Fång-grimma/ munkorg?

Sv: Fång-grimma/ munkorg?

Hittar många olika märken men nästan alla är den där hinkmodellen med gummi i botten...

Hittade en som var lite intressant, från Shires, den är i läder: http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqN,!hsE1Qj-0Zp3BNdKbnOWuQ~~_12.JPG

Min blev apatisk av GG. Försökte i 1 v.

Den som Sissu skriver om funkar bra- OM!!! man redan har bantat dem o då kanske mest stora hästar eller de som inte vilar på bete.

går ej att se din länk, men sissu hade bild på den.

Jag har en modell som ser ut som en grovtflätadkorg med en gummiplatta i botten med ett hål i, fästes som en vanlig grimma.
Den har fungerat bra till min häst, hon har gjort många tappra försök med att få av den men inte lyckats ännu.:devil:

Hon står vanligt vis i grus/sand hage denna årstid, men hon får gå mellan 0,5-2 timmar på gräs med sig korg när det ska va "säkert". Inte lätt det där!
Hon har haft fång ett flertal gånger men klarade sig bra förra året på deta sätte och kommer göra likadant i år. :laugh:

Om man har en verkligt fångkänslighäst och inte ill riksera återfall så är det nästan ett måste att anlägga en grus/sandhage enl. mig.

Vissa hästar klarar av att gå på bete med munkorg utan att få fång vissa inte. Men har man munkorg på dygnet runt får man verkligen kolla upp så att hästen kan äta som den ska, en häst måste ju få i sig tillräckligt med strå varje dag annars pajar magen.:(

Hade min häst fixat bete med munkorg så hade jag låit den beta halva dygnet och sen stå i mindre skogshage eller grushage med till gång till hö, så jag visste att den fick i sig strå som den skulle. Men nu är detta inget alternativ för mig.

Delvis KL.

Den där kikade jag på häromdagen å den är nog bra om man vill att de inte ska äta något alls, ser inte hur de ska få i sig ett strå med den, känns som många modeller har kommit fram i syfte att svälta hästen helt å med såna tycker jag det är hyggligare att byta stall och ställa i ren grushage utan så de slipper att frestas för det borde bli en hemsk inre stresskamp att inte få äta fast man försöker för dem det fungerar, fine, men för de som ger upp och ställer sig och dör måste man ordna annat alternativ än att dag efter dag försöka och tro att de ska acceptera och komma på hur man gör.

Min modell är den i tyg, svår som attan att få tag i, behöver själv nya i år och har hittills inte lyckats hitta nya, vi har inte haft några på GG.

Var visst dålig på att fota men en mindre smickrande trött morgonbild där man ser lite hur den ser ut, är en mindre metallring nedtill, det är små tårtbitar som de får in gräset mellan. Hästen som älskar tistlar, synd att de inte åkte ner i magen bara.

31678900.jpg

Från butik så är den väldigt öppen nedtill men den har två lösa flörpar som man kan sy fast så att den blir tät nedtill, det kräver en viss teknik även med denna men är ett bra alternativ för de som inte klarar korgarna.

Som Axel skriver så bör man ändå ha koll om man redan ha en tjockis, jag satt och kikade förra sommaren eftersom jag inte hade något annat liv alls då och kunde se att med den här korgen så fick han i sig ungefär 1/3del av vad han kunde ta per tugga utan, men att släppa helt fritt på ett högst sommarbete dygnet runt skulle jag inte rekomendera om man har en väldigt känslig häst.

Med den här gjorde han allt han gör utan och var väldigt nöjd.

Senast ändrad:

Hittar många olika märken men nästan alla är den där hinkmodellen med gummi i botten...

Hittade en som var lite intressant, från Shires, den är i läder: http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqN,!hsE1Qj-0Zp3BNdKbnOWuQ~~_12.JPG

Fast den tyckte jag inte var intressant faktiskt? Trots att jag ju annars är intresserade av de som begränsar just HÅRT - då båda mina är rena genierna när det gäller att lära sig tekniken och smackar i sig försvarliga mängder även med hink resp igentejpad GG.

Men den där saknar ju HELT 'äthål' i botten? För att äta alls med den måste de skjuta hela bottenplattan åt något håll och trixa in gräset från sidan. Smart häst/pony gör det säkerligen, men det känns bakvänt som f*n att täppa helt just vid munnen - det uppmuntrar ju till att försöka ta av den och/eller knixa (dvs knas ätställning).

Det finns en variant utomlands som är en gles gallerkorg. Förutom att det rent estetiskt ser ut som något ur Hannibal Lecters samling på riktigt, så borde den kunna funka bra för 'liten begränsning'?
http://images.craigslist.org/3k53of3lf5P05X55R4b2r1b44ea75e52e1e6f.jpg
http://www.foxhuntingshop.com/catal..._Jumps/StableEquipment/GrazingMuzzleMetal.jpg

Här är en annan variant på samma tema:
http://img.smartpak.com/product/Crib_Graze_Muzzle_0706.jpg

Den där ser helt perfekt ut för våran! Jag hoppas verkligen att jag får tag i en sådan. Vår är nere i vikt nu, visserligen var han inte särskilt tjock någon gång men han lade ju på sig några kilo när han var skadad. Det var förmodligen det och att han stod som orsakade fången. Det är ett gissel det där när de blir skadade och inte får röra sig. Man vill ju att de ska ha att göra så att de inte lägger sig till med ovanor när de står på box också är fången där istället :(

Åh, varför finns inte alla dessa i Sverige? Jag skulle ju gärna velat känna på dem i verkligheten. Det känns ju inte som ett så enkelt alternativ att skicka tillbaka utomlands om man inte tycker att det var något att ha.
Är de dyra? Funderar på om man kanske kunde be någon ridsportsaffär att ta hem.

Vet inte, faktiskt inte kollat pris, utan bara bildgooglar grazing muzzle ibland.

Dock, igår faktiskt såg jag NYA modellen av greenguard, den med uppvikta kanter runt om, i en svensk nätbutik. Det var iaf nya modellen på produktbilden, så det borde vara den, men kanske ide 'dubbelkolla' om det är en sån man vill ha.

UK och USA ligger ju år före oss i det här med betesreducerare/betesbegränsare. Bara den klassiska hinkmodellen finns i 'sjuttioelva' varianter i USA, men större bottenhål, annan botten (både den galler jag länkade och annat), med bättre 'urtag' för näsborrarna osv. Och så 'alla andra' varianter där en del känns bara 'dumma' och andra riktigt bra. Men ffa finns det 'grader av begränsning'. I sverige så förutom sissus modell som blir svårare och svårare få tag på år för år (när jag för tre år sen började med betesbegränsare fanns dne modellen överallt) så finns ju 'bara' hinken med hål och greenguard. Och än knappt den 'nya' (som är ett par år gammal eg) modellen av GG t ex.

Dock, vissa har gjort egna av köldridåplast, fanns bilder etc på buke förr men hinner inte leta nu. Den kan man ju 'skräddarsy' för att få exakt den 'mängd' av begränsning man vill.

Vet ej ;) Jag googlade och kom direkt till sidan där den fanns och länkade bilden.
Där stod: Praktisk munkorg som tillåter hästen att beta i begränsad omfattning.
Bra för fånghästar eller hästar som av annan anledning inte får äta mycket gräs.
Tillverkas av teryleneband med mjuk, fodrad insida.
Storlek: ponny - x-full

Pris: 110:-

MEN, fan också - nu när jag söker I shopen dyker bara hinkmodellen upp? =/ Så den andra verkar ha utgått =/

Men maila dem! Det är Jacson som har den, och i jacsons katalog finns den iaf! www.jacson.se - produkter - sök på gräsreducerare. Du får två träffar, nummer två är den. Art nr KQ 2400

Så om den bara finns i lager hos Jacson borde vilken ÅF som helst kunna beställa hem?

Senast ändrad:

De är ganska små i str. den som är på bilden är xfull. Har en i cob också men den sitter precis.

Modellerna som Alexandra länkar till med galler tycker jag formmässigt ser bra ut, kikade på dem som ett alternativ förra året men det föll på att det är metall i botten, vågar inte riskera läppar och tänder då de kommer att slå mot dem i stort var tugga.

På medryttarhästen så har vi hinkmodellen. Dygnet runt är tanken, men hon brukar dra av sig den så hon betar utan emellanåt. Hon går ut på betet slimmad och fin, men blir tjock ändå så nog får hon i sig alltid!

Ponnyn i samma stall kom förra våren och var riktigt tråkig i hullet, hade rejäl proteinbrist. Hon hade bara gått i grushage innan och eftersom vi bara har tillgång till gräshagar på det stället så var det betesreducerare på, så att hon inte skulle föräta sig, hon blev jättefin i hullet på kort tid. Så jag tror visst de får i sig ordentligt med bete med munkorg. Hästar är inte gjorda för att vräka i sig gräs, utan för att få i sig några strån åt gången, och har man inte lämpliga hagar (som såklart är att föredra) är det bättre att sätta på munkorg.

Nä jag kollade visst inte ordentligt, missade att det inte var öppet i botten. :( Såg bara att det var mer öppet på sidorna så det går att andas typ... Båda mina har börjat flåsa och frusta när dom haft hinkmodellerna.

Hittade den modellen du har och det var visst två stycken xfull jag fått tag på också, fanns nog bara det kvar. Lite stort för en arabnos. :p Dock så verkar dom ju vara väldigt ställbara, men det går knapt att flytta remmarna en mm, dom sitter så hårt!! :confused: Något tips om hur man kan spänna in den?

Jag tänker också som du, det måste vara mental tortyr att vara jättehungrig och omgiven av massa mat men så har man en munkorg på så det går inte att äta ordentligt. Frustration. :crazy:

Det finns bara ett sätt. Ta remmarna med våld! De är väldigt ställbara men man får ta hjälp av diverse redskap, sax, mejsel mm för att få loss remmarna från spännena, men har man väl lyckats en gång så mjuknar de upp sig. Jag har ju även satt nosludd kringa hela min överallt för att minska skav och göra den lite mindre.

Jag köper på ett och samma ställe men de har inte fått hem dem än, vilket jag hoppas de får.

Hoppas det går fortsatt bra för ponny.

Det var Källqvist som började med dem o när de köptes upp av globus eller Jacson så blev det ett glapp i tillverkningen o finns nu att få tag i igen- lätt.

Jag använder både L o XL- det som fanns o ställer man in den när den är obetad- ej slemmig ;)går det lätt.

Hittade att det finns en gummi platta till den med galler om dom får i sig för mkt. tycker det verkar väldigt smart ^^

Nä jag kollade visst inte ordentligt, missade att det inte var öppet i botten. :( Såg bara att det var mer öppet på sidorna så det går att andas typ... Båda mina har börjat flåsa och frusta när dom haft hinkmodellerna.

Utomlands - såklart - finns en hinkmodell med 'urtag' för näsborrarna. Mycket smart tycker jag, om den funkar IRL alltså (hålen stannar kvar där de ska osv)

Det är större bottenhål i den än på de 'svenska' med.

Såhär ser den ut, där ser man näsborrehålen med.
http://greenrivertack.com/catalog/images/52-966.jpg

KL

Här är en bättre bild på nya modellen av greenguard. Hitills är det nog den jag av alla gräsreducerare tycker allra bäst om designmässigt. Luftig, täcker inte näsborrar etc. De kan äta hyfsat mkt med den dock, men det kan man ju justera genom att täcka vissa av bottenspringorna om det behövs. Dock inte haft förmånen prova den modellen än.

http://media.equisearch.com/wp-content/uploads/2011/01/0210-02-p4.jpg

Nu blir jag så arg på mig själv!!!:mad:

Va på Ge-Kås för någon vecka sedan. Hittade just en sån munkorg!!! Men efter resonemang med mama så kom vi överens om att den inte va bra... Behöver jag tillägga att jag ångrar mig så in i baljan just nu?:grin:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 424
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 076
Senast: MiniLi
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
871
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka