FÅNG häst, hur många timmar per dag kan han..

A

amanda16____

Hej min häst hade fång i somras och funderar på hur det kommer attbli nu till sommaren. Hur många tmmar ska man börja med att släppa honom per dag? Och är det farligt om man ställer in hästen efter ridning och den får mat(kraft) 3 timmar efteråt:confused: På tom mage.
Gärna många svar tack.

Sv: FÅNG häst, hur många timmar per dag kan han..

Hej. jag har själv ingen fånghäst men det finns en i stallet som ibland kan få fångkänning.

Ägaren till den pållen är superförsiktig! För det första börjar hon inte vänja in den på gräs förrän ett tag efter midsommar för att undvika det första superkraftiga vårgräset. Och sedan tar hon det jätte sakta dvs hästen får börja beta en kvart bara i början.

Sen ökar hon mycket långsamt. Hon ser dessutom till att hästen har fått äta hö innan så att den inte är vrålhungrig och vräker i sig.
Hästen får heller inte gå dygnet runt på gräs.

Varför ska du ge hästen kraftfoder på tom mage? Varför inte ge den hö eller halm att tugga på när du ställer in den?

När jag hade min fånghäst hade jag henne i en "gammal" hage med ganska dålig tillväxt, och där det inte växte så fort. Hon hann hålla nere gräset både på våren och sommaren. Fodrade med hö istället, plus att vi flyttade ut hagen lite så att hon fick en rad med gräs om dagen (om du är med på hur jag menar). Sedan var hon inne på nätterna. Det blir ju ganska mycket mer arbete än med en frisk häst, men det fungerade väldigt bra för oss.

Kraft på tom mage är givetvis inte bra.
Ge ingen betfor eller andra kolhydratrika foder.
Passa noga så hästen inte går ut och äter frostbitet gräs i vår.
Och låt den aldrig gå ut på rika frodiga beten men låt den vara ute mycket.

Hej har har en ponny som har fång haft det i 4 år nu. Mamman hade det innan med i 10 år innan hon fick gå till de evigt gröna ängarna. Så var mycket försiktig med gräs bara på de tunna betena och inne om nätterna eller i en grushage. Stöd fodra hästen med hö och var mycket försiktig med kraftfoder ge bara de sorter som kraft rekommenderar till fång hästar. Kolla gärna pulsen 1 gång om dagen stiger den så var extra försiktig då kan fång anfall vara på väg. Kolla även om hovarna blir värmare än normalt. Lycka till

Min fångis går inte på bete alls, jag vågar inte chansa en gång till

Nej usch, det kan jag förstå. :(

Men när du säger "inget bete alls" menar du då att din häst går i en grushage eller är det vinterhagen som är nerbetad eller nåt?

Jag undrar eftersom det även i en nerbetad vinterhage kan bli lite gräs, speciellt om den är stor. :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 095
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London