E
Esperanza_1980
Sv: Fång hos fodervärden
Har inte sagt att hästen ska tas bort. Jag förtydligar än en gång att jag funderar i olika banor och över olika alternativ.
Om jag skulle tala om för min dotter att hästen är såpass sjuk att den behöver avlivas, ja då är det så. Varför skulle det ifrågasättas? Jag är vuxen och måste ta beslutet. Som jag angivit tidigare så finns det flera anledningar till att hästen lånades ut. Det finns därmed flera anledningar till att jag inte har möjlighet att ge en fånghäst så mycket tid och arbete som eventuellt kan komma att behövas för att få hästen bra. Är det då inte humanare att avliva?
Om nästa häst också skulle få fång, ja då får jag väl agera utefter de förutsättningar som finns då. Kanske är läget ett helt annat och att vårda en fånghäst inte innebär lika stor påverkan på familjen t ex.
Min ponny fick fång hos fodervärden för några år sedan. Jag hämtade hem henne med en gång. Fodervärden hade varit försiktig med all mat så det var bara otur att hon fick fång just hos henne. Om nu detta är din dotters ponny så ska du väl ta hand om den? Vad är det för signaler du överför till dina barn? Om hästen får fång en gång så tar vi bort den. Nästa häst du köper kan med få fång. Ska du ta bort dotterns häst en gång till? Mina barn har fått lära sig att hästar är inte bara riddjur. Man tar även hand om dom när dom blir sjuka. Min dotter har inte kunna rida på sin ponny sen i vitras pga fång. Hon tycker det är trist men förstår varför. Jag hade förstått om du skulle ta bort din häst om den haft fång flera gånger. Men nu tycker jag hästen förtjänar en ärlig chans.
Har inte sagt att hästen ska tas bort. Jag förtydligar än en gång att jag funderar i olika banor och över olika alternativ.
Om jag skulle tala om för min dotter att hästen är såpass sjuk att den behöver avlivas, ja då är det så. Varför skulle det ifrågasättas? Jag är vuxen och måste ta beslutet. Som jag angivit tidigare så finns det flera anledningar till att hästen lånades ut. Det finns därmed flera anledningar till att jag inte har möjlighet att ge en fånghäst så mycket tid och arbete som eventuellt kan komma att behövas för att få hästen bra. Är det då inte humanare att avliva?
Om nästa häst också skulle få fång, ja då får jag väl agera utefter de förutsättningar som finns då. Kanske är läget ett helt annat och att vårda en fånghäst inte innebär lika stor påverkan på familjen t ex.