Sv: Fång hos fodervärden
Jag, som fånghästägare, har faktiskt förståelse för TS situation.
Jag har oturen att ha två fånghästar i nuläget, båda försäkrade, men det blir ändå en MASSA kostnader som jag får stå för själv. Till att börja med har båda två en fast självrisk på 2800 kr som jag betalar ur egen ficka + 20 % rörlig självrisk. Självriskperioden på 125 dagar har nu passerat för den ena hästen, så nu blir det till att påbörja en ny period med ny fast självrisk...
De ska iväg titt som tätt till hovslagaren, och jag måste köra dem 6 mil dit. Innan detta hände hade jag ingen egen transport, men pga av allt åkande har jag blivit tvungen att låna pengar till att köpa en. Det hade inte gått att fortsätta låna/hyra. Transporten har ett visst renoveringsbehov, och det lär bli ytterligare några kronor.
Jag har ingen passande hage, så jag kommer att få låna pengar till att fixa en mindre grushage (schaktning av matjord + köp av grus kommer att gå på några tusenlappar).
De kan inte leva på det gratisbete som jag annars fått använda på sommaren, utan i år får jag köpa in hö (svårt att hitta här!) och halm till hela sommaren.
Jag stiger upp extra tidigt varje morgon för att hinna med att blötlägga höet till shettisen. Det ska blötas 2 x 15 min för att laka ur stärkelsen. Det verkar fungera för henne, så det lär jag få fortsätta med. Shettisen äter ett specialfoder med kort hållbarhet som jag måste åka och handla 6 mil bort, en säck i taget.
Min stora fick hovböld förra veckan, så nu tillkommer ytterligare hovslagarkostnader och resor till hovslagaren både förra och denna veckan.
Jag är ENVIS som synden, och beslutsam att mina hästar SKA bli bra, men även jag vacklar ibland. Det är fruktansvärt slitigt, och ett himla bekymmer att se pengarna bara rulla iväg, speciellt de pengar man inte har...
Jag kan alltså förstå om man, efter att ha kollat hästen, bestämmer sig för avlivning om det inte är ett väldigt lindrigt anfall. Det är påfrestande att vara fånghästägare!