Fång-grimma/ munkorg?

_bjòla_

Trådstartare
Ni med fånghästar, använder ni er av fång grimma eller munkorg, om ni har hästar som klarar att beta så pass mycket ens?
Tycker ni att dessa fungerar bra eller?
Är ju ganska dyra, men de kanske är värt att köpa om de håller och fungerar, tänkte jag kollar med er som använder?

Sv: Fång-grimma/ munkorg?

Använder sån betesreducerare från börjes blir runt en hundring billigare än samma modell från andra ställen. Fungerar bra på min ponny som inte är jättekänslig men han har den dygnet runt på betet. Går åt kanske 2-3 stycken på sommaren, alltid bra att ha en extra hemma. Är man rädd att den kommer skalas av ( har aldrig hänt mig) så kan man fläta fast den lite i manen.

Jag använder en "hinkmodell" i terylene med plastbotten med ett litet hål. Ingen grimma bara den. De har redan åkt på på alla runda och fångbenägna hästar här hemma. Jag brukar stänga av hagen och ge dem hö under dagen så de går inte hela tiden med den på.
Kostar ca 200:- och väl värt pengarna. Obs ta en större storlek än vad pållen har för annars kan jag tycka att de ger skav på undersidan av käken när de tuggar.

Jag använder hinkmodellen från Globus - OBS att du ska ha den med kraftig botten, den andra blir bara sopor kvar, och greenguard (den som är som ett galler). För- och nackdelar med båda. De får i sig mindre med hinken, men greenguarden är luftigare etc. Man kan 'tejpa igen' en del av springorna i ggn om man vill.

Shettisen VÄGRAR ha hinkmodellen, därför har han gg. Båda är VÄL värda pengarna.

Det gör dock inte att mina kan gå ens halvdygn på bete, och inte ens några h på vanligt bete/uppvuxet bete utan jag ser till att hålla gräset så kort att de knappt får i sig ngt genom munkorgarna, stödfodrar med silage och kortar ner hagtiden rejält. Hade jag grushage skulle jag hellre ha dem där - och de kunde då gå ute längre.

Du får väl testa och se.

Dom hästar jag provat på har avskytt den och blivit mkt ledsna och frustrerade så har bara användt munkorg i nödfall (dvs dagar med extremt mkt socker). Funkar nog bättre på hästar som inte är så känsliga, eller hästar som är så glupska att dom tycker det är värd allt besvär för att få i sig några futtiga grässtrån. Det tycker inte mina så det är inte mkt dom ids "beta" utan dom står mest och ser ledsna ut.

Dessutom så får dom ju inte i sig tillräckligt med näring och fiber om dom ska ha en munkorg hela dagen (för att inte tala om hela natten) så du måste ändå ha en grusad del där du kan fodra hö. Knappast bra för en fånghäst att gå hungrig och med tom mage heller.

Jag tycker man ska försöka fixa en mer lämplig hage istället, tex skogshage eller en med liten växtlighet så hästen kan beta normalt det mesta av tiden... Gör ett paddock paradise om du bara har vall.

Jag använder en helt mjuk modell med terylenremsor och ring längs ned. Korgmodell går bort helt då jag vill kunna ha min på bete dynget runt och i hinkmodellen så blir intaget helt enkelt för lite och min blir helt apatisk med sådan både med korg och greengarden.

Jag har redan börjat att beta in några minuter per dag som kommer utökas och 1 juni släpps de ut i skogshagen som även har viss andel gräs tänkt att räcka hela sommaren till 5 st som behöver bantarbete, då kommer han att gå med munkorgen på de första dygnen som säkerhet för att sedan slippa den. Skulle det vara så att de sedan skulle byta hage så sätter jag alltid på munkorgen första dygnen, det reducerar intaget till ungefär hälften till honom vilket är lagom och de andra hinner att äta undan.

Jag prövade med munkorg på min ponny, men han blev så deprimerad av den att jag inte hade hjärta att låta hnom fortsätta använda den. Nu kontrollerar jag hans miljö (skogshage) och foderintag (väger upp hö i flera givor) istället, det ger mig en mkt lyckligare ponny samtidigt som jag håller honom symtomfri.

Mina hästar går i skogshage och min fånghäst går i mindre hage halva dagarna och sen får hon gå ut med de andra ett par timmar innan de går in för natten.
Hon kommer gå in på nätterna nästan hela sommaren, så de blir inget sommarbete på det viset.
Jag har funderat på en sån hinkmodell med ett hål i botten, eller en sån man fäster på grimman, tänkte mest på om ni hade olika förslag eller åsikter vilken man ska lägga pengarna på, självklart kommer jag köpa en fång-grimma, även om de inte finns jättemycket att bete i vår hage, men då kanske hon kan gå ute mer också.
Men vem vet, hon kanske inte gillar den alls, som flera av er skriver så finns de ju hästar som inte "gillar den".
Den man fäster på grimman verkar ju smidigare, dock kanske de får i sig mer, men eftersom mina inte går på något större bete, kanske den fungerar okej.
Hinkmodellen verkar ju mer "instängd".
Ja, de finns och fundera på!?

Du får väl testa och se.

Dessutom så får dom ju inte i sig tillräckligt med näring och fiber om dom ska ha en munkorg hela dagen (för att inte tala om hela natten) så du måste ändå ha en grusad del där du kan fodra hö. Knappast bra för en fånghäst att gå hungrig och med tom mage heller.

Håller inte med. Min går som sagt med munkorg hela tiden (i princip) och är ändå lika "vackert" välgödd hela sommaren. Munkorgen reglerar bara mängden åt gången, man kan jämföra det med hur vi fodrar 4-6 gånger per dag, då blir ju hästen lite hungrig emellanåt eftersom hästar är gjorda att gå med nosen i backen många fler timmar, med munkorg blir det ändå näst intill konstant födointag utan att kunna frossa. Om han skulle vara hungrig hela tiden och inte få i sig tillräcklig näring så skulle han knappast vara trind och välmusklad även i slutet av sommaren. Så vissa hästar går det bra med beror på vad man har för bete med.

Senast ändrad:

Finns det bara en storlek på dessa greenguard, den som är som ett galler man fäster på grimman??
Hinkmodellen, såg jag att de fanns olika storlekar på...

finns ponny och full på greenguard i Sverige. Beställer du från utlandet finns det fler.

Köp full i greenguard om du ska köpa en. Globus ska du ha 'en storlek större'. Dvs har hästen ponny på grimma/träns etc köp en cob, har hästen cob i utrustning köp en full.

Okej, tackar..
Ja hon har Cob på allt, så då får man köpa Full då, men jag tyckte de såg väldigt stora ut, men kanske blir bra....
Dessa hinkmodeller, är det samma på dem? ( Eller var de kanske dem du mena sist)...ursäkta snurrig av all sol.... ;)

Det sista jag menade var hinkmodellerna ja. De ser gigantiska ut, men de ska ha plats att röra mulen där.

Vad gäller greenguard så är ponnyvarianten pytteliten. Min SHETTIS (som har ponny på grimma/träns) har en greenguard i strl full utan besvär. Skulle han ha en i strl ponny skulle han bara putta den åt sidan och äta 'bredvid'.

Jag har Green Guard på min häst, och den har varit jättebra!:love:

Den var iofs rätt svår att passa in, men efter ett par dagars trixande och justerande då jag vaktade henne i hagen några timmar för att se hur hon krånglade ut näsan på sidan på olika sätt så har den suttit kanon.

Jag tror att nyckeln var att sätta den ganska tight mot mulen, lite tightare än vad man först tror är bra.

Hållbarheten är bra, jag räknar med att min kommer att hålla även hela denna sommar, som i så fall blir den fjärde. (= max ~100:-/år) Har bytt remmen på ovansidan mot en aachenrem (tur ibland att de sitter på varenda träns man köper... ;)), men annars inga problem.

Hon brukar ha den på betet, halva dygnet i taget, och resten i antingen hårt nedbetad hage med en hötuss eller helt utan på betet. Får se hur jag gör i år, för hon är lite fetare än vad jag skulle önska, samtidigt som vi inte har någon "gräsfri" hage...

Jag vill inte att hon har den dygnet runt, av sociala skäl. Hon ska få lite fri tid och kunna klia sig och kompisen obehindrat tycker jag. :) Annars äter och dricker hon väldigt obehindrat genom den och verkar inte lida alls. De väljer oftast att gå på en plätt i hagen där gräset blir lagom nedbetat så att hon kommer åt lätt.

Senast ändrad:

Tror jag vet vilken modell du menar, typ som ett nät av stroppar som man fäster i grimman?

Köpte två såna i höstas, inte testat än då gräset precis börjat komma upp här men tanken var att han kanske skulle acceptera den modellen bättre då det inte är like "hopplöst" att äta med och inte lika instängd. Kanske får leta fram och testa.

Det låter som en intressant lösning. Vad heter en sådan så att jag kan googla och hitta inköpsställe?

Min hade en sån där som man inte behöver ha grimma för att ha, tror det är samma som finns på Börjes. Den funkade mycket bättre än den gamla munkorgen man satte på grimman, den kliade han bara av sig, och det enda som kom ut av det var att han tog sönder grimman.

Min hade inga problem att hålla hullet, på sensommaren sen så stödfodrade vi med lite hö, men annars gick det bra hela sommaren. :)

Det låter som en intressant lösning. Vad heter en sådan så att jag kan googla och hitta inköpsställe?

Granngården hade dem förra året. Kostade typ 70 kr.

De gör att de kan äta MYCKET mer och MYCKET lättare än de andra varianterna. På gott och ont, beror ju på häst/ponny om det är positivt eller negativt.

Mina kan äta i princip obehindrat med den varianten så den blev kortlivad, men för en häst med 'sämre teknik' eller där man bara behöver minska litegrann kan det ju vara perfekt.

*KL*

Tilläggas ska att 'utomlands' har greenguard för ett par år sen kommit i ny design - mycket säkrare än den gamla om man frågar mig. Ser ut såhär:
http://www.centralsaddlery.co.uk/mediaLibrary/images/english/134151.jpg

Det finns generellt en uppsjö fler olika modeller i UK och USA än i Sverige förresten.

Tack :) Testade hinkmodellen förra året och den ena hästen blev helt förtvivlad bara han fick den på sig så det känns inte som något bra alternativ helt enkelt.
Jag får hoppas att det räcker med den reduceringen och att de har den i år också. Annars får jag hitta på något annat helt enkelt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 424
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 076
Senast: MiniLi
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
871
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka