Fång eller inte...? Veterinären hinner inte komma idag...

K

Kira2002

Ber om ursäkt för att jag postar ännu en fångtråd, det verkar vara högsäsong för dem just nu...
Snabb historik:
Måndag: Plockar hästen från hagen, hon går lite slött men inga större konstigheter. Tycker dock mig känna viss oregelbundenhet när jag rider, framförallt i trav, men hästen är inte ovillig. Flera stallkamrater tittar på hästen, ingen kan se någon hälta men viss stelhet finns. Ingen värme, svullnad, puls eller ömhet.

Tisdag:
Kollar till hästen på morgonen, hon har då besvär med att vända på sig men rör sig annars bra i hagen. Ser dock att hon markerar på stundtals vänster och stundtals höger framben och att hon gärna ställer sig med bakdelen inunder sig för att avlasta.
Tisdag kväll kollar en stallkamrat till hästen och hon är då halt, stallkamraten kan inte bestämma sig för om det är höger eller vänster fram. Ingen värme, puls, svullnad eller ömhet.

Onsdag:
Ringer veterinären på morgonen men blir bortprioriterad denna dag.
Hästen är halt i hagen men rör sig ändå utan större besvär. Halt ömsom på vänster och ömsom på höger fram. Stora bevär med att vända sig. Ingen värme, puls, svullnad eller ömhet.

Idag, torsdag:
Veterinären ringer på morgonen och säger att hon planerar att komma till mig idag. På väg till stallet vid lunch får jag påringning av en stallkamrat om att min häst stått på samma fläck i hagen i mer än tre timmar och skakat på huvudet.
Hittar i hagen en irriterad häst som är smärtpåverkad och som helst inte rör sig alls. Ingen värme, puls eller svullnad heller idag.
Får med visst besvär in hästen i boxen, hon går hyfsat på mjukt underlag men rör sig katastrofalt på grusvägen; Små, små steg och hon "går på trakterna", stönar och stånkar lite.
Veterinären ringer och säger att hon fått två akutfall och inte hinner komma idag, säger att jag ska ringa om hästen blir betydligt sämre annars ska hon stå inne på mjukt underlag inatt så får veterinären titta på henne imorgon....

Nu inne i boxen verkar hästen mer tillfreds, hon rör sig lite mer obehindrat men är fortfarande lååångt från ok. Är mer lugn och har slutat skaka frenetiskt på huvudet dock... Kan stundtals stå och avlasta ena bakbenet och verkar tycka livet är ganska ok just nu.

Jag själv tror på fång, trots att pållan i år går på det magraste betet nånsin under sitt liv. Vi pratar om ett sexårigt arabsto som är väldigt lättfött och just nu i lite överhull. Har gått på bete sedan 2 maj. Promenadrids på ett balanserat sätt.
Har dock flera stallkamrater som säger att fång mer eller mindre alltid ger två symtom:
- Varma hovar
- Pulskänningar
Hästen har ingetdera och därför tror de inte på fång...

Ni som har erfarenhet, låter detta som ett fånganfall? Kan en häst ha fång utan att ha de typiska symtomen?

Tacksam för erfarenheter och reflektioner!

Sv: Fång eller inte...? Veterinären hinner inte komma idag...

Kollar till hästen på morgonen, hon har då besvär med att vända på sig

Har har varit med om fång ett par olika hästar.
Skulle detta inträffa hos mig ringer jag direkt jourhavande veterinär!!!!! De ska har smärtlindring snarast.
In i box på mjukt underlag. Allt för att förebygga en hovbensrotaion i pågående fånganfall.
Varken puls eller varma hovar- det kan ändå vara fång!!!

Tredje hästen här i eftermiddag på Buke med övervikt och fånganfall. (troligen det din häst har)
Läs du också om EMS, Equine Metabolic Disease
Tex här; http://www.smartpakequine.com/cush_metabolic.aspx

Senast ändrad:

Även om inte vet kan komma ut så får hon ta och skriva ut butta åt dig så att du kan börja ge så länge. Det låter absolut som fång. Och nej, det är långt ifrån alla hästar som får puls eller varma hovar. Min hade knappt något av det men hade ändå rotationer och sänkningar på nästan alla fyra.

Så låt stå helt still på box.
Ge halm.
Bind upp stråfodret så att den inte behöver böja sig för att äta.
Ring till vet och begär butta.
Ge ngt som kan stabilisera magen.

Ja, det låter som fång! Nej, jag kan inte minnas att min islandshäst hade fruktansvärt varma hovar när hon hade fång. Tycker att det är ynkligt av vet att inte komma ut, för din häst låter också som ett akutfall...

Har du ingen annan vet du kan ringa?
Hade fång på en av mina hästar förra sommarn,hon hade varken varma hovar eller puls. Har du ingen bra hovis som kan komma ut? Beror ju förståss på hur ont hon har,om hon orkar stå på tre ben. Var det ett tag sedan hon verkades? Min hovis var ute och verkade min tös så fort hon hade mindre ont,hon blev direkt mycket lättare på foten.
Det är inget kul det där,hoppas det går bra.

solklart fång i mina ögon. De behöver inte ha varma hovar, min har alltid varma hovar och blev inte varmare när han hade fång. Sättet du beskriver hur hästen rör sig är typiskt fång tycker jag. Ring veterinär igen, hästen måste få smrätstillande.

Tack för en intressant länk! Min häst är dock inte fet eller så, utan bara lite över optimalt hull. På en besiktning skulle hon garanterat få "Normalhull" på konditionen, utan vidare. Dessutom är hon "för ung" för den sjukdomen.... Men jag ska definitivt ha det i åtanke och tackar för informationen!

Till er andra som svarat:

Lilla damen står nu inne i sin box på mjukt underlag och verkar precis som vanligt förutom att hon inte vill röra på sig.
Har varit i kontakt med veterinären igen som fortfarande vill avvakta undersökning imorgon och som säger att så länge hon står lugnt och mjukt inatt utan gräs så ska det inte bli värre av att avvakta några timmar till.

Om veterinären ställer diagnosen fång så kommer hovis imorgon och fixar till henne om veterinären bedömer det genomförbart...

Några följdfrågor om det nu är fång, som det verkar...
- Är det boxvila som gäller, eller kan man stängsla en sjukhage utomhus och "bädda mjuk" med strö?
- Duger det med vanligt hö att äta i sommar eller ska man jaga något särskilt hö med särskilt värde?
- Vad, förutom gräs o kraftfoder m.m., ska man absolut inte ge hästen? Kan jag ge lite betfor för att få i henne mineraler....?
- Hur lång vila är absolut minimum för en häst som haft fång? Låter henne vila så länge hon måste, såklart, men har förstått att en del veterinärer är mindre noga med de rekommendationerna...
- Bör hästen fortsätta vara skodd? Bör man lägga på specialbeslag oavsett svårighetsgrad på fånganfallet?

Jättetacksam för svar!

//Kira2002 (som är väldigt orolig och nojjig ikväll och som funderar på hur framtiden ska se ut med en fånghäst....)

Hälsa du din veterinär att fång ÄR ETT AKUTFALL

Fång kan ha väldigt defusa symtomer tycker ja!!

Ja fick tyvärr ta bort min häst i November -07 pga fång, han hade både rotation och sänkning och hovbenet stack ut ur själva sulan.
Så han fick somna in.

I slutet hade han väldigt tydliga fång symptomer, men i början hade han inte de.

Min pålle hade fång när ja tog hem honom, (7 år sedan) men vi fick de under kontroll och sen va de borta i flera år. Men för 3 år sen kom de tillbaka....smygandes!
Sen för 2 år sedan fick han ett kraftigt fånganfall, med sänkning och rotation men de fixade sig bra med en bra hovslagare och medicin + 15 veckors boxvila.

Men så förra året kom de tillbaka igen, som en bomb slog de ner.....

Veterinären trodde han hade haft fång till och från hela året, vilket ja nu i efterhand kan tänka mig är sant.

För han var lite stel, lite svårt att vända sig ibland och ovillig att gå på ojämna underlag, men ibland va han helt ok! Men han va 22 år gammal och jag antog att de hade med åldens höst att göra, han har alltid varit "gammal" i sättet och lite dålig i sina ben.
Han har aldrig varit fet, snarare tvärt om, och varken svullen eller speciellt varm om hovarna.

Men fång hade han, så illa att han va tvungen att somna in!!
:(

Senast ändrad:

Läs min tråd ,vi har samma förlopp bara att mitt gick snabbare utför,i eftermiddags började min få varma senor och lit svullna men fortfarande INTE varma hovar ingen puls,däemot har hon haft så ont att hon flankandats så här hänger fortfarande bultpistolen i luften o hotar om det inte går att häva snabbt.
Hoppas din pålle kryar på sig och få ut vet.så snabbt du kan

Usch, ja... jag läste din tråd tidigare i eftermiddags och jag tycker så synd om dig och din häst.... Tack och lov verkar min häst inte ha lika ont som din eller vara riktigt lika svårt sjuk...
Hoppas verkligen att din häst klarar sig!!! Håller alla tummar jag har och hoppas bultpistolen hamnar så långt från hästen som bara möjligt.....

Några följdfrågor om det nu är fång, som det verkar...
- Är det boxvila som gäller, eller kan man stängsla en sjukhage utomhus och "bädda mjuk" med strö?
Jag tycker du ska låta henne stå still på box nu tills vidare innan du vet något exakt. När min häst fått diagnos fång med hovbensrotation runt om (lindrig till måttlig), och blivit verkad på strösmholm, så stod han 5v på boxvila, därefter sjukhage med grusbädd.
- Duger det med vanligt hö att äta i sommar eller ska man jaga något särskilt hö med särskilt värde?
Jag tycker du ska leta efter ett hö med normalvärden, dvs. en kvot runt 6 när det gäller smbrp/MJ. Fånghästar ska ha lika mycket näring som en annan häst, men det gäller att alltid vara väldigt försiktig när mnan vänjer hästen vid nytt foder.
- Vad, förutom gräs o kraftfoder m.m., ska man absolut inte ge hästen? Kan jag ge lite betfor för att få i henne mineraler....?
I början bör du låta bli allt utom hö, men sen kan du visst ge henne lite betfor, jag ger min det, dles för att ha magen i trim (tycker betfor funkar bra då) samt för att få i honom de mineraler han äter. Annat jag fodrar med är lucernhack (skonsamt, bra för magen, mycket protein, perfekt om du har proteinunderskott i grovfodret) samt olja (också det skonsamt, och rikt på energi om det är det som fattas).
- Hur lång vila är absolut minimum för en häst som haft fång? Låter henne vila så länge hon måste, såklart, men har förstått att en del veterinärer är mindre noga med de rekommendationerna...
Såklart individuellt. Beror också på om hovbenen har roterat, då tar det ju längre tid. Min verkades på Strömsholm två gånger med 5v intervaller, därefter fem veckor till och verkning hemma. Sen ytterligare en månads hagvistelse (i stor hage då) innan igångsättning under ryttare. Men det är något man måste ta ställning till efter varje individ. Satsa på en BRA hovslagare som är kunnig i ämnet!
- Bör hästen fortsätta vara skodd? Bör man lägga på specialbeslag oavsett svårighetsgrad på fånganfallet?
Vi lät hästen vara skodd fortsatt, för att försöka avlasta hovarna så gott det gick. Hade innan vi förstod att det var fång, låtit hovsl. dra av skorna för att utesluta sömstick (hovsagarens idé, hästen hade väldigt diffusa symtom). Men när vi förstod att det var fång så ville han slå på skorna igen, något som var smärtsamt för hästen men han gick bättre på en gång, och vi kunde efter några dagar transportera honom till strömsholm för röntgen och behandling.

bidrar med mina erfarenheter :)

När hästen har svårt att vända är det ett tydligt fångsymptom.
din har dessutom ställt sig i "fångposition"- inga tvivel alls.

Den bör få smärtstillande. i detta skede ska den inte transporteras till klinik o ej heller fixas med hovarna. När den är smärtlindrad kan man behöva fångverka o röntga den- för att veta hur du ska gå vidare- om det uppstått komplikationer

I förmiddags var veterinären ute hos hästen och konstaterade snabbt att det rör sig om fång. Eventuellt är även bakfötterna drabbade, men det vågade han inte svära på eftersom hon har så ont fram och var svår att få att röra på sig alls.
Hon fick smärtstillande intravenöst som jag hoppas hon ska ha effekt av snarast.

Ställer mig dock lite tveksam till råden jag fick av veterinären (en klassisk ko-veterinär från distriktarna var det som kom ut tillsist, väldigt "old school", så att säga....)

Enligt veterinären ska min häst nu behandlas enligt följande:
- Medicin: Butta i 5 dagar (börjar imorgon eftersom hon fått smärtstillande idag redan) Mer tyckte han inte man skulle behöva ge.
- Foder: 1½ kg hö om dagen tillsvidare :confused: Eftersom han tyckte hon skulle gå ner några kilon... Lite betfor för att få i henne medicinen till en början.
- Underlag: Stå ute i paddocken på sand tillsvidare.
- Vila: Ingen motion förrän hon slutat med smärtstillande och visat sig ohalt + ytterligare lika många dagar som det tog (alltså minst två veckor ca)
- Bete: Kan gå ute i hage igen senare i sommar, men då i skogshage eller liknande som inte är så kraftigt.
- Efterkontroll: Ingen efterkontroll behövs. När hästen är ohalt och fått vila lite kan jag köra på som vanligt igen.

Känner mig jätteosäker på detta eftersom det lät som att veterinären tog det hela med en klackspark så att säga. Jag har fått uppfattningen om att fång är en riktigt allvarlig sjukdom som man absolut inte ska ta för lätt på och söker jag lite här på forumet så hittar jag ju fånghästar som gått på butta i 30 dagar, som vilat i många månader, röntgats och sen aldrig fått gå på bete igen....

Är jag över-nojjig eller är veterinären ignorant?

Hästen har dessutom blivit riktigt dålig i magen, veterinären ville inte rekommendera något för det utan trodde det berodde på gräset. (Hon har ätit gräs dygnet runt i två veckor och inte varit kass i magen förrän nu....) Vad kan jag ge för att stabilisera och lugna, som inte förvärrar fången...?

Hovslagaren kommer ut i helgen eller i nästa vecka, så snart hästen är smärtlindrad nog...

Tacksam för svar!

Ring en annan veterinär efter helgen.

Och jag skulle inte svälta den stackars hästen :( Ge hö efter behov (men inte i överkant) och så häng upp ett nät med halm också så den har något att göra. Strikt boxvila.

Jag har ingen fånghäst och iingen erfarenhet av det!
Men instruktionerna du fick av vet,är likadana som en stallkamrat fick för en månad sen till si häst som då fick fång!

Verkar inte som din veterinär är så uppdaterad på fång på ett tag. jag skulle absolut försöka få tag i en annan veterinär efter heögen, nu har du ju ändå butta att ge henne över helgen.
Svält inte hästen med 1.5kg hö om dagen. Den extremt lilla givan kommer garanterat få magen i obalans och det är absolut inte positivt med tanke på att fdång oftast orsakar av just störning i tarmen.
Om hon är dålig i magen kan du prova att ge henne bakjäst eller Proviva, som många haft bra erfarenheter av. Jag har använt proviva både förebyggande vid invänjningar på nytt foder, och vid ett lindrigare återfall och tycker det fungerar bra.
Strikt boxvila tills vidare!

Det som behöver göras sen är att röntga hovarna (när det akuta skedet är över, undvik att transportera i nuläget) för at kunna utesluta eller behandla eventuell hovbensrotation. Det kan en duktig hovslagare hjälpa dig med.

Nu blir jag lite petig här. Men du tryckte på fel knapp ;)

Hon står ute i paddocken just nu och verkar ganska nöjd med det. Rör sig ok i paddocken och traskar runt lite emellanåt, har fått ett par grenar att gnaga påsom sysselsättning.

Ursäkta okunnig, det är därför jag frågar er som vet, bör hon ändå stå inne på box? Trots att hon verkar tycka det är ok att vara i paddocken...? Ska tillägga att hon springer såklart inte runt i paddocken, utan tar sig framåt rejält haltandes men hon rör sig "frivilligt" till skillnad från i stallet.

Bör hon ändå stå inne dygnet runt? Kan hon vara ute i del av paddocken dagtid och stå på box nattetid? Eller kan hon gå i paddocken om hon verkar tillfreds med det?

Vill förstås inte utsätta henne för någonting som kan försämra fången eller öka hennes smärta!

Enligt veterinären ska min häst nu behandlas enligt följande:
- Medicin: Butta i 5 dagar (börjar imorgon eftersom hon fått smärtstillande idag redan) Mer tyckte han inte man skulle behöva ge.

Det låter otroligt lite, men om du inte vill bråka med vet kan du ju återkomma och begära mer om hästen inte är smärtfri efter den tiden... :angel:

- Foder: 1½ kg hö om dagen tillsvidare Eftersom han tyckte hon skulle gå ner några kilon... Lite betfor för att få i henne medicinen till en början.Vansinne!!! Hästens mage lär bli helförstörd... :crazy:
Jag blev rekommenderad 4 kg hö/dag, men gav nog minst 7 kg, tror jag. Och det kändes lite redan det...

- Underlag: Stå ute i paddocken på sand tillsvidare.
Och hur mycket kan hästen röra sig där? Det brukar väl vara stillastående som gäller.

- Vila: Ingen motion förrän hon slutat med smärtstillande och visat sig ohalt + ytterligare lika många dagar som det tog (alltså minst två veckor ca)
Kanske en röntgen vore bra innan träning påbörjas, så att du inte belastar ett eventuellt roterat hovben?

- Bete: Kan gå ute i hage igen senare i sommar, men då i skogshage eller liknande som inte är så kraftigt.
Tja, hinner hästen bli frisk innan betessäsongen är över så är det säkert ingen fara.

- Efterkontroll: Ingen efterkontroll behövs. När hästen är ohalt och fått vila lite kan jag köra på som vanligt igen.
Det svaret fick jag också. Men då hade min häst bara en minimal rotation i ena framhoven, så vet var ganska säker på att den inte skull ege problem i framtiden. Vid stora rotationer kanske det kan vara bra att göra en uppföljande röntgen?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 798
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Redfox
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka