar ibland. Det är fruktansvärt slitigt, och ett himla bekymmer att se pengarna bara rulla iväg, speciellt de pengar man inte har...:crazy:

Jag kan alltså förstå om man, efter att ha kollat hästen, bestämmer sig för avlivning om det inte är ett väldigt lindrigt anfall. Det är påfrestande att vara fånghästägare!

Är den fet- så kan den få fång även fast du vänjer in den lååångsamt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 084
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 025
Senast: EmmaW
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 835
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 774
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar